Triggers gebruiken of niet ?
Re: Triggers gebruiken of niet ?
Een RAW foto die ik m.b.v. het pipetje, in Lightroom, op WB had gezet en werkelijk te rood was en door anderen ook als zodanig op dit forum werd bevonden, door de gevestigde orde. Mijn monitor was toen nog niet gekalibreerd waardoor ik het zelf totaal niet zag op mijn toen nog te blauwe monitor.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dat lijkt me niet zo'n precieze methode om de grijsechtheid van een kaart vast te stellen, het is in ieder geval een nogal indirecte manier waarbij er veel andere zaken van invloed kunnen zijn. Als er bv. een cyaankleurig object (foto te rood dan is grijskaart te cyaan) lokaal wat licht reflecteerde op de kaart ga je al de mist in. Misschien was wat er op de foto stond al wat rood in de realiteit en had je de verzadiging te hoog staan. Misschien was er een roodachtige lichtbron die niet direct op je grijskaart viel. Allemaal externe invloeden die de werking van de grijskaart beïnvloeden en die je niet 100% kunt uitsluiten.
Bij mijn Micnova grijskaart kan ik in ieder geval geen noemenswaardige afwijking vaststellen.
Bij mijn Micnova grijskaart kan ik in ieder geval geen noemenswaardige afwijking vaststellen.
Tuurlijk gaat hier een hele discussie van komen. Ik begrijp dat het niet wetenschappelijk was etc.
Geloof mij maar op mijn woord dat het de kaart was, die ik gekocht had, die de te rode resultaten gaf.
Dit was bij alle platen die ik er mee maakte en op verschillende locaties.
Misschien hebben ze de kaartjes inmiddels verbetert, dat kan. Ik houdt nu bij de Novoflex grijskaart en de CCP en heb geen problemen meer. De Novoflex kost ook maar €15,-.
Geloof mij maar op mijn woord dat het de kaart was, die ik gekocht had, die de te rode resultaten gaf.
Dit was bij alle platen die ik er mee maakte en op verschillende locaties.
Misschien hebben ze de kaartjes inmiddels verbetert, dat kan. Ik houdt nu bij de Novoflex grijskaart en de CCP en heb geen problemen meer. De Novoflex kost ook maar €15,-.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Daar is het een forum voor tenslotteTuihanti schreef:Tuurlijk gaat hier een hele discussie van komen. Ik begrijp dat het niet wetenschappelijk was etc.

Als je last hebt van menglicht dan zou ik sowieso geen grijskaart gebruiken. Grijskaarten zijn leuk bij een enkele foto's of in gecontroleerde omstandigheden. Ga je lopen/bewegen door een ruimte bij een evenement dan ga je echt niet elke keer een grijskaart meeschieten. Maar zodra je beweegt dan veranderd de verhouding van je verschillende lichten en blijf je aan de gang. Ik zou eerder moeite steken in snel leren nabewerken van je foto's dan een paar euro spenderen aan een grijskaart...
Maar gelukkig geldt ook hier, zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel manieren

Fin.
- joebat
- Forumlid
Een vraagje over het gebruik :
ik lees dat je best in M-stand een beeldvullende opname maakt van de grijskaart zodat de balk op 0 staat. Is het dan de bedoeling dat je met deze waardes verder foto's neemt of mag je bv switchen naar S of A-stand ?
J.
ik lees dat je best in M-stand een beeldvullende opname maakt van de grijskaart zodat de balk op 0 staat. Is het dan de bedoeling dat je met deze waardes verder foto's neemt of mag je bv switchen naar S of A-stand ?
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een custom vastgelegde witbalans doet niets met de instellingen van de camera voor je belichting.
Dus je mag gerust de camera wisselen van S, naar A of bijv. de P-stand.
Dus je mag gerust de camera wisselen van S, naar A of bijv. de P-stand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- joebat
- Forumlid
Bedankt Léon.
Ondertussen al aan het experimenteren geweest, en desondanks het gemengde licht (tl + spot + "buitenlicht") samen met de grijskaart geeft, mijns inziens, een beter resultaat dat de witbalans vaststellen met de pipet.
Bedankt voor jullie inbreng.
J.
Ondertussen al aan het experimenteren geweest, en desondanks het gemengde licht (tl + spot + "buitenlicht") samen met de grijskaart geeft, mijns inziens, een beter resultaat dat de witbalans vaststellen met de pipet.
Bedankt voor jullie inbreng.
J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,