IJzel in Groningen.

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: IJzel in Groningen.

Bericht door ben42 » wo feb 11 2015 11:09 pm

Zo vandaag en gisteren weer druk bezig geweest, weer 1000 dia's gefotografeerd.

De serie die ik hier geplaatst heb en nog wat 'lastige' dia's zal ik in de dropbox zetten. Ook zal ik wat normale dia's in de dropbox zetten.

De kleuren van de dia's geven vaak het licht weer zoals dat op dat moment 'echt' was, ik heb nooit met correctie filters gewerkt. Daardoor worden schaduwen over het algemeen blauw. Werken met TL licht geeft meestal een groen resultaat en werken met kunstlicht geeft een oranje tot rood resultaat, laat buiten dan kun je van alles krijgen, donker wordt vaak paars. Aan de dia's zelf viel niets te corrigeren dus wat daar gebeurde accepteerde je gewoon. (je had 'RAW' en dat was het).

Dank je wel voor je aanbod, deze week zal ik wat selecteren en in een dropbox plaatsen.
Momenteel verwerk ik de dia's in grote batches. Allemaal dezelfde instelling en door Lightroom heen halen. Een crop is zowiezo nodig. Enkele dia's probeer ik dan nog wel te corrigeren. Momenteel gaat het er mij vooral om de dia's te digitaliseren.

Overigens de opmerking te blauw is een aanwijzing voor een verbetering. Daar was ik het ook wel mee eens. (Dat dit kwam door teveel aan de schuifjes te zitten was echter een conclusie die niet correct was.)

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Cyrus » do feb 12 2015 10:19 am

Kijk dan ook eens naar de verscherping: die is bij deze foto's echt teveel van het goede. ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » zo feb 15 2015 7:52 pm

Hallo,

Link naar de Dropbox.
DNG_Voorbeelden

Hierin een aantal foto's van dia's. Hierin o.a. wat van de te blauwe foto's. En nog wat kleuren, die ik in ieder geval lastig vind.
Daarnaast enkele dia's van 'matige' kwaliteit, hiermee bedoel ik veel van de korrel van de dia is zichtbaar. In het bijzonder de foto met de tempeltjes vertoond dit zeer sterk. Van deze tempeltjes dia heb ik de foto herhaald genomen en tussendoor de dia iedere keer een kwart slag gedraaid, dit om te zien of het korrel patroon zich herhaalde. Dit was inderdaad het geval, dus de korrel is zeer duidelijk aanwezig op de dia.
Ben benieuwd naar jullie instellingen (Lightroom).
Het gaat mij alleen om de instellingen, niet om wat er op de dia staat.

Er werd ook aangegeven dat de foto's te veel verscherpt waren.
Kan iemand aangeven waarin dit zichtbaar werd?
(De korrel te zichtbaar ?, Halo's?, te veel versterkte randen?, iets anders?).

Opmerking.
Het zijn allen foto's van Dia's gemaakt. Het materiaal is ruim 25 jaar oud. Na wat experimenteren heb ik de dia's gemaakt met Matrix meting, ADL High, RAW, AF, automatische kleurbalans. Soms zit er flink wat stof op de dia's. (Jammer). De dia's zijn nu allemaal met +0.8 in het DNG formaat en al gecropt, de rest van de instellingen is als default. De +0.8 is om de ADL te compenseren.
Het dynamisch bereik van de dia's is gering zeker vergeleken met het dynamisch bereik van de huidige DSLR.

Bij het bekijken van de eerste series die ik had gefotografeerd moest ik echt wennen aan de dynamiek van de dia's en de algemene kwaliteit. Toch ben ik blij dat ik mijn dia's nu op de computer heb staan. (Waren we vroeger met zoveel minder tevreden ?).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”