Sigma 35 Art fine tune
Re: Sigma 35 Art fine tune
Dat zou kunnen Wiebe;) Dan is het wel knap dat de andere 3 software het zelfde laten zien.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
http://www.dpreview.com/forums/post/54572534" onclick="window.open(this.href);return false;
volgens mij hebben meer mensen dit al gevonden.
volgens mij hebben meer mensen dit al gevonden.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Beste is om eerst een foto via LV te maken als referentie (dan heb je immers geen front- of backfocus) en daarna op de traditionele manier, zodat de front- of backfocus zichtbaar wordt.
Het maakt dan verder niet uit welke software je dan gebruikt, je zoekt immers naar het punt waarbij met de traditionele AF er geen front- of backfocus meer te zien is op je calibratie-tool.
Van calibreten wordt je objectief immers niet scherper, je compenseert alleen voor front- of backfocus
Iets anders: als in de camera verscherping is ingesteld op een waarde anders dan 0, dan neemt ViewNX (en Capture NX2 resp. NX-D) dat wel mee, maar LR niet.
Het maakt dan verder niet uit welke software je dan gebruikt, je zoekt immers naar het punt waarbij met de traditionele AF er geen front- of backfocus meer te zien is op je calibratie-tool.
Van calibreten wordt je objectief immers niet scherper, je compenseert alleen voor front- of backfocus

Iets anders: als in de camera verscherping is ingesteld op een waarde anders dan 0, dan neemt ViewNX (en Capture NX2 resp. NX-D) dat wel mee, maar LR niet.
Edwin
Ik denk dat je me niet begrepen heb.
Het gaat niet om het hoe te fine tunen, maar het gaat over het laten zien in de software.
Als men RAW schiet, zoals er beschreven is wordt er geen verscherping in de camera gedaan.
Het gaat PUUR wat de verschillende software laten zien in een default instelling.
Alleen Lr komt met een instelling van 25.....Vreemd, want ieder geeft een begin punt aan van 0
Daarom heb ik ook twee NEF jes toegevoegd, zodat men zelf ook een kan zien dat er verschil in zit.
En als het goed wordt weer gegeven, dan weet je ook dat het objectief scherpe platen geeft of niet.
Ik denk dat je me niet begrepen heb.
Het gaat niet om het hoe te fine tunen, maar het gaat over het laten zien in de software.
Als men RAW schiet, zoals er beschreven is wordt er geen verscherping in de camera gedaan.
Het gaat PUUR wat de verschillende software laten zien in een default instelling.
Alleen Lr komt met een instelling van 25.....Vreemd, want ieder geeft een begin punt aan van 0
Daarom heb ik ook twee NEF jes toegevoegd, zodat men zelf ook een kan zien dat er verschil in zit.
En als het goed wordt weer gegeven, dan weet je ook dat het objectief scherpe platen geeft of niet.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Als in je camera verscherping is ingesteld, pakt de Nikon-software dat wel degelijk mee, net als alle andere beeldinstellingen. . Ook als je in RAW schiet. Voot de één handig en voor de ander niet. Niet-Nikon software pakt dat niet mee. Dat is iets om rekening mee te houden.
Los daarvan: voor calibreren is het niet relevant hoe de verscherping in de software staat. Als de instelling bij alle testopnamen maar gelijk blijft.
Als je een pure scherptetest (dus geen correctie van front- of backfocus) wil doen, is het een ander verhaal en dan moet je inderdaad rekening houden met hoe de verschillende software hier mee om gaat.
Los daarvan: voor calibreren is het niet relevant hoe de verscherping in de software staat. Als de instelling bij alle testopnamen maar gelijk blijft.
Als je een pure scherptetest (dus geen correctie van front- of backfocus) wil doen, is het een ander verhaal en dan moet je inderdaad rekening houden met hoe de verschillende software hier mee om gaat.
Je komt er welAls je een pure scherptetest (dus geen correctie van front- of backfocus) wil doen, is het een ander verhaal en dan moet je inderdaad rekening houden met hoe de verschillende software hier mee om gaat.

- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Tsja, met zo'n verwarrende topic-titel...

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je draadje heeft "fine tune" in de titel Mark...
Je en......als je mijn begin tekst goed leest, weet dat ik die fine tune al gedaan heb en nu aan het kijken ben of de juiste instellingen in de dock software gezet zijn van Sigma,
Daarnaast hoort dat er ook bij
Daarna kan je ook lezen dat ik er allang uit ben
Daarnaast hoort dat er ook bij

Daarna kan je ook lezen dat ik er allang uit ben

- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Als je het niet prettig vind kun je een preset maken met 0 als beginwaarde, de ontwikkelaars van lightroom hebben dit door de jaren heen als goede basis ervaren daar RAW bestanden
"flat" zijn en de meeste al een verbetering zien bij het ontwikkelen/bewerken van de RAW bestanden. Met de ALT toets kun je goed zien als je van "flat" 0 waarde begint en meestal bij 25
je veranderingen in scherpte ziet optreden.
"flat" zijn en de meeste al een verbetering zien bij het ontwikkelen/bewerken van de RAW bestanden. Met de ALT toets kun je goed zien als je van "flat" 0 waarde begint en meestal bij 25
je veranderingen in scherpte ziet optreden.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit ga ik morgen op mijn gemak even bekijken, hoe dit in zijn werk gaat.
- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
http://photofocus.com/2014/08/26/how-to ... lightroom/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een kanon lukt het ook.