D800 dx stand

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
bredewoldski
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D800 dx stand

Bericht door bredewoldski » do mei 28 2015 12:21 pm

Het was ook geen bewuste keuze ReneG, de zeearend had kort daarvoor op enorme afstand 2 uur in een boom gezeten. Heb toen de DX mode eens getest en helemaal vergeten de instelling terug te zetten op FX.
Toen de zeearend opeens over ons heen vloog, begin je te "schieten" en dan zie je later pas dat je de helft mist.
Voor mij dus nooit de DX mode meer, ik crop wel achteraf!
Dat dunne kadertje in je zoeker valt bij snelle actie niet op!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » do mei 28 2015 12:39 pm

bredewoldski schreef:Toen de zeearend opeens over ons heen vloog, begin je te "schieten" en dan zie je later pas dat je de helft mist.
Of beter leren mikken :lol: (geintje natuurlijk!!).

On topic:

Ik heb het idee dat we de laatste tijd een beetje in de herhaling vallen met topics over DX mode op FX bodies. De voor én nadelen zijn inmiddels wel bekend. Als de voordelen voor jou niet uitmaken (of zelfs geen voordeel zijn) dan moet je lekker in FX blijven schieten...
Fin.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do mei 28 2015 12:57 pm

Wat mij betreft ligt het wat genuanceerder; je moet inderdaad met de DX-crop mode behoorlijk oppassen. Daarentegen vind ik in de praktijk de 1.2x crop-mode zeer goed bruikbaar bij airshows en dergelijke. Bij die stand loop je minder snel het risico dat het onderwerp "uit het kader loopt", terwijl je toch profiteert van een hogere beeldsnelheid, grotere buffer en wat kleinere bestanden. Net als voor andere zaken geldt ook hier: het is geen wondermiddel en je moet het met verstand gebruiken.
Jur

iJoost

Bericht door iJoost » do mei 28 2015 1:54 pm

bredewoldski schreef:Dat dunne kadertje in je zoeker valt bij snelle actie niet op!
Je kunt 'm ook zo instellen dat alles buiten het kadertje donkergrijs wordt. Moest je daar niet de focuspunt verlichting voor uitschakelen?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do mei 28 2015 2:10 pm

Die optie is voor mij nieuw (de enige camera met crop-mode die ik heb is overigens de D7100, misschien dat het daar niet op zit).
Spul waarmee je foto's maakt...

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do mei 28 2015 2:20 pm

iJoost schreef:Je kunt 'm ook zo instellen dat alles buiten het kadertje donkergrijs wordt. Moest je daar niet de focuspunt verlichting voor uitschakelen?
Klopt.
pag 81 Gebruikshandleiding:
De zoekerweergave
..... het veld buiten de uitsnede kan in het grijs worden bekeken wanneer Uit is geselecteerd voor persoonlijke instelling a5 (Verlichting scherpstelpunt..).

bredewoldski
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door bredewoldski » vr mei 29 2015 11:24 am

Bedankt voor de tip! Dat wist ik niet!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mei 31 2015 11:33 pm

Ja, dank voor de tip. Dat wist ik niet.
Mijn beide geheugenbanken C zijn voor sport en actie (b.v. vogels) en het beeldveld staat dan op 1.2 (30x20).
Ik wilde gaan net terugschakelen naar FF, maar met die grijze omlijsting wordt het veel makkelijker!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jun 01 2015 1:20 am

ReneG schreef: Wanneer je (snel) bewegende onderwerpen hebt is het lastiger om onderwerpen consistent in het cropkader binnen het zoekerbeeld te houden, dan in het zoekerbeeld als geheel.
...........
Dit klinkt misschien wat vaag, maar als je verstand hebt van richtmiddelen herken je dit misschien. Focussen op 1 'richtmiddel' is veel eenvoudiger dan 2 'richtmiddelen'... Zeker bij actie/snel bewegende onderwerpen.
Afgezien dat men dus de extra rand "donkergrijs" kan instellen, werd dat dubbele richtmiddel vroeger bij bepaalde type analoge camera's juist specifiek weer ingezet als voordeel om door middel van een zogenaamde "sportzoeker" snel bewegende acties vast te leggen.
Je zag buiten het kader het snel bewegende onderwerp reeds naderen, en kon het dan makkelijker vastleggen "binnen het kader".

Afbeelding
Bron: http://veiling.catawiki.nl/kavels/14930 ... deren-etui" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”