Arduino gestuurde stappenmotor/macrorail
- Ingmar
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Arduino gestuurde stappenmotor/macrorail
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Arduino ... rplatform) voor de ipad en ander mobiele devies. Zijn inderdaad leuke dingetjes om mee te leren programmeren en er bestaan ook veel fora waar je ideeën kunt uitwisselen en opdoen.
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
[update]
Inmiddels met behulp van wat reacties op tweakers en van de originele software auteur, de 'botsingen' aan het einde v.d. rail kunnen fixen.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1659801
Heb wat parameters kunnen aanpassen en wat getest met de stapsnelheid en de eindstop marges. En vervolgens geupload naar de Arduino. Dat gaat nu een stuk beter.
Kan nu een full calibratierun doen, zonder botsingen.
Inmiddels met behulp van wat reacties op tweakers en van de originele software auteur, de 'botsingen' aan het einde v.d. rail kunnen fixen.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1659801
Heb wat parameters kunnen aanpassen en wat getest met de stapsnelheid en de eindstop marges. En vervolgens geupload naar de Arduino. Dat gaat nu een stuk beter.

Kan nu een full calibratierun doen, zonder botsingen.

- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Prachtig vervolgverhaal, Erik!
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Oeps
Vond toch nog een elektrisch foutje in de aansturing van m'n Nikon DSLR.
Ik gebruik zo'n triggerkabeltje met aan de ene kant een 2.5mm stereo plugje en aan de andere kant de welbekende 10-pins Nikon plug.

MacroRailProjCable01 by Erik Haak, on Flickr
Dacht dat ik een stereo chassisdeel had gebruikt, maar het bleek toch een mono uitvoering te zijn (ondanks de 3-voudige soldeerlippen). En dat heeft als gevolg dat de contactpunten die verantwoordelijk zijn voor het triggeren van de scherpstelling van je camera continu verbinding maken met de GND aansluiting, zodra de steker in het chassisdeel zit. M.a.w. de camerasluiter wordt wel bediend maar vervolgens krijg je b.v. geen voorbeeldopname op het scherm te zien en blijft de scherpsteltrigger continu actief.
Moet ik een nieuw 2.5mm stereo chassisdeeltje bestellen... zucht... duurt weer een paar dagen voordat ik verder kan met de boel definitief dichtmaken en in gebruik nemen.
En dat allemaal voor een onderdeeltje van nog geen 2 euro.
In de tussentijd moet er dan maar ff een plakbandje over dat contactvlakje heen.

Vond toch nog een elektrisch foutje in de aansturing van m'n Nikon DSLR.

Ik gebruik zo'n triggerkabeltje met aan de ene kant een 2.5mm stereo plugje en aan de andere kant de welbekende 10-pins Nikon plug.

MacroRailProjCable01 by Erik Haak, on Flickr
Dacht dat ik een stereo chassisdeel had gebruikt, maar het bleek toch een mono uitvoering te zijn (ondanks de 3-voudige soldeerlippen). En dat heeft als gevolg dat de contactpunten die verantwoordelijk zijn voor het triggeren van de scherpstelling van je camera continu verbinding maken met de GND aansluiting, zodra de steker in het chassisdeel zit. M.a.w. de camerasluiter wordt wel bediend maar vervolgens krijg je b.v. geen voorbeeldopname op het scherm te zien en blijft de scherpsteltrigger continu actief.
Moet ik een nieuw 2.5mm stereo chassisdeeltje bestellen... zucht... duurt weer een paar dagen voordat ik verder kan met de boel definitief dichtmaken en in gebruik nemen.
En dat allemaal voor een onderdeeltje van nog geen 2 euro.

In de tussentijd moet er dan maar ff een plakbandje over dat contactvlakje heen.

- Ingmar
- Clublid
Jep...frustrerend...vroeguh toen ik nog in 010 woonde had ik vlakbij twee zaken die componenten leverden....helaas konden die het hoofd niet bieden aan de conrads en polis van deze wereld. Toch zijn er nog wel wat zaakjes over ook hier nu in 020, maar vaak ontbreekt je de tijd om er langs te gaan.
Grtz,
Ingmar
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
DIL zit hier nog steeds hoorIngmar schreef:Jep...frustrerend...vroeguh toen ik nog in 010 woonde had ik vlakbij twee zaken die componenten leverden...

Fin.
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Hallo Captain. Ik zit met bewondering te kijken naar jouw creativiteit en vakmanschap, maar heb geen idee waarvoor je het systeem gaat gebruiken. Leg eens, liefst eenvoudig, uit?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
DIL is RIP.djunclesam schreef: ...
DIL zit hier nog steeds hoor

DIL is failliet. http://www.faillissementsdossier.nl/nl/ ... a-b-v.aspx
http://www.circuitsonline.net/forum/view/128671/1
Ken ze nog van >30 jaar geleden. Heb daar veel Elektuurprojects gekocht.

@Nikkormaat: het staat keurig beschreven in de openingspost wat het is:
Een stappenmotor gestuurde macro focussing rail. M.a.w. hoef je niet meer zelf aan de knop te draaien en op de sluiter te drukken als je wilt focus stacken.
De link van het oorspronkelijke project staat er ook bij: http://pulsar124.wikia.com/wiki/DIY_aut ... on_Arduino
met voorbeeldfoto's en filmpjes.
Duidelijker kan ik het niet maken...

Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr dec 04 2015 9:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Contacteer:
Och, balen.CaptainHook schreef: DIL is RIP.![]()
Dat is snel gegaan dan. Liep er pas nog langs en toen was hij nog gewoon open

Laatst gewijzigd door Vincent op vr dec 04 2015 9:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.
- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
aah, ik zat me hetzelfde al af te vragen (voor een enkele foto maken heeft het niet zo veel toegevoegde waarde naar mijn mening), maar voor focusstacken zal het inderdaad wel een hele goede optie zijn.CaptainHook schreef: Een stappenmotor gestuurde macro focussing rail. M.a.w. hoef je niet meer zelf aan de knop te draaien en op de sluiter te drukken als je wilt focus stacken.
De link van het oorspronkelijke project staat er ook bij: http://pulsar124.wikia.com/wiki/DIY_aut ... on_Arduino
met voorbeeldfoto's en filmpjes.
Duidelijker kan ik het niet maken...
Laatst gewijzigd door JvdKooij op vr dec 04 2015 1:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Ingmar
- Clublid
DIL Failliet.......Ben er ook nog niet zo gek lang geleden langsgeweest maar hij was idd dicht, ken Ruud nog van de Mijnsherenlaan 

Grtz Ingmar
-
OnlineNikkormaat
- Clublid
Bedankt. Helemaal duidelijk. Slim systeem.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- MarcB
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht een tip voor onderdelen, http://www.boris.nl. Ben er vaste klant en heb de mazzel dat hij bij mij 500m om de hoek zit 

- Sandervb
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mooi project!
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime