Fotograferen altijd met zonnen kap

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Fotograferen altijd met zonnen kap

Bericht door Redblockman » vr dec 05 2014 8:54 pm

Ik kan me wel indenken dat je VR pas inschakeld wanneer je dit nodig (denkt) te hebben. Uit het oogpunt van batterijverbruik en zelfs mogelijke onscherpte bij zeer snelle sluitertijden.
Wat het uitmaakt voor vervoer wanneer je apparatuur uitstaat zie ik niet direct.

Nou heb ik wel vaker fabels gehoord van fotografen die cursus geven...(iemand GEEN oplaadbare batterijen in je flitsers ivm dat oplaadbare schade zouden kunnen geven?)

Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jahoe » vr dec 05 2014 9:35 pm

cezi schreef: voor het eerst dat ik dit hoor, uitzetten van je vr bij vervoer,
als je dus standaard je vr aan hebt staan, wat voor velen geldt,
moet je er steeds aan denken dat uit te zetten als je op pad gaat?
ben benieuwd waar ik de onderbouwing hiervan kan vinden,
en waarom ik nooit in een gebruiksaanwijzing van een fabrikant, zoals nikon, deze waarschuwing heb gezien
Werd mij verteld tijdens een cursus, vrij kort daarna veel mislukte foto's van de 2e verjaardag van mijn dochter (binnen, weinig licht, zonder flits, VR vergeten). Onderbouwing zou zijn dat de mechaniek van het VR systeem gevoelig is voor schade bij stoten tijdens vervoer als deze aanstaat. Ik ben niet zo bekend met de techniek van VR systemen, maar zit er dan iets "los" wat makkelijk defect raakt als je de VR aan laat staan?
D500 / Z6 en een hoop glas

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » vr dec 05 2014 9:36 pm

er zijn meer mensen die, goed onderbouwd, aangeven dat je vr pas moet inschakelen als je het echt nodig hebt, in dit artikel wordt uitgebreid ingegaan op de werking van vr
maar over het uitzetten van vr tijdens transport geen woord
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Redblockman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Redblockman » vr dec 05 2014 9:48 pm

Als je camera uitstaat, hoezo staat je vr dan aan? Volgens mij ligt deze dan in dezelfde rust stand als wanneer je eerst vr en dan camera uitzet. Na even wat rondzoeken op inet kwam ik het volgende tegen:
De lenzen worden een soort van losgekoppeld zodat VR z'n werk kan doen zodra je het inschakeld. Als je de VR op de lens uitschakeld dan worden de lenzen weer vast gekoppeld. Op die manier zouden de lenselementen goed geborcht zijn tijdens transport, en minder kwetsbaar.
Mij lijkt dat de camera waarop de VR lens dit zou moeten doen tijdens het uitschakelen, gewoon als een comando wat uitgevoerd wordt zodra de knop omgezet wordt. Of dat dit dan vervolgens ook goed gaat werken met thirdparty lenzen is de volgende vraag.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za dec 06 2014 1:05 am

Ik bezit geen objectieven met VR. Maar ooit las ik dat Nikon in de handleiding bij een VR-objectief aanraadde EERST de VR van het objectief op OFF te zetten en pas daarna de camera op OFF zetten.
Naar het schijnt omdat het objectief-element dat vrij is opgehangen en voor de uitvoering van de VR zorgt, wel degelijk dan een transportstand aanneemt. Zou je eerst de camera uitzetten dan heeft het objectief geen stroom meer om dat element in die transportstand te krijgen. Lijkt mij logisch, plausibel en simpel te handhaven.

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za dec 06 2014 6:16 am

Correct, EM.

Ook bij third-party objectieven staat die uitleg in de manual en ook die fabrikanten raden aan eerst VR uit te zetten en dan pas de camera.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Edwin45
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Edwin45 » za dec 06 2014 7:03 am

VR is toch hetzelfde als OS bij Sigma???? moet daar dan ook de OS uitgezet worden??? en zo ja hoe??
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za dec 06 2014 8:09 am

Er zit een OS schakelaartje aan de zijkant van de Sigma dat je op "Off" kunt zetten (Stand 1 normale OS, Stand 2 voor panning wanneer je de lens meetrekt om een bewegend onderwerp te volgen).
Afbeelding

Als je de Sigma gebruiksaanwijzing erbij pakt, zie je dat Sigma aanraadt OS uit te zetten voor het wisselen van objectieven.
Nikon zowel voor het uitzetten van de camera (als VR actief is) als bij het wisselen van objectieven. Over het laatste staat ook wat op hun site:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... /related/1

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij tot nu toe niet aan deze instructies gehouden heb, maar ga er misschien toch wel wat meer op letten.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Edwin45
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Edwin45 » za dec 06 2014 8:50 am

Bedankt
D7100, Nikon 18-60 F2.8 VR

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za dec 06 2014 9:50 pm

ArendV schreef:(...)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij tot nu toe niet aan deze instructies gehouden heb, maar ga er misschien toch wel wat meer op letten.
Zowel vóór als achter de komma geldt dit voor mij ook.
Projectje "bewuster fotograferen" :angel:
Bedankt!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jahoe
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jahoe » za dec 06 2014 10:29 pm

dank voor de zinvolle toevoegingen mbt tot VR. Excuses dat ik hiermee wel offtopic ben gegaan van het primaire onderwerp : zonnekappen :)
D500 / Z6 en een hoop glas

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo dec 07 2014 12:39 am

@Jahoe; Als de moderator ook al off topic gaat ( zie 6 berichten terug) kan ik moeilijk ingrijpen maar bedankt dat je weer on topic gaat, nu de rest nog :lol:
Nikon Z Z & de maskers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 07 2014 9:33 am

Misschien goed deze beide onderwerpen (aanbevolen gebruik zonnekap alsmede aanbevolen wijze van werken met VR) op te nemen in de nu al zo lang geplande kennisbank op het forum van de NCN?

Zou zomaar heel wat nodeloze vragen en daarmee nodeloze antwoorden kunnen schelen...
Zet dan gelijk het filterverhaal erin, dat komt ook wekelijks of vaker voorbij...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo dec 07 2014 11:58 am

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat er bij een Sigma-objectief geen handleiding zit
waarbij het gebruik van dat sowieso nogal opvallende OS-knopje wordt uitgelegd...

Hoe moeilijk kan het zijn, en hoe gemakkelijk wordt hier vaak naar de bekende weg gevraagd.

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » zo dec 07 2014 1:51 pm

Over het perse uitzetten van de VR valt overigens nog wat te zeggen.

Nikon quote:
Laat het VR-systeem stoppen of schakel het VR-systeem uit met de aan/uit-schakelaar op het objectief voordat u het objectief verwijdert.
Gewoon aan laten staat op het objectief kan geen kwaad. Even wachten tot de VR stil staat, camera (uiteraard) uit en wisselen.
Met de camera uit staat per definitie de VR ook uit.

Je moet wel heel erg moedwillig je best doen om een objectief met actieve VR te wisselen.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”