Scherpstellen in LiveView

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Scherpstellen in LiveView

Bericht door Jacob_O » ma apr 06 2015 4:06 pm

Het "aardige" is dat een D7100 na het loslaten van de AF-ON knop altijd een foto maakt bij het indrukken van de ontspanknop,
scherpgesteld of niet en dat onafhankelijk van de instellingen "release" of "focus" onder menuoptie a1/a2.

Edit:

Ik heb geen idee of de firmwareversie daar nog verschil in maakt.
Mijn D7100 heeft de versie C 1.02 en L 2.005

En om on topic te blijven: In liveview stelt mijn D7100 niet opnieuw scherp na het loslaten van de AF-ON knop en maakt, scherpgesteld of niet, gewoon de foto.

cezi
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door cezi » ma apr 06 2015 6:39 pm

@lock
af-on knop indrukken leidt tot scherp stellen, de knop daarna loslaten betekent dat die scherpstelling wordt vastgehouden, pas als je opnieuw de af-on toets indrukt stelt hij opnieuw scherp, precies zoals het zou moeten :-)
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » ma apr 06 2015 9:25 pm

Dus wat je in je eerste bericht schreef ennons om uitleg vroeg: "op het moment van afdrukken focust de d7100 toch nog even voordat de foto wordt genomen." komt niet meer voor?

Lock

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » di apr 07 2015 11:49 am

wat ik in mijn laatste bericht schrijf is de normale functie van af-on zoals deze standaard (ook) bij mij werkt; het probleem uit het eerste bericht van deze draad is daarmee nog niet opgelost want dat ging over een specifieke situatie: liveview onder donkere omstandigheden waarbij de camera niet tot scherpstelling komt voordat ik de ontspanknop indruk
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » do apr 09 2015 5:30 pm

cezi schreef:wat ik in mijn laatste bericht schrijf is de normale functie van af-on zoals deze standaard (ook) bij mij werkt; het probleem uit het eerste bericht van deze draad is daarmee nog niet opgelost want dat ging over een specifieke situatie: liveview onder donkere omstandigheden waarbij de camera niet tot scherpstelling komt voordat ik de ontspanknop indruk
Ik heb dit gisterenavond getest. Niet in focus bij gering licht met af on, object goed zichtbaar in zoeker, daarna op ontspanknop. Geen enkele beweging te zien in de lens. Kortom, ik kan jouw waarneming niet reproduceren.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”