Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD Nikon vs Nikon 24-70 f2.8 ED VR

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Tonda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Tamron 24-70mm F/2.8 SP Di VC USD Nikon vs Nikon 24-70 f2.8 ED VR

Bericht door Tonda » ma sep 05 2016 9:35 am

Dank voor alle felicitaties!

Tonda
Clublid
Clublid

Bericht door Tonda » ma sep 05 2016 10:45 am

Bericht verwijderd...
Laatst gewijzigd door Tonda op ma sep 05 2016 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 05 2016 8:33 pm

Dit soort beelden zeggen toch niet zoveel? Als je ze met de Tamron zou hebben gemaakt had ik je ook geloofd...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » ma sep 05 2016 8:51 pm

Ja, die indruk had ik ook. Ik had foto's van beide objectieven graag naast elkaar gezien. Voor een objectief vergelijk ook nog zonder enige aanpassing, omdat ze zo weinig van elkaar blijken te verschillen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Tonda
Clublid
Clublid

Bericht door Tonda » ma sep 05 2016 9:40 pm

Jullie hebben daar gelijk in. Dit zegt inderdaad niet zoveel...

Probleem is dat ik de objectieven niet tegelijk in huis had.
De lichtomstandigheden waarmee ik de Tamron foto's heb geschoten waren volledig anders dan die met de Nikon.
Hoewel de onderwerpen gelijk zijn is dat geen eerlijk vergelijk.
Ik zal het bovenstaande bericht verwijderen en wachten tot de omstandigheden (min or meer) gelijk zijn op de dag dat ik de Tamron in huis had.
Daarna zal ik van beide foto's posten.

Ik zal bovenstaand bericht verwijderen...

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma sep 05 2016 10:09 pm

Aan een 2MP afbeelding genomen met goed licht en klein diafragma valt inderdaad weinig te zien, daar presteert tegenwoordig ongeveer alles wel goed.

Wat wel herkenbaar is dat een lens (of wat dan ook) je een "Nee dit is het niet", of een "Jaaah dit is het!" gevoel kan geven. Zelfs al kun je niet duidelijk benoemen waarom of komt de "Nee dit is het niet" lens beter uit de metingen. Mijn keuze voor de (oude) Nikon 24-70 ipv de Tamron was ook grotendeels een gevoelskeuze, het beeld voelde lekkerder.

Ik heb twee vergelijkbare lenzen liggen waarvan de ene het niet is en de andere me meer aanspreekt. Gedeeltelijk kan ik het verklaren met scherpte en chromatische aberratie en contrast maar er is meer. Dat 'meer' geeft me een beter gevoel maar ik kan het niet goed vertalen in eigenschappen. Als ik het probeer kom ik uit op wollige termen als volheid, directheid en aanraakbaarheid.

Wij mensen zijn erg gevoelig voor de kleinste visuele verschillen in bijvoorbeeld huid, en zelfs al is het niet bewust, daar reageren we wel op. Dit zijn wel de subtiliteiten die in het grof geweld van het op een forum beoordelen van een plaatje nauwelijks aan bod komen.

Tonda
Clublid
Clublid

Bericht door Tonda » ma sep 05 2016 11:17 pm

Dank voor je reactie!

Dit is precies wat ik probeerde te beschrijven bij mijn vorige berichten.
De foto's genomen met de Tamron zijn gewoon erg goed! Niettemin had ik steeds het "Nee, dit is het net niet..." gevoel.
Voor mij persoonlijk is de Nikon optisch gezien net iets beter, maar het verschil is echt marginaal.
En zoals Ator hiervoor al beschrijft is het lastig, zo niet onmogelijk om de subtiele verschillen te verwoorden.

Het "Jaaah, dit is het!" gevoel betreft echter niet alleen de optische aspecten van het objectief.
De foto's zelf zijn uiteindelijk het eindproduct van een proces.
Het begint uiteindelijk bij een interessant beeld of gebeurtenis die je probeert te vangen met je camera.
De camera/lens is het middel om dit creatieve proces vorm te geven.
Ofwel, het moment waarop je de foto gaat nemen is net zo belangrijk als het uiteindelijke eindproduct.
Als alleen het eindproduct zou gelden, dan kan ik wel stoppen. Er zijn fotografen onder ons die veel mooiere en interessante beelden produceren dan ik.
Het moment en het proces daarvoor is net zo spannend en opwindend als het resultaat.
De Nikon voelt heerlijk in dit creatieve proces. De Nikon geeft me het vertrouwen dat ik onder alle omstandigheden het juiste moment kan vangen.
De hiervoor noodzakelijke kwaliteiten zijn gemakkelijker onder woorden te brengen en heb ik bij mijn vorige berichten uitgebreid benoemd.

De zwakste schakel in het creatieve proces zal hoogstwaarschijnlijk ikzelf zijn. Aan de Nikon zal het niet liggen...

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di sep 06 2016 12:11 am

Maar nu iemand die ook de Tokina 2,8 / 24-70mm aan de tand voelt en vergelijkt met de Nikon...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 06 2016 12:24 am

Tonda schreef:Ik zal bovenstaand bericht verwijderen...
Dat was toch helemaal niet nodig! :shifty:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 06 2016 9:10 am

emdeklerk schreef:Maar nu iemand die ook de Tokina 2,8 / 24-70mm aan de tand voelt en vergelijkt met de Nikon...
Dat vraagt wel om iemand met een objectieve, kritische houding en een vergelijkingstest die aan de eisen van gedegen onderzoek voldoet: de uitgangspunten gelijk (instellingen), vergelijkbare situatie (opname) , verschillende diafragma's, geen nabewerking of in ieder geval gelijke nabewerking. etc. etc.
Keer op keer als er foto's worden geplaatst teneinde de kwaliteit van een objectief (of een camera) te illustreren, komen er reacties dat de foto's niets zeggen. Om uiteenlopende, vaak terechte redenen. Het getoonde formaat is te klein, de lichtsituatie verschilt, de nabewerking maakt een juiste beoordeling niet goed mogelijk en ga zo maar door. Bij opnames van een muurtje om de vertekening aan te geven, werd ooit opgemerkt dat het metselwerk niet deugde.
DE test kunnen we maar beter vergeten.

Het aardige van de overwegingen van de topicstarter vind ik dat hij daarin weliswaar een volledig subjectieve beoordeling schetst, maar wel een die wij allemaal maken en die bij velen vermoedelijk de doorslag geeft:
Het "WAUW gevoel"

Autofan1985
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Autofan1985 » di sep 06 2016 9:19 am

Mooi vergelijk en uiteindelijk heb je naar mijn idee de belangrijkste factoor de doorslag laten geven: je gevoel.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700

Tonda
Clublid
Clublid

Bericht door Tonda » di sep 06 2016 9:52 am

Dat was toch helemaal niet nodig! :shifty:
Misschien niet..., maar je had gelijk dat het nietszeggend was.
In dat geval post ik liever foto's waarmee ik zelf heel blij mee ben en niet wat kiekjes in de haast geschoten...

Wat me opvalt is dat iedereen graag een eerlijk, objectief vergelijk wil hebben tussen een aantal producten.
Reviews lezen is een hulpmiddel om in elk geval een idee te krijgen over de voor- en nadelen van een product.
Hierbij is het prettig als de reviewers het min of meer met elkaar eens zijn, dan ken je in elk geval de basiskwaliteiten van een product.
Als ik me had laten leiden door de minder positieve berichten (zoals bijvoorbeeld de matige DXO resultaten) over de Nikon 24-70 vr dan had ik de lens waarschijnlijk nooit gekocht. Ondanks de prijs en de mindere reviews was ik nieuwsgierig naar het product en ben uiteindelijk met de Nikon thuisgekomen. Inderdaad voornamelijk vanwege subjectieve overwegingen. Dit product past het beste bij mij. Het product voelt goed. Ik kan het me gelukkig ook veroorloven. Budget speelt net zo'n belangrijke rol bij je overwegingen. Onder andere omstandigheden was ik wellicht dolblij met de Tamron geweest.

Bij aankoop van dit soort 'dure' producten zijn reviews een belangrijk hulpmiddel, maar mag nooit doorslaggevend zijn bij je beslissing.
Je moet de producten zelf in je handen hebben gehad om te kunnen weten wat voor jou het beste is/voelt. Jij moet het product uiteindelijk gebruiken.
En liefst jarenlang met heel veel plezier. Ik zie te vaak dat dure producten al na een jaar weer te koop staan.
Vaak is de oorzaak een verstandelijke keuze, meegaan met de meute omdat iedereen heeft beweerd hoe goed het is.
Probeer de producten waarin je geïnteresseerd bent op zijn minst zelf uit, bepaal zelf welke kwaliteiten voor jou de doorslag geven en laat je gevoel spreken.
Voor mij is het "WAUW" gevoel essentieel. Dit zorgt namelijk voor jarenlang heel veel plezier!

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 07 2016 8:08 am

Leuk om dit verhaal te lezen. Dank je.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo sep 07 2016 10:07 am

Inderdaad een interessant verhaal.
Het blijft een subjectieve waarneming of je nu voor Tamron kiest of voor Nikon.
En ja het gevoel wil ook wat.
Als je met het beste objectief rondloopt en je hebt er geen goed gevoel bij dan is een groot deel van je fotoplezIer bedorven en zal je alleen maar een bevestiging zoeken naar de onvolkomenheden van je objectief ongeacht welk merk.
Het is veelal een gevoelskwestie die de uiteindelijke uitslag geeft welk objectief er aangeschaft gaat worden.
De marketing van een bepaald merk draagt daartoe bij.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Nikkormaat » za sep 10 2016 10:55 pm

Gefeliciteerd. In eerste instantie kon ik niet zo veel met dat " wauw" gevoel. Tot vandaag dan. Tijdens de clubdag heb ik de 200-500 geprobeerd. Het grappige was dat bij mij het Wauwgevoel al optrad voordat ik er ook maar een foto mee gemaakt had. De wauw zat meteen en puur in het fysieke, het vasthouden. Ik realiseer dat het volkomen subjectief en impulsief is, maar niet ik, maar mijn handen wilden het objectief. Veel plezier met jouw aankoop. Ik wacht op wat mooie plaatjes.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”