De kleine zilvereiger

evelakes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: De kleine zilvereiger

Bericht door evelakes » wo nov 04 2015 7:40 pm

Door het aanpassings penseel te gebruiken in lightroom kun je selectief te werk gaan.
Daarbij kun je je achtergrond mooi egaal maken en de ruis sterk reduceren .
Meestal bij te veel ruis zet ik de ruis knop op 100 en de scherpte op -100 (extreem) dan ga ik met de aanpassings- penseel over de te bewerken achtergrond.
Met de doezelaar heb je speelruimte op je onderwerp (de Reiger) en met de "geselecteerde maskeroverlay tonen knop" kun je precies zien wat je bewerkt.
Als je de knop weer uitzet kun je met de scherpte schuif en ruis schuif het resultaat beïnvloeden tot je gewenste resultaat.
Met de stroom schuif kun je de intensiteit bepalen meestal als je rond de vogel moet bewerken (losse sprietjes/veren ed) heeft het minder invloed, maar moet je meestal
een nieuwe bewerking aanmaken om niet alles te beïnvloeden.
Eventueel nog met de helderheid schuiven als de achtergrond te dominant aanwezig is.
Ga je ergens teveel overheen kun je altijd met de ALT toets het teveel bewerkte terug halen met het aanpassingspenseel.
Idem kun je doen voor het onderwerp de Reiger, zo kun je de hooglichten reduceren en eventueel de scherpte verhogen en als er ergens teveel schaduw op de Reiger
hebt dit opwerken met de schaduw schuif. Het mooie is dat je heel selectief per deel kan opwerken naar het gewenste resultaat.
Vaak als je in de ontwikkelingsmodus alles gaat bewerken op scherpte en ruis komt het niet vaak ten goede van je onderwerp en je achtergrond dus meestal doe je globaal
daar je aanpassing op je hooglichten, belichting , contrast, witbalas ect en ga je secundair met het aanpassingspenseel aanpassen.

Even snel op je foto.
Afbeelding

met aanpassingspenseel (dit is grofweg gedaan en op jpeg. puur voor de achtergrond)
Afbeeldingreiger (1 of 1) by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;

phachnguyen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door phachnguyen » zo nov 08 2015 3:55 pm

Djunclesam en Jaap, bedankt voor het geven van jullie meningen.

Evelakes bedankt voor jouw meningen, de tijd om voor mij te schrijven hoe de aanpassingspenseel kan gebruikt worden om selectieve locale aanpassingen te doen tegen ruis, deze techniek kan natuurlijk ook prima toegepast worden bij de intensiteit van de licht doordrukken en tegenhouden , en ook nog veel andere toepassingen.
Bij het nabewerking zijn het verscherpen en verlichten van het schaduw en de donkere gedeelten brengen het gevaar van ruis met zicht mee. Mask kan control van ruis bieden bij het verscherpen, Evelakes liet zien dat de selectief laanpassingen m.b.v de aanpassing penseel i.c.m masker een snel manier met goede resultaat kan bieden. Lightroom biedt meer dan voldoende instrumenten om de foto’s naar wens te bewerken, het is aan de fotograaf die gaat bepalen tot hoe ver hij/zij wilt gaan, fantastisch.

Ik stopte met de nabewerking op het moment dat ik het mooi vind, posten op het forum met de hoop dat ik de meningen van jullie te kunnen krijgen en dat is gelukkig ook gebeuren Compliment krijgen is natuurlijk leuk, dat is de waardering voor je werk en dat geeft motivatie om verder te gaan, maar kritiek vind ik ook belangrijk want dat geeft een ander kijk op je werk aan, je kijkt terug naar je werk waar verbetering nodig is, doe het maar dan , waarom niet ?
Iedereen heeft een andere kijk op de wereld, iedereen heeft ook een andere kijk op een foto, diversiteit maakt de wereld kleurijk en het leven mooier vind ik.
Van de leden van NCN forum zie ik dat veel van onze leden hebben gekozen voor: “ Mijn foto bewerken ja “ en ik zie dat deze aanbod weinig wordt gebruikt van gemaakt , Ik moet zeggen dat ik bijzonder fijn vind en ik heb ook veel aan met de acties van Evelakes : probleem opnoemen- oplossing beschrijven – de verbeterd foto laten zien. Zeer concreet, leerzaam en overtuigen.

Tenslote: ik ben een tevreden man, dank jullie allemaal en tot de volgende serie.
Met vriendelijke groet
Phach

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo nov 08 2015 6:01 pm

Als je witte vogels fotografeert dan zou ik zeker 1 en bij wat glanzende veren in de zon 2 stops onderbelichten. Dan had je veel meer detail in de veren gekregen.

Jouw overbelichtte vogel met 1/8000 en ISO2000 had je prima kunnen vastleggen met een sluitertijd van 1/1000, dat is al 3 stops winst. Tel daarbij op dat je 1 stop onderbelicht en dan zou je ISO 4 stops lager kunnen en op ISO125 uitgekomen zijn. Dat had je prachtige ruisvrije foto's opgeleverd.

phachnguyen
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door phachnguyen » ma nov 09 2015 9:25 pm

Bedank voor jouw advies met duidelijke beschrijving Ator, ik heb daar veel aan.

Ik heb gelezen over het onderzoek van een fotograaf die aan toont dat: goed belichting een effectief middel is om ruis te voorkomen, nog effectiever dan Iso laag houden. Nu terug kijken denk ik dat spot lichtmeting geen goede keuze was,het geeft overbelichte reiger en onderbelichte achtergrond. Ik denk dat met de aanpassingspenseel van lightroom kunnen wij de onderbelichting de problemen inclusief ruis oplossen,maar de al verloren details door 3-4 stop overbelichting niet 100% kunnen terug halen. Handmatig belichting mode met Iso125 in combinatie met 1/1000 sec kan beide boven genoemde problemen oplossen: oorzaken van ruis voorkomen en details van de veren behouden.
Het is de ideale oplossing maar om tot dat niveau te bereiken moet er veel ervaring en kennis van fotografie hebben.Voor mij als “ hobby fotograaf “ is het wel de moeite waard om die weg te volgen, elke progressie levert toch voldoening op . Dank je wel.
Met vriendelijke groet.

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”