Canon 1D mk3 vs D300-D3

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za nov 10 2007 7:53 pm

Wat wellicht vergeten wordt is dat de cropfactor voornamelijk van invloed is op de BEELDHOEK en NIET op het telebereik.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » za nov 10 2007 8:04 pm

Pancaran's schreef:Wat wellicht vergeten wordt is dat de cropfactor voornamelijk van invloed is op de BEELDHOEK en NIET op het telebereik.

Irwan
Laat ik maar zeggen dat ik prettig gebruik maak van een bijkomend voordeel...

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » zo nov 11 2007 12:40 pm

Ook ik maak nogal veel luchtvaartfoto's, maar heb met mijn D2x eigenlijk nooit problemen met ruis. Ik gebruik daarvoor doorgaans ISO waarden tot maximaal ISO 400 en kom daar prima mee uit. Bovendien heb ik persoonlijk een voorkeur voor de voordracht van Nikon; Canon komt bij mij doorgaans was plastic-achtig over. Anderen hebben daar juist weer een voorkeur voor; kwestie van smaak. Ik ben ervan overtuigd dat met beide systemen uitstekende resultaten te behalen zijn.

Mijn indruk van de eerste D300 samples is dat de ISO prestaties daarvan zeker 1.5 stop beter zijn dan van de D2x. Ik heb al prima voorbeelden gezien van bijvoorbeeld ISO 1600. Als die exemplarisch zijn voor de productieversie ben ik dik tevreden.

Hebben jullie dit ISO 400 voorbeeld al gezien? http://chsv.nikon-image.com/jpn/product ... ic_006.jpg

Lijkt mij niet verkeerd.......
Jur

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo nov 11 2007 9:14 pm

Tja die ISO 400 ziet er geweldig uit...

Over de plastic look van Canon.. Ik vind dat wel meevallen alhoewel ik wel denk dat de gemiddelde kiekjes fotograaf daar bij Canon sneller last van kan hebben als soortgelijk bij Nikon. Als je je er kortstondig in verdiept heb je er geen last van...

Ik heb wel het gevoel dat Canon altijd net even iets scherper en contrastrijker is. Nu heb ik beslist geel lullige lenzen maar ik krijg het niet voor elkaar om dezelfde scherpte cq contrast te krijgen als die spotter die naast me staat met een 30D. Mijn plaatjes zijn goed, maar die van de 30D zijn net een heel klein streepje beter...

Linkje hieronder geeft weer wat ik bedoel:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/page28.asp

Kijk eens naar de verschillen tussen de 40D, 30D en D200... Het is misschien pixelpeepen maar bij mijn soort fotografie ben ik van mening dat het behoorlijk zichtbaar is kennelijk...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

D200 echte professionele camera

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 9:22 pm

Hoi Jan,

Ik heb dat linkje gezien dat je geplaatst heb.
Alleen vraag ik mij af of de Canon zijn plaatjes niet automatisch verscherpt en de kleuren versterkt in de Camera.
Ik weet niet of het mogelijk is met een D200 om in het menu aan te geven om de plaatjes te verscherpen en de kleuren te versterken.
Als je dat eens zou proberen, zou het zo maar kunnen zijn dat hetgeen jij nu als een nadeel ervaart helemaal geen nadeel is.
Ik heb zelf geen D200 maar een simpele D80 dus ik kan niet echt meepraten over zo'n echte professionele camera :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » zo nov 11 2007 9:25 pm

Hallo George,

ja je kan bij een D200 de verscherping hoger zetten. En dat staat ie bij mij dan ook :-) (+ 2 meende ik) Maar dan nog... Wat uit je camera komt is wel de basis van wat er komen moet....
Ik ben hier incognito...

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

dilemma

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 9:38 pm

Hoi Jan een dilemma voor je.

En als je nu foto's maakt met zowel de Canon als de D200 en deze door een fotobewerkingsprogramma haal is er dan nog verschil in het maximaal haalbare?

De D200 is natuurlijk een zwaar verouderde achterhaalde camera :lol: :P :lol:

Maar als je de D300 of liever de D3 met Canon gaat vergelijken, wat is dan het resultaat?

Ik denk dat je gewoon even moet wachten op de D300 en de D3 en dan de vergelijking nog eens maken.

Je kan nu natuurlijk overstappen op Canon, maar daar zal een behoorlijk kostenplaatje aan vast zitten, je hebt een leuk glasservies opgebouwd, wat krijg je daar voor terug?

Dan schijnt het zo te zijn dat Canon iets goedkoper is met zijn objectieven, maar is de body van de D1s MKIII niet veel duurder?

Wat is wijsheid?

Veel succes met je afwegingen en we volgen je met belangstelling.

Maar ik krijg de indruk dat je voor jezelf al een besluit heb genomen :oops:

Ik ben benieuwd.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma nov 12 2007 12:16 am

Ik ben het met George eens.
Ik zou als die nieuwe body's uitkomen met een CF kaart naar een goede camerashop gaan en wat platen schieten met beide body's en de Canon die jij op het oog hebt. Ga dat vergelijken. Het is momenteel nogal moeilijk om iest zinnigs te zeggen over de kwaliteit van de platen die uit de nieuwe body's komen.

inderdaad is het zo dat Canon meer softwarematige correcties uitvoert dan Nikon. Ooit heb ik me laten vertellen dat Canon van mening is dat iedereeen met een Canon een scherpe foto moet kunnen maken. Dat is ook de reden dat de semipro body's de voorkeursstanden er op hebben zitten. Dat is bij Nikon niet het geval.

Verder schrijf je
Leeuwarden schreef:Wat uit je camera komt is wel de basis van wat er komen moet....
Is zeker waar, maar ik vraag me af of je blij moet zijn met correcties waar je zelf geen invoed op hebt. Ik zou eens een RAW uit een Canon gaan vergelijken met een NEF uit een D200. Dat wat je op internet ziet zijn allemaal JPG's en het zal mij niet verbazen dat Canon een JPG anders bewerkt dan Nikon. RAW en NEF zijn zeg maar de negatieven, vergelijk die in PS en kom tot een oordeel.

Succes.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » ma nov 12 2007 9:53 pm

Tja George, financieel moet je er niet te diep over nadenken... Maar dat gaat ook op als je de D200 inruilt voor een D300... Ik denk overigens dat ik mijn besluit pas definitief neem als de D300 op de markt is...

Irwan,
Mijn gedachtengang is op gang gekomen nadat ik van een kennis een paar CR2 (de RAW versie van Canon) bestanden had gekregen. Ik rolde bijna van mijn stoel... Ze kwamen uit een 30D en zijn resultaat was beduidend beter qua beeldkwaliteit. Ik was overigens wel van plan om eers eens een Canon te huren voordat mijn Nikkor glashandel ook in de verkoop gaat. Mijn D200 met grip gaat in ieder geval nu in de verkoop. En misschien de glashandel later ook... maar misschien ook niet....
Ik ben hier incognito...

Panthera

Bericht door Panthera » ma nov 12 2007 10:10 pm

Beste Leeuwarden,

Misschien is het je al eens opgevallen dat ik hier misschien wel het minste heb met Nikon. Voor mij is het gereedschap en het merkje doet mij niets. Ook ik heb in het verleden verschillende malen gedacht aan het overstappen, maar zeker na het uitkomen van de D2x was dat absoluut niet meer aan de orde. Ook nu er alleen een FF in het topsegment uitkomt, is Canon geen optie. Ik veronderstel dat er in 2008 of begin 2009 wel weer een sliting komt en dat dan zowel de DX als de FF verkrijgbaar zijn.

Zoals je misschien weet heeft de 1D MIII behoorlijk wat problemen en meer camera's (inclusief het vlaggeschip) doen niet helemaal wat ze moeten doen. Dat krijg je wanneer je om de dag een nieuwe camera uitbrengt. Met andere woorden.... overal is wel wat en bezint eer ge begint.

Wanneer je de overstap serieus overweegt, neem die dan pas nadat je een productieversie van alle camera's hebt getest. Natuurlijk niet vanaf het kleine schermpje, maar vanaf een gecalibreerde monitor.

Heel veel succes en wijsheid.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » ma nov 12 2007 10:16 pm

Hallo Marco,

Ik verkeer in de veronderstelling dat de problemen met de mk3 alweer opgelost zijn. Zie ik iets over het hoofd? Ik verkeer overigens ook in de veronderstelling dat de 1D serie niet elk jaar een upgrade krijgt?

Ik ben het trouwens met je eens dat een camera gereedschap is. Ongeacht welk merk. Het ding moet gewoon domweg zijn werk doen. :-)

Jan
Ik ben hier incognito...

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » ma nov 12 2007 10:47 pm

Ik ben in het "gelukkige" bezit van een D200 en een D1MarkIII. :D
Ik gebruik beide camera's evenveel en werk alleen met Raw bestanden.
De Canon heeft een duidelijk beter dynamisch bereik en is ruisarmer.
De lenzen van Nikon vind ik kwalitief een stuk beter dan die van Canon. :P
Vooral de Ais-primes op de Canon mbv een adapter geven een contrastrijk en scherp beeld.
Natuurlijk zal de D3 de Canon evenaren of voorbij streven.
De D3 is ongeveer €1500 duurder dan de D1MarkIII.
De veel besproken AF problemen heb ik niet.
boekie

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D300 foto's op 3200 ISO

Bericht door Jur » di nov 13 2007 3:51 pm

Hierbij een link met praktijkfoto's van de D300 op 3200 ISO. Ziet er veelbelovend uit .......
http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... p?t=136612
Jur

Marten
Forumlid
Forumlid

Re: D300 foto's op 3200 ISO

Bericht door Marten » di nov 13 2007 3:55 pm

Jur schreef:Hierbij een link met praktijkfoto's van de D300 op 3200 ISO. Ziet er veelbelovend uit .......
http://www.nikoncafe.com/vforums/showth ... p?t=136612
Prachtig.
Alleen jammer dat er geen exif data bij zitten.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » di nov 13 2007 3:57 pm

Ja had ik gezien.. Ziet er inderdaad goed uit...
Ik ben hier incognito...

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”