4 K beeldschermen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: 4 K beeldschermen

Bericht door Léon Obers » vr feb 27 2015 6:30 pm

Ik ben juist heel kritisch met het afstemmen van een monitor.
"Vroeger" had ik eerst van wat ik dacht te heten een "Diamond" videokaart. Later in een systeem een of andere "Viper" (op basis van NVDIA)??.
Weer later wilde ik "het goed doen" en zette ik een "Matrox-kaart" in een PC met twee uitgangen. Matrox, HET MERK voor fotobewerkingen heette het.
Bleek dat ding geen aparte kalibratiemogelijkheid te hebben voor de tweede monitor uitgang.
Had ik de oude "Viper" videokaart uit mijn oude PC er maar weer bijgezet. Maar die was eigenlijk beter dan die Matrox-kaart. Dus wisselde ik de monitoren om voor uitvoer. De 2e monitor waar alleen de gereedschappen van bijv. Photoshop opstonden, aangestuurd door de Matroxkaart. De hoofdmonitor aan de "Viper".

Later van iemand had ik wel eens gehoord die echt een heel dure Matrox-kaart gebruikte (Euro 600-700 ?), speciaal omdat het daar bij zou moeten werken. Maar ook die heeft het nooit werkend gekregen.

Weer later mijn eerste op ATI gebaseerde videokaart. En daar kon ik meteen twee monitoren apart kalibreren. Nooit een probleem geweest.
En denk maar niet dat het zo'n dure kaart was. Gewoon een vrij eenvoudig doorsnee kaartje met passieve koeling.

Twee jaar terug mijn laatste PC in elkaar gezet, en ook hier een AMD (ATI) kaart erin. En echt ik kan de monitoren die eraan hangen gewoon apart kalibreren. "Vers gekalibreerd' kun je beeld zo doorschuiven van de ene monitor naar de andere. Nu gebruik ik doorgaans niet een opstelling van twee monitoren langs elkaar. De HD-TV die ik er nu als 2e scherm aan heb hangen is misschien ook iets minder verfijnd in te stellen en staat wat verder weg. Kalibreer ik ook wat minder vaak. Maar sinds ik dat netjes met zo'n meetkop en software heb gedaan, ben ik erg tevreden over, juist ook voor het gewone televisiebeeld. Omdat de individuele RGB-kanalen veel meer optimaal zijn afgesteld dan wat doorgaans zo vanuit de gebruiksinstellingen gebeurt.

Omdat het handmatig is afgesteld, gebruik je de in de TV gebruikte standaard LUT-tabellen volgens mij helemaal niet. Die "overschrijf' je juist met die handmatig eigen instellingen.

4 monitoren heb ik er nog niet aan gehad (3 wel) maar volgens de gebruiksaanwijzing van AMD kun je gewoon elk scherm apart kalibreren.
Een LUT (Look Up Tabel) is niet meer dan een referentie.
Net zo goed als je op je PC voor één AdobeRGB profiel kiest als kleur werkruimte kun je daar ook meer dan één stuks software mee aansturen - en dat tegelijkertijd. Waarom zou dat met aansturing naar schermen niet kunnen? Per scherm heb je verder ook nog een hardwarematige afstemming van het scherm zelf. De basis om het eerst hardwarematig zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. De verdere afwijkingen softwarematig met een profiel ertussen, en de eventuele eigen individueel aanvullende instellingen waarlangs het signaal gaat met de schuifjes in de driver daar nog achteraan als je dat zou willen. Hoe het hardwarematig wordt opgelost, zal me eigenlijk worst zijn. Het werkt, en daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr feb 27 2015 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » vr feb 27 2015 6:53 pm

Hoe het precies zit met verschillende profielen in combinatie met één videokaart heb ik nog nergens kunnen vinden. Iets waar ik wel naar gezocht heb omdat ik af en toe las dat het niet zou kunnen.

Ik heb met een Nvidia GTX 550 Ti één GPU videokaart een scherm en een beamer gekalibreerd. Het scherm hardwarematig maar die heeft dan op de computer wel een neutraal profiel nodig, de beamer softwarematig. Beiden met een X-rite Eye One Pro. Volgens mij werkt de calibratie op beide schermen prima. De X-rite software herkent ze en geeft ze allebei een eigen profiel. Ook als ik ze nameet zien ze er beiden goed gekalibreerd uit. Het zijn totaal verschillende schermen dus als ze een enkel profiel zouden delen zou dat echt wel te zien zijn.

Meerdere profielen op een enkele videokaart lijkt bij bij prima te werken.

tomaski
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door tomaski » vr feb 27 2015 7:56 pm

ATOR schreef:Hoe het precies zit met verschillende profielen in combinatie met één videokaart heb ik nog nergens kunnen vinden.
volgens info die ik heb gevonden zijn er maar 3 soorten van "calibratie"
1) hardware, LUT op de monitor zelf (beste optie)
2) hardware, LUT in GPU van een videokart (niet geintegreerde) in het geval waar monitor ondersteunt niet LUT aanpassingen
3) software, ICC profielen (geen echte calibratie dus, maar profiling)

optie #2 is op dit moment het grootste raadsel vanwege de feit dat geen enkele fabrikant levert informatie over de calibratie mogelijkheden van videokarten. Enigste wat ik wel kon finden is 1 GPU - 1 LUT

verder, is het een groot geheim.... :crazy:
mijn excuses als mijn Nederlands soms beetje moeilijk word om te verstaan, ik gebruik hem maar 5 jaar :oops:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 27 2015 8:14 pm

"Vroeger" bij de Matrox-kaart met twee schermen eraan gekoppeld was het zo, dat als ik binnen de drivers van Matrox bijv. aan een schuifje trok om de kleur te veranderen dat op beide schermen gebeurde. Dat is al lang geleden, dat ik dat op die wijze zag.

Ik denk ook dat de huidige operating systemen (Win 7 -8) beter zijn afgestemd om het een en ander apart te kunnen regelen. Afgezien van de separate regelingen voor welk scherm ik eraan heb hangen, is er nog een 3e onafhankelijke instelling "binnen de desktop", en dat is als je video filmpjes draait.

Bijv. de VLC mediapalyer heeft allerlei softwarematige instellingen, om een filmpje een andere kleur te geven, contrast, gamma, verscherping etc.
Die instellingen zijn ook mogelijk binnen de drivers van de AMD (en mogelijk ook NVIDIA ??) videokaart, waarbij het dan echter via de mogelijkheden hardwarematig binnen de GPU wordt doorgevoerd. Alleen media-players die expliciet gebruik maken van die functies kunnen die hardware-functies van de videokaart aanroepen.

Dat gebeurt bijv. bij de Adobe flash-player als plugin van een webbrowser om YouTube filmpjes af te draaien.
NIET in het kleinere scherm binnen een webpagina, maar WEL als je vervolgens het filmpje zonder randen op het volledige monitor schermbeeld opklikt.
Ook andere mediaplayers maken wel (of geen) gebruik om rechtstreeks hardwarematige opties van de videokaart aan te spreken.

Dus er zitten tegenwoordig nogal wat achterliggende "gecombineerde" technieken om een en ander zo optimaal mogelijk te presenteren.
Binnen een kleiner afspeelscherm afdraaien of volledig in beeld maakt dus ook nog verschil voor in ieder geval dezelfde film en "dezelfde" (?) mediaplayer.
Dat laatste dus bewust tussen aanhalingstekens.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”