Ericb schreef:
...
er altijd een hoop gebruikers zijn die absoluut geen kritiek op het merk van hun eigen keuze kunnen verdragen.
...
Daar hebben ze in de psychologie een mooie kreet voor:
Cognitieve dissonantie (reductie) oftewel zelfrechtvaardiging.
(en dat is ook iets waar uitgekookte marketeers dankbaar gebruik van maken)
Simpel gezegd: je hebt iets gekocht (al dan niet na lang en zorgvuldig zoeken) en dan wil je er niet mee geconfronteerd worden dat het niet zo'n verstandige/slimme koop was...
M.a.w. voor diegene die het bekritiseerde product heeft/gebruikt voelt het als een aanval op zijn/haar beslissing om het 'iets' te kopen/gebruiken. Want je levert eigenlijk kritiek op iemands 'verkeerde' beslissing...
Dit effect zie je b.v. heel sterk met dure design producten (zoals b.v. Apple). Kopers van deze spullen zijn vrijwel altijd heel fanatiek in het verdedigen van hoe goed het wel niet is en velen geen commentaar op de tekortkomingen.
Vrijwel iedereen heeft moeite om hier het 'ding' van de mens te scheiden.
Voor zover de de psychobabbel...

Blijft onverlet dat er met sommige camera's wel erg veel malheur is.

En dat is gewoon niet plezant.