Lens tips trouwerijen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Lens tips trouwerijen

Bericht door Hans Braakhuis » do dec 18 2014 8:11 am

Je kunt met elke camera en met elk objectief elk fotografisch onderwerp professioneel benaderen.

Als je professioneel bezig wil gaan, dan onderschrijf ik de benadering van Gijs.

Zou zelf met een instapcamera (je D5100 DX) nooit een trouwerij doen. Je mist de draadloze i-DDL flits mogelijkheden.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » do dec 18 2014 1:14 pm

Een trouwerij... Leuke feestjes, mooie mensen, iedereen vrolijk, mooie locaties, romantiek en een fotograaf die dit alles mag vastleggen. Betaald feest vieren! WOW! Echt een vette baan! WAKE UP!!!

Het is keihard werken! Als iedereen gezellig het glas staat te heffen ben jij in een stressvolle situatie om dit moment vast te leggen. 's Ochtends vroeg voor dag en douw je bed uit om de aankleedsessie te schieten en tot 's avonds laat door om de einddans te fotograferen en alles wat er tussenin gebeurt. Iedereen die je aandacht vraagt op steeds een andere locatie met ander licht. Je kunt je geen fout veroorloven want dit is immers hùn dag en dat moet de mooiste dag van hùn leven worden. Jij MOET presteren ook als het even niet lukt of allemaal te snel gaat.

Ik denk dat iedereen het hier eens is dat een trouwreportage een van de meest onderschatte en moeilijkste takken is uit de fotografie. Je doet dit niet even en je moet het al helemaal niet romantiseren.

Gezien je ingevulde 1 ster hoop ik dat je met toekomst bedoelt >3 jaar ervaring in fotografie. Als je dit niet bedoelt en je hebt je eerste shoot dit voorjaar. Veel succes! Nu wil ik je ambities helemaal niet de grond inboren maar ik denk dat het echt te vroeg is om je aan deze tak van fotografie te gaan wagen, zeker met je huidige spullen. De D5100 is geen slechte camera maar naast het feit dat het je enigste body is (wat als die stuk gaat door vallen, stoten,e.d?) is naar mijns inziens niet de camera die hier echt geschikt voor is. natuurlijk alles kan, als je maar wilt, maar bedenk dat je veel met scherptediepte wilt spelen op zo'n dag en je daarvoor nou eenmaal beter af bent met een FX body. Dan heb je verder nog lichtsterke objectieven nodig want het licht is niet altijd gunstig naar jou. Romantische locaties blinken namelijk uit in het hebben van bijna geen licht.

Tips:
- Lees zoveel mogelijk artikels over andere trouwfotografen.
- Verdiep je in de materie van het (in)flitsen.
- Leer je body en alle opties daarvan uit je hoofd voor snel schakelen.
- Werk met minimaal 2 bodies, waarvan minimaal 1 FX body.
- Investeer in lichtsterke objectieven.
- Loop eens een paar keer mee (geheel kosteloos) met een ervaren trouwfotograaf op een klus.
- Heb engelengeduld maar wel snel kunnen schakelen.
- Leer mensen aansturen zodat ze doen wat jij wilt op een natuurlijke manier.

Hoop dat je het nog ziet zitten want volgens mij is het een onwijs leuke tak van fotografie maar vergt het heel veel kunde van de fotograaf.

En onthoud... Alles kan. Als je maar wilt!
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

drf
Forumlid
Forumlid

Bericht door drf » do dec 18 2014 1:48 pm

Allereerst zou ik willen zeggen dat het er niet om gaat welke lenzen andere (professionele) fotografen gebruiken. Jij moet je eigen weg vinden en dus gaat het er om wat jij gebruikt en er mee doet. Met een eenvoudige kitlens kan je ook uitstekende foto’s maken die niet onderdoen voor een toplens. Het is degene achter de camera die uiteindelijk het resultaat bepaalt. Kortom, er is geen wet die aangeeft welke lenzen je moet gebruiken. Sommige lenzen liggen meer voor de hand dan andere, maar als jij met je 55-200 een portret wilt maken, dan moet je dat zeker doen.

Je geeft aan dat jij je foto’s niet scherp vindt, maar hoeft niet altijd aan je lenzen te liggen. Hier spelen je 'skills' een grote rol en hoe je de camera gebruikt en hebt ingesteld.
Ik fotografeer al enige jaren trouwerijen en heb dat ook een tijdlang gedaan met een 14M crop camera: je hebt niet per definitie een FX camera nodig. Goed en vooral lichtsterk glaswerk is wel noodzakelijk. Mijn advies is om te investeren in een goede en lichtsterke 17-55 lens. Met deze range kan je de meeste situaties tijdens een trouwerij aan; het is je werkpaard. Een 70-200 is wenselijk om wat meer portretwerk te kunnen doen, maar dat kan je ook met een goede prime doen.

Over de trouwerij zelf: besef waar je aan begint en weet en wat je moet doen. Er zijn situaties die je MOET hebben, dus altijd controleren, controleren, controleren. En geef aanwijzingen, laat ze maar even wachten, zodat jij die foto kan maken. Wijzig je een instelling? Direct weer terugzetten; je wilt niet een uur lang in het zonnetje op iso 6400 schieten…

Groet, Dick

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 18 2014 1:57 pm

drf schreef:Met een eenvoudige kitlens kan je ook uitstekende foto’s maken die niet onderdoen voor een toplens. Het is degene achter de camera die uiteindelijk het resultaat bepaalt.
Dan moet je wel de omstandigheden mee hebben en heel "safe" schieten wat betreft instellingen. En dan nog. Je moet én weten wat je doet én goede spullen hebben om tot een echt goed resultaat te komen. Dat hoeft niet altijd duur te zijn; ook de goedkopere primes zijn meestal erg goed. Vraag is of je er altijd mee uitkomt...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

drf
Forumlid
Forumlid

Bericht door drf » do dec 18 2014 2:11 pm

Patrick schreef:
drf schreef:Met een eenvoudige kitlens kan je ook uitstekende foto’s maken die niet onderdoen voor een toplens. Het is degene achter de camera die uiteindelijk het resultaat bepaalt.
Dan moet je wel de omstandigheden mee hebben en heel "safe" schieten wat betreft instellingen...
Uiteraard.
Dank je Patrick, is een goeie aanvulling, die was ik vergeten mee te nemen :wink2:

Groet, Dick

Gerard de Zwaan
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gerard de Zwaan » do dec 18 2014 2:14 pm

Een tip wat nog niet gegeven is spreek van te voren een keer af om door te nemen wat de bruidspaar wil, het liefst op de locatie.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » do dec 18 2014 2:45 pm

Weet je, het mooie zodra er in een topic de term bruidsfotografie valt, krijg je bovenstaande reacties. Er zijn gelukkig wel inhoudelijke reacties mbt de vraag over lenstypes.

Ik ben het met Gerard eens dat je heldere afspraken samen met het bruidspaar maakt omtrent jouw inzet en het resultaat dat je van plan bent af te leveren. En wat er dan afgesproken wordt, of reeds is, daar zou niemand meer over mogen vallen. Immers het paar weet wie ze 'verantwoordelijk stellen' voor deze prachtige taak. En de fotograaf vertrouwt op zijn eigen kunnen, om deze taak tot een goed resultaat te brengen.

Zogezegd kan het nooit fout gaan. Als je je gemaakte afspraken na komt.

Toegift : Kijk de genoemde portretlenzen eens stuk voor stuk na. Prime lenzen zijn naar mijn mening mooie lenzen, maar kunnen je ook tegenwerken als je je zgn. voetenzoom niet kunt gebruiken in krappe/drukke ruimtes.
Ik zou daarom kiezen voor een 35mm 1.8 en daarnaast een zoomlens ( 17-55 28 )

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » do dec 18 2014 3:34 pm

Ik heb trouwfoto's gezien van mensen die een reportage maakte met een goedkope instapper en een paar kitlenzen waar je U tegen zegt. Iedereen roept nu je moet minimaal dit of dat hebben, maar eerlijk is eerlijk, om een goede reportage te maken is het helemaal niet nodig om perse een FX body te hebben, om perse 1.4 glaswerk te hebben. Allemaal onzin natuurlijk.
Maar.... Het is natuurlijk wel zo dat werken met dit soort spullen het geheel wel makkelijker, creatiever en soepeler kunnen laten verlopen.

Het allerbelangrijkste is dat jij je apparatuur blindelings kan bedienen en weet wat er gaat gebeuren als je ergens aan draait. Wat stel je in in een donkere trouwzaal, hou werk je met tegenlicht etc. etc. Ben je bekend met flitstechnieken, want in deze tak van sport is gebruik en kennis van reportageflitsers en het vlekkenloos instellen hiervan onontbeerlijk.

Als je denkt dat je "wel even" een goede bruiloftsfotograaf word door een enkel huwelijk te doen of een nieuwe lens te kopen kom je bedrogen uit. Het vergt heel veel van je. Je moet zoals gezegd blindelings met al je apparatuur kunnen werken en erop kunnen vertrouwen. Je moet enorm stressbestendig zijn. Je moet 10 stappen vooruit denken want je mag geen enkel moment missen op zo'n dag. Een 2e kans krijg je niet. Planning, vervoer, apparatuur, verwerking, afhandeling het is een hele berg werk. Vergis jezelf daar niet in.

Om dan over het technisch gedeelte terug te komen, je kan met iedere set een leuke reportage maken als je een goede fotograaf bent. Maar bedenk ook eens de volgende zaken: Heb ik genoeg spullen. Dus minstens 2 body's, een paar lenzen, flitser, accu's geheugenkaartjes, batterijen etc. Wat gebeurt er als het opeens gaat regenen. KAn je dan wel foto's maken met jouw spullen of slaan de vonken eruit? Wat als die lieve vader van de bruid in zijn feestgejoel zijn potje bier over jouw camera of cameratas heen gooit. Kan je dan doorwerken en ben je voldoende verzekerd etc. etc.

Huwelijksreportages zijn meer dan alleen wat plaatjes schieten. Het is een aaneenschakeling van stressmomenten gedurende vele uren waarbij je constant moet kunnen vertrouwen op jezelf en op je spullen. Kan je dit niet zou ik er niet aan beginnen want je stelt niet alleen jezelf teleur maar ook een kersvers bruidspaar als er iets niet helemaal is gelopen zoals de bedoeling was, en dan is je nieuwe carrière vaak heel snel weer voorbij.
Dus zint eer ge begint...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » do dec 18 2014 3:44 pm

Wiebe ik ben het enigszins met je eens. Alleen denk ik wel dat naast goede lichtsterke objectieven mensen vaak bruidsfotografie onderschatten. Je komt in een situatie die tijdsdruk onderhevig is en 9 van de 10 komt dan in een stressvolle situatie waarin "fouten" snel gemaakt worden die men zich eigenlijk niet kan permitteren. Er word wel leuk gezegd van "En geef aanwijzingen, laat ze maar even wachten, zodat jij die foto kan maken" dat kun je hooguit een paar keer zeggen en dan zijn mensen er klaar mee. De dag wacht niet op je en trouwerijen zijn meestal al krap qua tijd gepland. Je hebt die luxe gewoon niet. Daarnaast zijn er een heleboel momenten die maar 1 keer voor komen en niet over kunnen als jij er achter komt dat je de verkeerde instellingen had.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat bij bruidsfotografie niet alleen maar belangrijk is welke body en objectieven je nodig hebt maar dat er ook een groot gedeelte organisatorische zaken bij komen kijken waarbij jij je hoofd als fotograaf koel moet houden. En dat feit vergeten / zien heel veel mensen niet of te laat ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » do dec 18 2014 4:23 pm

welk deel ben je het niet eens dan? ik zie je nog niet het deel ontkrachtigen over de wederzijdse afspraken nakomen ;)

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » do dec 18 2014 5:04 pm

Ach, Beatrix heeft de troonsafstand 2 x gedaan omdat de NOS niet klaar was, meen ik.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » do dec 18 2014 5:08 pm

Lekker off topic weer. Goed bedoelde adviezen maar totaal geen antwoord op de vraag. Wellicht tijd voor een 'trouwfotografie, doe het niet' topic en daar voortaan naar verwijzen zodat we hier de echte vraag kunnen beantwoorden.

Ik heb mensen tevreden zien zijn met de meest afschuwelijke portret- en bruiloftsfotos dus zelfs als TS er totaal niets van zou kunnen dan is daar ook gewoon markt voor! :wink: maar dat was de vraag niet...
Fin.

oud0001

Bericht door oud0001 » do dec 18 2014 6:02 pm

Met het glas en de body die je hebt loop je wel tegen een beperking op. Je zult sneller moeten gaan flitsen.
Het is dan ook goed om te weten waar de ruisgrens van je camera zit zodat je daar onder blijft met de ISO.
Kom je dan licht te kort zul je moeten flitsen.

Ik zou deze site ook even helemaal uitlebberen. Erg leerzaam. http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... echniques/
Ook leerzaam: https://www.youtube.com/results?search_ ... y+tutorial

Probeer mee te lopen als assistent van een pro. Daar leer je nog meer van.
Misschien heb je hier iets aan. :wink2:

fotoinat
Forumlid
Forumlid

Bericht door fotoinat » vr dec 19 2014 7:37 am

Bedankt voor al jullie mooie reacties! Er staan heel wat tips en informatie waar ik zeker wat aan heb. Ik heb de 35mm gehaald en ben zeer tevreden over het resultaat. Ik mag binnekort fotos maken op een bruiloft. Ik ben nog druk aan het zoeken naar een 17-55 af-s of 28-70 af-s lens, tot die tijd heb ik nog de 35mm. Voor portret fotos is het wel mooi met blurry achtergrond, maar omdat ik bruidspaar wil fotograferen tijdens het dansen en groepsfotos wil maken binnen in de zaal, moet ik mijn diafragma aanpassen zodat blur weg is en iedereen er scherp opstaat. Ga ik dit wel tijdelijk redden met een 35mm lens? Ik ga hier niks mee verdienen het is voor puur ervaring opbouwen, de bruidspaar krijgt de fotos van mij gratis. Er is uiteraard een proffesioneel fotograaf aanwezig.

justme
Forumlid
Forumlid

Bericht door justme » vr dec 19 2014 8:12 am

Misschien dat je dan nog een flitser erbij kunt halen, tijdens een receptie is dat ook niet een ongeziene gast bij fotografie ;)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”