MarcoD750 schreef:Goed gezien, dit is de afmeting die ze nodig hebben voor in de fotolijst, vandaar deze afmetingen

Duidelijk. Maar je kunt natuurlijk altijd op een ander formaat afleveren dan je in je portfolio toont

Lege ruimte in een foto wordt trouwens vaak gewaardeerd door bladen en kranten omdat ze dan koppen en/of inleidende tekst dan op de foto kwijt kunnen. Geen slechte gewoonte dus om dergelijke foto's altijd iets ruimer te schieten (of een krappe voor resolutie en een ruimere voor media doeleinden)
Juutje schreef:Zo'n hoge iso krijg je dan niet ontzettend veel ruis in de sporthal met fijne

tl verlichting ik wel.
In de ene reactie 'klaag' je over te weinig licht en in de andere reactie 'klaag' je over teveel ruis

Dat is nu juist het eeuwige probleem van sportfotografie onder moeilijk licht. Je diafragma staat al vol open, je sluitertijd kan niet lager vanwege bewegingsonscherpte DUS moet je ISO omhoog om goed belichte beelden te krijgen. En dat gaat altijd ten koste van ruis. Onderbelichten en achteraf corrigeren is jezelf voor de gek houden en geeft zelfs minimaal zoveel, maar met de meeste sensoren zelfs meer ruis dan gelijk op goed belichten op hogere ISO.
Hoe storend die ruis is hangt af van een aantal factoren waarbij de gebruikte body uiteraard een vrij grote factor speelt, maar ook de mate van scherpte en de kwaliteit van de nabewerking, de grote van het onderwerp in je foto (en dus tov de ruis), het eventuele croppen, etc.
Plaatje van mij van dezelfde avond als Nikkormaat op ISO 12800 met de D3s:
Uiteraard kun je met een D3s een stuk hoger in je ISO dan bijvoorbeeld met een D5200. Maar de foto is ragscherp, dus valt de ruis tov de scherpte al veel minder op. Het onderwerp is bijna beeldvullend en dus heel groot tov de ruis waardoor er weinig details verloren in het gezicht door de ruispixels. In de onscherpe delen kan ik vervolgens extra ruisreductie toevoegen, dit gaat wel ten koste van scherpte maar die is daar toch al niet aanwezig dus daar heb je geen last van.
Dat is dus nóg een reden waarom sportfotografen graag met grote lenzen werken. De perceptie van de ruis is een een stuk lager bij ongecropt beeldvullend materiaal

Fin.