D90 (witbalans) en Lightroom (temperatuur en kleurtint)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
oud0001

Re: D90 (witbalans) en Lightroom (temperatuur en kleurtint)

Bericht door oud0001 » di mei 05 2015 5:41 pm

Daar waar jij em van Adobe af haalt en op een camera neutraal zet, daar zet je het dan op het profiel dat je met je CCP gemaakt hebt.
Dan klopt het nog beter. :wink:

Je hebt een CCP. Dan zou ik die ook gebruiken. :wink:

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » di mei 05 2015 5:47 pm

Klopt uiteraard dan nog meer.
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

janjan33
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door janjan33 » wo mei 06 2015 9:02 pm

Ik denk dat na alle reacties gezien datgene wat ik wil het volgende het beste is.
Nog even een recapitulatie wat ik wil:

De beste kwaliteit als de foto klaar is maar ook een goed product als de foto op het matglas van de camera staat. Dus ik wil
geen magentaachtige foto's omdat je dan de kleur in de foto "niet zo goed kan beoordelen".

Daarvoor stel ik het volgende in op de camera:
Witbalans op automatisch (Dan verdwijnt de magentakleur waar ik last van had)
Beeldinstellingen op neutraal
Kleurruimte in de camera op SRGB

Voorwaarde voor een optimaal resultaat Kleurenkaart meeschieten.
(Als dit niet kan om 1 of andere reden dan
corrigeer ik de kleur later Lightroom door aan de schuiven van temperatuur en kleurtint te trekken.
In dat geval staat de camera calibratie in Lightroom op Adobe)

In lightroom:
Cameracalibratie (Colourchecker gebruiken) om een profiel in Lightroom aan te maken

Graag jullie reacties op deze recapitulatie. Wat zouden jullie anders doen en waarom?

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo mei 06 2015 10:16 pm

Ik zou een paar standaard Colorchecker profielen maken (zonlicht/bewolkt/lamplicht) die je gebruikt als je geen custom profiel maakt. Die zien er bij mijn camera een stuk beter uit dan de standaard LR profielen.
Verder heb ik mijn camera op AdobeRGB staan, de sRGB kleurruimte is kleiner en waarom zou je aan het begin al kleurinformatie weggooien.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo mei 06 2015 10:33 pm

Ik zou het volgende doen.
1.
De camera instellen op Adobe RGB.
Omdat je een grotere kleurruimte hebt kun je er meer en het er subtieler uit halen. Met name prettiger als je zelf vanuit LR print.
Als je omzet naar JPG pas naar sRGB.

2.
De camera instellen op WB daglicht als je de CCP niet kunt gebruiken. De automatische WB kan er zo ineens naast zitten als het kleurpalet dat je in beeld hebt veranderd net zoals de lichtmeter als de onderwerpen in je beeld veranderen. Hierdoor heb je geen kleur consistentie. De ene foto blauwer en de andere roder. Dan heb je ook geen magenta kleurzweem maar kloppende kleuren.

3.
De CCP grijskaart gebruiken om te beginnen met een goede custom WB in de camera. Het maakt dan niet uit in welke soort licht je dan schiet want je WB is dan kloppend met het aanwezige licht. Je hebt dan consistentie in al je foto's waardoor je achteraf heel makkelijk in batch kunt werken want alle foto's zijn gelijk qua WB. Het kleurpalet op je monitor achterop je camera zal er ook goed uit zien. Dan heb je ook geen magenta kleurzweem.

4. Na de custom WB met de grijskaart van de CCP te hebben gemaakt als eerste de foto van de CCP kleurkaart maken om een camera profiel van te kunnen maken in LR. Objectieven en sensor veroorzaken ook kleurfoutjes en kleur verlies.
Dat kun je dan in LR weer achteraf corrigeren door het gemaakte profiel te gebruiken.

5. In LR het CCP profiel maken en gebruiken en de 1e foto helemaal gereedmaken.

6. In LR alle foto's selecteren (Ctrl A) om te synchroniseren op WB en profiel. Dan ben je al bijna klaar. Dat werkt enorm snel en de kleuren kloppen.

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door iefie » do mei 07 2015 12:16 pm

en zoiezo de camera calibratie niet op adobe standard laten staan in lightroom, maar in jou geval op camera neutraal (als je geen gebruik kan maken van de ccp)
adobe standaard geeft een magenta kleur.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”