Uurtarief of prijs per foto?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Emmie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Bericht door Emmie » vr jan 08 2016 3:35 pm

Wat ik zo heb begrepen, is food fotografie echt een vak apart. Het is niet een kwestie van de gerechten koken en jij maakt daar een mooie foto van.
Sterker nog, het koken moet zelfs op een andere manier. Een sperzieboon die je kookt, ziet er niet uit op de foto. Die moet dus veel korter klaar gemaakt worden.
En zo zijn er meer aspecten.
Niet om je ervan te weerhouden, maar verdiep je nog even wat meer in food fotografie. En overleg ook goed met degene die de gerechten gaat maken. Want die zal ook iets anders moeten gaan koken en opmaken op bord.

nimal.nik
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door nimal.nik » vr jan 08 2016 5:58 pm

@ATOR
Ik kan ook wel mee gaan in je redenering. Het is natuurlijk niet realistisch om als beginner gelijk het volle pond te vragen. Daarom heb ik met de traiteur besproken om dit in eerste instantie tegen gereduceerd tarief te doen (of zelfs gratis). En zoals ik er nu tegen aan kijk, na alle reacties, om eerder een vaste prijs te bepalen voor een shoot. Er zit een leercurve in en als we ons daar, samen met de vergoeding, allebei goed bij voelen dan hebben we een geslaagde deal denk ik.

@Emmie
Klopt, food photography is ook een apart vak zoals ik heb gelezen. Daar zie ik dan wel gelijk de uitdaging in. Ik ben me erg aan het inlezen en had inderdaad ook gelezen over de bereiding en hoe anders die is. Zelfs ook dat er zuiveringszout gebruikt wordt om de groene kleuren beter te behouden. Enfin, genoeg om rekening mee te houden. Maar bedankt voor de tip! Zulke tips kunnen niet vaak genoeg gegeven worden.

Als ik een test shoot met de klant heb gedaan zal ik eens iets online zetten op het forum en ben dan zeer benieuwd naar jullie aanbevelingen. Het kan nog even duren dus verwacht niet morgen iets, maar ik ga het onthouden :).

BlackBox

Bericht door BlackBox » vr jan 08 2016 8:00 pm

nimal.nik schreef: ... Dus ik zou er de voorkeur aan geven om in ieder geval een factuur uit te schrijven.
Voor de duidelijkheid.
Zodra je op een factuur melding maakt van omzetbelasting ben je juridisch verplicht die aan de Belastingdienst te betalen.
Uiteindelijk kan dat inhouden dat je aangifte moet doen om daar per saldo onderuit te komen.

nimal.nik
Forumlid
Forumlid

Bericht door nimal.nik » vr jan 08 2016 8:49 pm

Klopt Blackbox, thanks!

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » vr jan 08 2016 9:22 pm

Voor één of enkele opdrachten is het niet altijd nodig om aangifte te doen van omzetbelasting c.q. om omzetbelasting op de factuur te vermelden.
Ik ga er dan even van uit dat je (nog) geen bedrijf hebt. Wel dien je vooraf toestemming aan te vragen bij de belastingdienst waarbij een opgave gedaan zal moeten worden van de omvang van het totaal hetgeen gefactureerd wordt. De belastingdienst kan je dus vrijstelling geven van het heffen van B.T.W. Wel dien je de gefactureerde bedragen als inkomsten op te geven bij je belastingaangifte.
groeten Robert

nimal.nik
Forumlid
Forumlid

Bericht door nimal.nik » vr jan 08 2016 9:35 pm

Klopt, het is nog geen onderneming, voorbereidingen zijn er wel. Ik geloof dat je als particulier ook een factuur uit kan schrijven (zonder BTW) en dit dan vervolgens opgeven als bijverdiensten. Nadeel is dan wel dat je in de hoogste schaal inkomstenbelasting betaalt..

BlackBox

Bericht door BlackBox » vr jan 08 2016 9:47 pm

De volgorde voor de inkomstenbelasting is hobby, resultaat uit werkzaamheden, winst uit onderneming
Inkomsten uit hobby zijn niet belast, de andere wel

Het idee van de toestemming vooraf houdt verband met loondienst of zelfstandigheid

Voor de omzetbelasting is van belang of je meer dan incidenteel (duurzaam) economisch actief bent
Dan moet je vragen om registratie en aangifte doen. En ondernemers voor de OB moeten dat op de factuur vermelden
Er is dan weer een vrijstelling mogelijk van administratieplicht die dat vermelden juist weer verbiedt.

http://www.belastingdienst.nl is m.i. duidelijk genoeg voor de gemiddelde Nederlander

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » zo jan 10 2016 12:00 am

nimal.nik schreef: Die gerechten worden gemaakt, maar dat lijkt me wel uren te kunnen duren (bereiden, opdienen, dan presentatie etc). Het kan ook niet zo zijn dat ik om het uur maar terug kom om een fotootje te maken en om de hele boel weer klaar te moeten zetten..
Is het al bij je opgekomen dat de gerechten wellicht ook allemaal (vrijwel) tegelijk klaargemaakt zouden kunnen worden en je gewoon aan de "lopende band" dient te fotograferen? Oftewel: opstelling maken, gerecht 1 presenteren, klik, vervangen door gerecht 2, klik, etc? Een professionele keuken werkt doorgaans niet "per stuk" maar kan heel goed plannen. Ik ga er nu uiteraard wel vanuit dat jij gevraagd bent om (een deel van ) hun menukaart op de foto te zetten en dat ze dat dus voorbereiden.

Dan hangt het puur van het aantal gerechten en de manier van hoe die in beeld gebracht dienen te worden af hoe lang je bezig bent. En met een beetje "pech" sta je dan in no-time weer buiten...
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » zo jan 10 2016 10:37 pm

Inderdaad. Een professionele keuken draait zijn hand niet om voor een 4-tal gerechten tegelijkertijd. Is immers een gemiddele tafel met gasten op een normale avond ;) Persoonlijk zou ik samen met de klant een soort van draaiboek maken met wie, wat en wanneer. Zo heb je beter inzicht op de tijdsplanning en kan je beter je prijs bepalen en funderen.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

nimal.nik
Forumlid
Forumlid

Bericht door nimal.nik » ma jan 11 2016 1:31 pm

@Michele, goede tip! Dat is nog niet helemaal duidelijk dus dat vraag ik nog na. Hangt ook samen met de opmerking van LJ-Jochem.

@LJ-Jochem, de vraag voor het draaiboek ligt inderdaad al op tafel. Ik wil eerst duidelijk hebben wat men precies wil voordat we ermee beginnen. Thanks!

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » ma jan 11 2016 1:42 pm

LJ-Jochem schreef:Inderdaad. Een professionele keuken draait zijn hand niet om voor een 4-tal gerechten tegelijkertijd. Is immers een gemiddele tafel met gasten op een normale avond ;)
Aan de andere kant, voor foodfotografie is het meestal geen 'lopende band werk', ook niet in de keuken. Ik weet niet of je het filmpje van McDonalds kent waarbij ze een burger fotograferen. Leuk kijkje in de keuken ( :lol: ) van de fotograaf daar.

https://www.youtube.com/watch?v=oSd0keSj2W8

Dat is wellicht qua niveau een flink aantal stappen hoger, maar goed koken en opmaken voor fotografie en goed belichten tijdens de fotografie kan (maar hoeft niet automatisch) nogal wat meer voeten in aarde hebben dan een diner voor 30 personen afwerken en daar dan een foto van maken...
Laatst gewijzigd door Vincent op ma jan 11 2016 2:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Fin.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » ma jan 11 2016 2:42 pm

Daar heb je dan wel weer een punt Vincent. Daarom ook dat draaiboek maken. Heb je in ieder geval een richting waarin je moet denken qua tijdspad.

Nu ben ik wel benieuwd hoe lang het uiteindelijk geduurd heeft en naar de resultaten ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

nimal.nik
Forumlid
Forumlid

Bericht door nimal.nik » ma jan 11 2016 3:34 pm

Ja, idd leuk dat filmpje van McD. De keuken hier is niet zo groot (lees: eenmanszaak en dus een kok) dus ik denk dat we met gerecht voor gerecht wel uit gaan komen. Maar ik vraag het voor de zekerheid toch nog ff na.

Zodra ik een resultaat heb ga ik weer wat posten. Alleen geen idee hoelang dat gaat duren, ivm de drukte bij de traiteur is het vooralsnog een beetje lastig plannen. Maar komt hopelijk goed!

Thanks!

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » za feb 27 2016 7:46 pm

Al een shoot gehad?

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”