Stofprobleem Nikon D610
- Javelin
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Stofprobleem Nikon D610
Het blijft bull shit wat je zegt!
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.
- bredewoldski
- Clublid
- Contacteer:
Maar je kunt het gewoon niet voorkomen Jaap. Zoals ik al eerder schreef, stof of olie maakt een verschil! Als er echt oliespetters op de sensor zitten dan heeft Nikon een probleem en zou het onder garantie moeten vallen.
Stof kun je niet voorkomen, zoomlenzen zuigen stof aan en tijdens het wisselen hoe zorgvuldig je dit ook doet, komt er stof in het spiegelhuis en natuurlijk de interne slijtage.
Een sensor is vaak statisch geladen en trekt dus al het aanwezige stof aan.
Om niemand te veroordelen maar ik zie sommige mensen wel eens lenzen wisselen...

Update: laten we het gezellig houden!
Stof kun je niet voorkomen, zoomlenzen zuigen stof aan en tijdens het wisselen hoe zorgvuldig je dit ook doet, komt er stof in het spiegelhuis en natuurlijk de interne slijtage.
Een sensor is vaak statisch geladen en trekt dus al het aanwezige stof aan.
Om niemand te veroordelen maar ik zie sommige mensen wel eens lenzen wisselen...

Update: laten we het gezellig houden!
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Martin, ik zeg toch ook helemaal niet dat het niet voor mag komen, ik zeg alleen dat het wel behoorlijk meer is dan dat zou mogen.
in ieder geval bij mijn D610, en dat is niet alleen mijn mening hoor, ook van chipclean.
ik besef heus wel dat er altijd wel een mate van stofvorming optreedt, geen enkel probleem mee.
in ieder geval bij mijn D610, en dat is niet alleen mijn mening hoor, ook van chipclean.
ik besef heus wel dat er altijd wel een mate van stofvorming optreedt, geen enkel probleem mee.
Groetjes,
Jaap
Jaap
Ik ben een beginner, dus ik blijf even buiten de eerdere discussie.
Maar ik wil wel wat toevoegen uit een ander perspectief
Bijgaand een foto van wat er uit een D300 na 50k clicks komt als je hem openmaakt
Neem van mij aan dat een camera slijtagevuil bevat, en dat zeker bij wat zwaarder gebruik
Van mijn D300 was het uurwerk versleten en bleef de spiegel niet geblokkeerd
Van mijn D80 bleek warmte het kleine beetje vet bij de motor op de schakelaar te hebben verplaatst
De camera,s van tegenwoordig zijn en kleinmechanisch en elektronisch gevoelig
Tel daar vocht, warmte en statische lading bij en het wordt oppassen
NB de foto was niet gemaakt om te delen, en toont overduidelijk aan dat ik een beginner ben
Hans

Maar ik wil wel wat toevoegen uit een ander perspectief
Bijgaand een foto van wat er uit een D300 na 50k clicks komt als je hem openmaakt
Neem van mij aan dat een camera slijtagevuil bevat, en dat zeker bij wat zwaarder gebruik
Van mijn D300 was het uurwerk versleten en bleef de spiegel niet geblokkeerd
Van mijn D80 bleek warmte het kleine beetje vet bij de motor op de schakelaar te hebben verplaatst
De camera,s van tegenwoordig zijn en kleinmechanisch en elektronisch gevoelig
Tel daar vocht, warmte en statische lading bij en het wordt oppassen
NB de foto was niet gemaakt om te delen, en toont overduidelijk aan dat ik een beginner ben

Hans

- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ook hier stofprobleem met de d610. Bij mij is het na 800 (achthonderd) opname's al begonnen.
En ook steeds in de linker bovenhoek zoals bij anderen en bij de D600.
Stofdeeltjes worden na elke sessie meer in aantal.
Is dat toeval of zijn de redeneringen van mensen zonder problemen wat simpel.
Ik ervaar het wel als een probleem. Bij andere camera merken heb ik hier nog nooit iets over gelezen.
Ik ervaar het wel als een probleem. Bij andere camera merken heb ik hier nog nooit iets over gelezen.
Stof op de sensor heeft mijns inziens twee bronnen. Vanuit de omgeving en vanuit de camera zelf
Het laatste door slijtage van bewegende delen maar ook van de pluizige wanden van de spiegelkamer
Het zou mij niets verbazen als de D610 een probleem heeft met de statische lading van de sluiter en de sensor
Dan trekt die lading het inwendige stof aan, geholpen door de turbulentie veroorzaakt door de spiegel
Olie of vet is wat anders, dat is ten eerste te voorkomen door een goed ontwerp en voorzichtigheid bij assemblage
En, ik herhaal, warmte en vet gaan niet samen. Dus geen zwarte camera in de zon laten liggen.
Het laatste door slijtage van bewegende delen maar ook van de pluizige wanden van de spiegelkamer
Het zou mij niets verbazen als de D610 een probleem heeft met de statische lading van de sluiter en de sensor
Dan trekt die lading het inwendige stof aan, geholpen door de turbulentie veroorzaakt door de spiegel
Olie of vet is wat anders, dat is ten eerste te voorkomen door een goed ontwerp en voorzichtigheid bij assemblage
En, ik herhaal, warmte en vet gaan niet samen. Dus geen zwarte camera in de zon laten liggen.
volgens mij moet je beginnen met het uitsluiten van een aantal factoren. De eerste is stof die naar binnen dwarrelt als de lens eraf is. En dat kan natuurlijk bij 1 wissel gebeuren, is helemaal afhankelijk van hoeveel stof er op dat moment naar beneden dwarrelt.Hasselbox schreef:Ook hier stofprobleem met de d610. Bij mij is het na 800 (achthonderd) opname's al begonnen.
Dus: idealiter de camera even stofvrij laten maken bij een chipclean oid. Daarna referentie stoffoto maken en geen lezen meer wisselen maar wel veel foto's gaan maken. En dan in de gaten houden hoe dit zich ontwikkelt tov de referentie foto.
Iets minder idealiter: zelf schoonmaken met een blaasbalgje oid, lens erop, referentie stoffoto maken, lens niet meer wisselen en veel foto's maken, stof ontwikkeling volgen adhv de referentie foto.
meten = weten

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
-
OnlineJohan v. V.
- Clublid
Hier ook een gebruiker van de D610 met vergelijkbare ervaring. Mijn vorige body was een D7000, en daar had ik veel minder last van stof op de sensor. Natuurlijk kan ik niet op een betrouwbare manier vergelijken, maar bij m'n vorige body wisselde ik volgens mij niet minder vaak van objectief.
Als ik de reacties hierboven lees is er toch wel sprake van iets meer dan enkele incidenten!
Als ik de reacties hierboven lees is er toch wel sprake van iets meer dan enkele incidenten!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
niet dat ik Nikon probeer te verdedigen, heb zelf een 600 en ben al 2 keer in B'wijk geweest, maar deze uitspraak is statistisch gezien natuurlijk volslagen onjuist.Johan v. V. schreef: Als ik de reacties hierboven lees is er toch wel sprake van iets meer dan enkele incidenten!
Wat zegt dpreview bv? Wordt daar ook veel melding gemaakt van bovenmatig stofvorming??
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dan lees of zoek je niet goed genoeg:Hasselbox schreef:Bij andere camera merken heb ik hier nog nooit iets over gelezen.
Canon
Pentax
Olympus
Leica
Er zullen best wel wat overlappende reacties met camera-merken door elkaar lopen, maar stof op sensors is van alle tijden, en van alle merken. In de pakweg 23 jaar dat ik digitaal ervaring heb met digitale camera's nog nooit anders meegemaakt !!
De een wat meer dan de ander, zelfs per type/model van één merk kan dat al uitmaken. Maar nog nooit meegemaakt dat het niet aan de orde is.
Op internet en als YouTube filmpjes ben ik zelfs instructies tegengekomen om stof van de sensor van compactcamera's te verwijderen, dus camera's met een vast objectief wat er normaal helemaal niet eens afkan. Zo'n camera moet dan helemaal open geschroefd worden.
Mechanische constructies met snel bewegende onderdelen slijten nu eenmaal, waardoor er "slijtstof" vanaf komt.
Dat is een vaststaand gegeven van ALLE bewegende mechanische constructies.
Afhankelijk hoe je het een en ander smeert en welke materialen worden toegepast, zit er wel "rek" in de mate van slijtage en mate van slijtstof, maar het opheffen ervan is niet aan de orde. (Dat laatste alleen al uit economische motieven van fabrikanten).
Het verbaast me dat iedereen het wel normaal vind dat bijv. een auto onderhoud nodig heeft, olie ververst moet worden, van tijd tot tijd remblokken vervangen etc., maar van een camera verwachten dat dit volledig "schoon" en smetteloos zal blijven in het gebruik.
De ene keer heb je geluk en kun je maanden toe voordat je een volgende schoonmaakbeurt nodig hebt.
Een ander keer heb je pech en kun je de week erop of misschien zelfs al eerder

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Waar ik op doel is stofproblemen door een technisch gebrek aan het ontwerp van de camera. Als ik goed lees is dat het wat de topicast zich afvraagt.
Als het zo simpel ligt als sommigen hier schrijven moeten ze bij Nikon toch volkomen idioot zijn om zomaar honderden (of meer) d600 camera's gratis te vervangen.
Van zo een actie heb ik idd bij andere merken nog niet gelezen. Soms lijkt het dat de ware Nikon fan niet wil geloven dat het stofprobleem voor de genoemde modellen een probleem is en niet een te verwachten verschijnsel dat door het normale gebruik wordt veroorzaakt.
Als het zo simpel ligt als sommigen hier schrijven moeten ze bij Nikon toch volkomen idioot zijn om zomaar honderden (of meer) d600 camera's gratis te vervangen.
Van zo een actie heb ik idd bij andere merken nog niet gelezen. Soms lijkt het dat de ware Nikon fan niet wil geloven dat het stofprobleem voor de genoemde modellen een probleem is en niet een te verwachten verschijnsel dat door het normale gebruik wordt veroorzaakt.
- Léon Obers
- Forumlid
Bij een D600 waren de problemen alleen wat groter dan wat men gemiddeld mocht verwachten, met oliespetters bovendien.
Daar zijn vele eerdere draadjes over geweest. Vandaar de service van Nikon.
En "honderden" camera's vervangen tegenover vele tienduizenden of misschien wel honderdduizenden uitgeleverde aantallen aan camera's stelt in die mate dan helemaal niets voor. En echt elk cameramerk heeft wel eens modellen met een typisch gebrek waarbij camera's worden teruggeroepen en gebruikers een nieuwe camera krijgen.
Daar gaat het in deze deze draad echter in het geheel NIETover.
De topic starter heeft 9000 opnamen gemaakt met een D610 en komt nu "met wat stof" op de sensor.
Gewoon een kwestie van schoon laten maken en verder fotograferen.
Zelfs al zou je het na 500 of 1000 opnamen al hebben. Ook dan dezelfde remedie, schoonmaken en verder fotograferen.
In de rechter bovenhoek van mijn smartphone zit er nabij het aan/uit knopje onder het glas ook stof.
Komt door de kieren of "slijtstof" (?) nabij het knopje.
Mijn vorige smartphone (van een ander merk) had dat juist weer in sterkere mate aan de onderkant.
Tja, dat heb je nu eenmaal met een gebruiksartikel. Nieuw blijft het nooit als je spullen gebruikt.
En heb je nooit stof onder de knopjes van het toetsenbord van je computer gezien?
Dat geldt ook voor camera's in het gebruik. Hoe vaak moet ik het nog herhalen. Stof op sensors is van alle tijden.
Alleen altijd dat eindeloze gezeur of een camera iets "heilig" zou zijn waar natuurwetten helemaal geen vat op zouden kunnen hebben.
Dan is men niet realistisch en maakt men het voor zichzelf alleen maar ontstellend moeilijk om überhaupt met fotografie bezig te zijn.
Zelfs in het analoge tijdperk was "stof" een vervelende bijkomstigheid met name bij het vergroten van negatieven, waar altijd extra zorg aan besteed moest worden.
De fotografie bestaat bijna 200 jaar. Al die tijd heeft fotografie en apparatuur last gehad van stof. Accepteer beter dat het zo is en leer beter hoe ermee om te gaan.
Daar zijn vele eerdere draadjes over geweest. Vandaar de service van Nikon.
En "honderden" camera's vervangen tegenover vele tienduizenden of misschien wel honderdduizenden uitgeleverde aantallen aan camera's stelt in die mate dan helemaal niets voor. En echt elk cameramerk heeft wel eens modellen met een typisch gebrek waarbij camera's worden teruggeroepen en gebruikers een nieuwe camera krijgen.
Daar gaat het in deze deze draad echter in het geheel NIETover.
De topic starter heeft 9000 opnamen gemaakt met een D610 en komt nu "met wat stof" op de sensor.
Gewoon een kwestie van schoon laten maken en verder fotograferen.
Zelfs al zou je het na 500 of 1000 opnamen al hebben. Ook dan dezelfde remedie, schoonmaken en verder fotograferen.
In de rechter bovenhoek van mijn smartphone zit er nabij het aan/uit knopje onder het glas ook stof.
Komt door de kieren of "slijtstof" (?) nabij het knopje.
Mijn vorige smartphone (van een ander merk) had dat juist weer in sterkere mate aan de onderkant.
Tja, dat heb je nu eenmaal met een gebruiksartikel. Nieuw blijft het nooit als je spullen gebruikt.
En heb je nooit stof onder de knopjes van het toetsenbord van je computer gezien?
Dat geldt ook voor camera's in het gebruik. Hoe vaak moet ik het nog herhalen. Stof op sensors is van alle tijden.
Alleen altijd dat eindeloze gezeur of een camera iets "heilig" zou zijn waar natuurwetten helemaal geen vat op zouden kunnen hebben.
Dan is men niet realistisch en maakt men het voor zichzelf alleen maar ontstellend moeilijk om überhaupt met fotografie bezig te zijn.
Zelfs in het analoge tijdperk was "stof" een vervelende bijkomstigheid met name bij het vergroten van negatieven, waar altijd extra zorg aan besteed moest worden.
De fotografie bestaat bijna 200 jaar. Al die tijd heeft fotografie en apparatuur last gehad van stof. Accepteer beter dat het zo is en leer beter hoe ermee om te gaan.
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Leon,
alle gebruikers hier van een D610 geven aan dat stof er bij hoort, maar dat de hoeveelheid stof bij een D610 meer is dan verwacht.
Jouw reactie vind ik eigenlijk beneden peil, net of dat we niet goed bij zijn of zo.
alle gebruikers hier van een D610 geven aan dat stof er bij hoort, maar dat de hoeveelheid stof bij een D610 meer is dan verwacht.
Jouw reactie vind ik eigenlijk beneden peil, net of dat we niet goed bij zijn of zo.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Léon Obers
- Forumlid
Ik spreek over zijn algemeenheid en met name over de reacties van mensen die hier reageren die dat "stofprobleem" niet normaal vinden of afwijken van het onderwerp en oude koeien uit de sloot gaan halen van modellen (D600) waar het draadje helemaal niet over gaat. Beneden alle peil of niet, ik neem er geen woord van terug. Het is precies zoals ik denk over deze materie vanuit kennis en ervaring en daar een mening over heb. Niets meer, niets minder.
(Overigens als jij een gebruiker bent, die het wel normaal vindt, is er geen reden je aangesproken te voelen).
(Overigens als jij een gebruiker bent, die het wel normaal vindt, is er geen reden je aangesproken te voelen).