vastlopers View NX2 Opgelost

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: vastlopers View NX2

Bericht door JaapV » vr jul 10 2015 10:36 pm

Ben ik ook wel benieuwd naar, Erik :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jul 10 2015 11:25 pm

:wtf: De eventviewer van Windows. :!:

[Start] button, intikken [event viewer] en op [Enter] drukken.

Windows logs openen
en dan kun je zowel onder Application alsmede onder System keurig zien wat er fout ging en waar het mee te maken had.
Met het Details tabje en eventueel de XML view wordt uitgebreid gelogd wat er crashte.
En met die detailinfo kun je vaak verder zoeken mbv google en/of Microsoft support sites waar het eventueel aan kan liggen.

tian
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door tian » za jul 11 2015 9:08 am

CaptainHook:
\
Dit is het resultaat

Naam van toepassing met fout: ViewNX2.exe, versie: 2.10.3.3000, tijdstempel: 0x5451c9a7
Naam van module met fout: Pluto.dll, versie: 2.10.3.3001, tijdstempel: 0x545ad4b9
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutoffset: 0x000311e3
Id van proces met fout: 0x398
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d0bbaec9acfd98
Pad naar toepassing met fout: C:\Program Files\Nikon\ViewNX 2\ViewNX 2\ViewNX2.exe
Pad naar module met fout: C:\Program Files\Nikon\ViewNX 2\ViewNX 2\Pluto.dll
Rapport-id: 10eaf072-27a2-11e5-b996-5404a66725e7

Alles aardig en wel: Ik snap er niks van. !!!!!!!!!
tian

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 12 2015 11:02 am

Tja, dit probleem is vaker gerapporteerd de afgelopen jaren. Met allerlei versies van ViewNX2
En de oplossing is er niet echt, tenminste niet echt duidelijk. :?

Het kan van alles zijn.
-rottig geheugen (want die 0xc0000005 is een exception errror); je kunt eens proberen memtest te runnen
-al dan niet eerder opgelopen trojan of anderszins besmetting waardoor een windows systeem bestand al dan niet beschadigd is.
-probeer eens uit te vinden of 'ie alitjd op de pluto.dll crasht, of dat ook andere modules getroffen zijn
-pluto.dll is een stukje Nikon s/w wat o.a. voor de image preview wordt gebruikt.
-niet goed samenwerken met andere s/w die recentelijk geïnstalleerd c.q. geupdate is
-op mijn vraag of je PC overclocked is, heb je nog geen antwoord gegeven.
-welke versie van Win7 gebruik je precies?

Krijg je de foutmelding ook als je ViewNX2 opstart en er verder niks mee doet? Dus GEEN fotobestand selecteren.
En probeer eens een JPEGje van een heel andere camera (of een simpeler bestandje)

Blijft altijd lastig om dit soort dingen van op afstand op iemand anders z'n computer te beoordelen.
Want, no offense, vrijwel niemand kan exact en correct uitleggen wat hij/zij allemaal op z'n systeem heeft staan en doet/deed... :think:

tian
Forumlid
Forumlid

Bericht door tian » zo jul 12 2015 3:51 pm

CaptainHook;

Memtest: geen problemen geen fouten.
Besmetting door een of ander virus niet bij mij bekend.
Het is ALTIJD Pluto.dll.
Wat is overclocked ( sorry, jij hebt 4 sterren ik niet )
Ik heb win 7 Home Premium. Ramgeheugen 4 GB 2,92 GB beschikbaar.
32 bits besturingssysteem.

Sinds kort heb ik analoge negatieve gescand ( 6x6) en sindsdien heb ik dit probleem als ik met deze 6x6 werk )
Probleem is er niet als ik ViewNX 2 open; en ook niet met normale image
Probleem is er wel als ik een van de negatieve selecteer.
Wat me nu opvalt is dat er enkele beschadigde preview image bij zijn gekomen ( rode en blauwe draadjes aan de onderzijde op de preview.
DE 6x6 zijn JPG,s ( hier alleen de fout )
Bij NEF,s geen fouten

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 12 2015 4:07 pm

Kijk, nu sijpelt er een klein beetje info door... (jammer dat je niet eerder wat meer details gaf)
Allereerst is een 32bit versie van Win7 met dus de 32bits versie van ViewNX2 met slechts 3GB aan RAM wel erg krap bemeten, anno 2015.

Het lijkt er dus op die bestanden die je nu probeert te openen, ViewNX2 laten crashen.
M.a.w. (!) je doet nu wel hele andere dingen met ViewNX2 :problem:

Die gescande files zijn waarschijnlijk OF beschadigd, OF de headers laten ViewNX2 crashen.
Door wat voor een programma zijn die gescande files aangemaakt? In welke resolutie? En hoe groot zijn die?

Je zou ook kunnen proberen zo'n JPEG bestand eens te openen met een andere viewer (b.v. IrfanView) en dan weer saven, zonder compressie, zonder resizen (m.a.w. niks aan veranderen). :idea: Wellicht dat dan de JPEG headers opnieuw (en correct) weggeschreven worden, waardoor daarna ViewNX2 er WEL mee om kan gaan....

tian
Forumlid
Forumlid

Bericht door tian » zo jul 12 2015 4:45 pm

Captain

Het waren oude negatieven 6x6 van ongeveer 60 jaar oud, welke gescand zijn op een gewone canon scanner met de functie "foto "en dus JPG.
Het zijn dus negatieve foto,s geworden welk ik met het commando "negatief " in een ander fotoprogramma positief heb gemaakt.
Aldus

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 12 2015 4:53 pm

Aldus... :?: ik gaf een suggestie om eea (pogen) te repareren.
Heb je dat al geprobeerd?

En weer geen antwoord op de inhoudelijke vragen... :( ik wil best meedenken... maar dan is enige medewerking wel gewenst...jij hebt een probleem en wil graag assistentie...bij deze... :think:
Ook een suggestie: stel zo'n 'probleem'bestand ter beschikking via b.v. wetransfer en iemand anders wil er wellicht naar kijken/checken of er iets bijzonders mee aan de hand is.

tian
Forumlid
Forumlid

Bericht door tian » zo jul 12 2015 5:10 pm

CaptainHook schreef:Aldus... :?: ik gaf een suggestie om eea (pogen) te repareren.
Heb je dat al geprobeerd?

En weer geen antwoord op de inhoudelijke vragen... :( ik wil best meedenken... maar dan is enige medewerking wel gewenst...jij hebt een probleem en wil graag assistentie...bij deze... :think:
Ook een suggestie: stel zo'n 'probleem'bestand ter beschikking via b.v. wetransfer en iemand anders wil er wellicht naar kijken/checken of er iets bijzonders mee aan de hand is.
Sorry hoor: ik heb in een vorige bericht alle vragen van U beantwoord.
Als ik er een vergeten ben........SORRY.
De suggestie van U om e.e.a. te repareren via een ander programma heb ik opgevolgd.
Heb alles geopend in een ander programma; "gesaved, en in vieuwNX2 10a15 maal geselecteerd en geopend en op dit moment nog geen vastloper
Ik hoop dat dit de oplossing was; mocht het niet zo zijn dan hoor je nog van mij.
overigens: welke vragen bedoel je dan ???? ..... ik geef antwoord.
tian

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jul 12 2015 6:54 pm

tian schreef: Heb alles geopend in een ander programma; "gesaved, en in vieuwNX2
10 a15 maal geselecteerd en geopend en op dit moment nog geen vastloper
Misschien dan toch een corrupt bestand wat het ene programma nog wel pikt, View NX2 niet.
Met het opnieuw saven dan "gecorrigeerd".
Vriendelijke groet, Léon Obers

tian
Forumlid
Forumlid

Bericht door tian » ma jul 13 2015 8:46 am

Leon;
Wat bedoel je met "gecorrigeerd". ?
Is dit niet hetzelfde als " opslaan als :"" ?

tian

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jul 13 2015 9:21 am

Neen, da's niet hetzelfde. Hooguit heeft het een corrigerend resultaat.

Een programma (b.v. een grafische viewer zoals IrfanView) wat een bestand wegschrijft creëert opnieuw de headers en het juiste bestandsformaat. In de hoop dat tijdens de inleesactie eventueel verminkte headers en/of checksums softwarematig gecorrigeerd c.q. aangevuld en/of opnieuw gecalculeerd zijn.

En om antwoord te geven op je vraag welke detailgegevens je o.a. weglaat:
-hoe groot je bestanden zijn?
-compressie ratio?
-met welk specifiek programma geopend c.q. weer weggeschreven? Welke 'save as' opties gebruikt?

En dat doe ik niet om je te plagen, maar vooral omdat het nou juist om de details gaat. Ik wilde slechts aangeven dat wanneer een vraag gesteld wordt en de relevante detailinfo gelijk wordt meegeleverd, dit de puzzel een stuk eenvoudiger maakt... :idea:
Besef goed; JIJ stelt een vraag, JIJ wilt graag antwoord (toch?) Dan is het toch in je eigen belang om zoveel mogelijk relevante gegevens aan te leveren?!? :?

Zie ook hier: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 82&t=53702" onclick="window.open(this.href);return false;
"
Wat te doen voordat je op het NCN forum een topic opent

•Kijk voor informatie op de site van de leverancier.
•Maak gebruik van zoeksites voor het vinden van een oplossing voor het probleem. Als je bijvoorbeeld in de Google zoekbalk METZ flitser Nikon Club Nederland intypt, krijg je al voldoende informatie tot je beschikking.
•Het forum kent een goede zoekfunctie (optie "zoeken" rechts bovenin het scherm). Wanneer je specifieke informatie zoekt is het goed om eerst via de zoekfunctie te kijken of er over het onderwerp al geschreven is op het forum. Via de optie "uitgebreid zoeken" kun je de zoekopdracht verder verfijnen. Bepaalde zoektermen werken niet heel goed met de ingebouwde zoekmachine. Er is echter ook een alternatieve manier van zoeken met behulp van een zoekmachine. Deze methode staat in dit draadje beschreven.
•Zoek naar de juiste sectie om het topic te openen.

Om het topic een goede kans te geven en er voor te zorgen dat zoveel mogelijk gebruikers het topic kunnen zien en/of kunnen helpen, kan je jezelf houden aan de volgende checklist. Houd je altijd aan deze checklist bij het openen van een topic. Dit is makkelijk voor jezelf en voor de medegebruikers en voorkomt allerlei ergernissen. Zo kan je een hoop tijd van jou en de forumgebruikers besparen.[/list]
1.Zorg voor een goede topictitel die duidelijk aangeeft waar het topic over gaat.
Probleem en Vraagje zijn bijvoorbeeld ongeschikt als titel.
2.Indien je een probleem aankaart, geef dan duidelijk aan wat het probleem is. Omschrijf vervolgens waar je zelf denkt dat het aan kan liggen. Geef vervolgens aan wat je zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen.
3.Wanneer het een fotografisch probleem betreft, is het handig om een foto te plaatsen in het topic met de exif informatie ingesloten.
4.Stel de vraag nadat je alles duidelijk hebt uitgelegd.
5.Stel de vraag in één topic in één subforum. Het zogenaamde crossposten is niet wenselijk en dubbele postings worden verwijderd. Zet het topic op de beste plek en gebruik de knop meld dit bericht als je twijfelt of het goed staat. Dan zetten de moderators het eventueel wel op de goede plek.
6.Schrijf duidelijk. Zorg ervoor dat je berichten duidelijke taal bevatten en dat BB-codes of eventuele links kloppen. Door op de "voorbeeldknop" te drukken na het typen van een bericht, kan je zien of alles naar behoren werkt. Om typefouten te voorkomen is het handig om spellingscontrole te installeren in je browser. Dat is bijvoorbeeld te doen via Google Toolbar. In Firefox zit al een spellingscontrole-mogelijkheid ingebouwd.
7.Als je een topic wilt openen waarin je een bepaald onderwerp wilt bespreken, geef dan beargumenteerd je eigen mening of stelling weer in dat topic, zodat er een discussie kan ontstaan.

"

tian
Forumlid
Forumlid

Bericht door tian » ma jul 13 2015 12:13 pm

CaptainHook

-hoe groot mijn bestanden zijn?: JPG van 236KB tot 383KB
-compressie ratio? Weet niet wat dat is en waar te vinden, SORRY
-met welk specifiek programma geopend c.q. weer weggeschreven? openen in CorelPaintShop pro X6 en weggeschreven.
Welke 'save as' opties gebruikt? Optie JPG.

Tian

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: vastlopers View NX2 Opgelost

Bericht door henkk » wo jul 15 2015 6:55 pm

Hoe dan opgelost? Dan hebben anderen er wellicht ook nog iets aan.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: vastlopers View NX2 Opgelost

Bericht door JaapV » wo jul 15 2015 11:07 pm

Ik heb de indruk dat de ts bedoelt "ik geef het op".
Maar gezien het tijdsverloop kan het ook zijn dat CaptainHook er een uitgebreid PB aan heeft gewaagd, in welk geval hij (tenminste van mijn kant) diep respect verdient :clap:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”