Kunnen we nog overal foto's maken?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kunnen we nog overal foto's maken?

Bericht door Marten » zo feb 05 2017 10:01 pm

Patrick schreef:Veel heeft te maken met hoe je jezelf op straat presenteert. Wat je uitstraalt, hoe je je beweegt, dat soort wat vagere dingen.
Misschien wat minder vaag:
of je je correct en vriendelijk gedraagt.

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo feb 05 2017 10:29 pm

Klopt, Patrick. Jij hebt die "VanderElsken-gave". Ben ik dan weer te introvert voor.
Paar jaar geleden in de Bijenkorf R'dam. Ik kwam zeker niet met het doel om te fotograferen, maar zag een aardig beeld. Camera uit de tas en even gekaderd.
Er stond supersnel een boos kijkend zwart pak voor mijn neus "Dat is niet toegestaan! Of hebt u een vergunning?"
"Nee, ik dacht alleen...".
"Dan moet u bij klantenservice toestemming vragen!".
Ik had toen overigens die foto al gemaakt. Niet erg bijzonder, achteraf.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo feb 05 2017 10:48 pm

Bijenkorf ?
wat valt daar te fotograferen :-)
In winkels is het vaker niet toegestaan (lees zelden)

Voor mezelf, ik heb gelukkig nog nooit problemen gehad in de natuurgebieden die ik af slenter. Terwijl ik nogal de neiging heb om van de standaard wegen af te dwalen.

Pim89
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Pim89 » ma feb 06 2017 4:13 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:Veel heeft te maken met hoe je jezelf op straat presenteert. Wat je uitstraalt, hoe je je beweegt, dat soort wat vagere dingen.
Misschien wat minder vaag:
of je je correct en vriendelijk gedraagt.
En mensen zo benaderd. Van beide kanten.

Ludo
Socialmedia
Socialmedia
Contacteer:

Bericht door Ludo » ma feb 06 2017 6:19 pm

Over een aantal weken barst het carnaval weer los: voor mij de gelegenheid om mensen op
de plaat vast te leggen.
Gewapend met camera, grip en de AF-S 28-70 met die niet te kleine zonnekap, ben je nogal
aanwezig, om het zo maar te zeggen. (misschien dit jaar de 85mm f/1.8G eens meenemen ?)
Terwijl ik zelf naar de optocht sta te kijken, zoek ik mijn onderwerp, en loop er al scherpstellend op
af: tot op een meter of 2-3.
En heb nog nooit iemand voor de lens gehad die tegensputterde: altijd een gulle lach. Wellicht dat
de nodige alcohol de deelnemers die 'positive vibe' geeft. :D
Wel vaak de vraag waar de foto's te zien zijn: ik geef dan altijd mijn mailadres of een kaartje met de
verwijzing naar mijn Flickrpagina. En altijd leuke, positieve reacties !
Met vriendelijke groet,
Ludo

Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo feb 12 2017 1:29 pm

https://youtu.be/kE_e323FofM

Bovenstaande filmpje op ongeveer 1 minuut 20 seconden.

In dit filmpje wordt de reactie van mensen op een camera beschreven. Hier wordt zeer duidelijk een onderscheid gemaakt naar aanleiding van de grote van de camera. In dit geval niet het verschil tussen wel en niet mogen fotograferen, maar wel tussenhet wel en niet reageren op de camera.

In het algemeen is het zo dat een kleinere camera minder reacties oproept dan een grotere camera. Ook de manier waarop de camera vastgehouden wordt maakt een groot verschil. Een SLR met een zoeker is duidelijk anders dan b.v. een grote camera waarbij je daar van boven inkijkt. (B.v. Rolleyflex, of een Hasselblad met een bovenzoeker).

Zelf kies ik er ook wel eens voor alleen een compact camera mee te nemen om zelf toch wat bescheidener over te komen. Het effect van een spiegelreflex is duidelijk anders dan van een compact camera en dat zowel op de mensen die je fotografeerd als op de mensen die je niet fotografeerd.

Natuurlijk zijn er ook altijd mensen met het talent dat ze goed met mensen kunnen omgaan, die mensen hebben meer charme, uitstraling of iets anders. Maar niet iedereen is hier even vaardig in. Natuurlijk probeer ik het ook wel om hier vaardiger in te worden. Maar anderen hebben hier duidelijk meer talent voor.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » zo feb 12 2017 4:07 pm

Patrick schreef:Gelukkig weinig last van, zelfs tijdens mijn straatfotografie. Maar er zijn wel eens mensen die vragen stellen. Dat leidt (bij mij) vrijwel altijd tot een leuk gesprek, zelden tot een vervelend gebeuren.
Uhhhhh Patrick heb jij niet klein vriendelijk en wat ouderwets ogende systeemcamera met een prime er op voor straatfotografie?!

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 12 2017 5:27 pm

Jawel. Mede daarom. Maar ik loop vaak genoeg met mensen samen die dat niet hebben. Ik denk dat de houding die inneemt en hoe je over straat beweegt belangrijker is dan het formaat van de camera. Maar het heeft absoluut invloed!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo feb 12 2017 10:22 pm

Hier ook wisselende reacties.
Ooit tipte een aardig meisje ( 12 jaar ongeveer ) op een fiets mij in een bos, dat er verderop een bonte specht jonkies voedde. Na tien minuten gewandeld te hebben met de jonge dame de locatie gevonden. Leverde een aantal aardige foto's op. :D

Een paar jaar geleden op de camping in het Limburgse Arcen liep het anders.
Het was een jaar met veel wespen waar ik best een hekel aan heb als ze vervelend gaan doen.
Mij was opgevallen dat er net buiten het toiletgebouw een paar boompjes stonden waar veel wespen in zaten. Op een wat minder mooie dag besloot ik gewapend met mijn D7000 en Tamron 180 mm macro-objectief wat foto's te gaan maken van de schuilende mooi stilzittende wespen.

De combinatie camera/lens grootte en onwetendheid van een man was mijn inziens de reden dat ik aangesproken werd.
Wat bleek, ik fotografeerde half in de boom en nam een positie in voor een mooie zachte bokey.
In het verlengde van die achtergrond zaten een vrouw en dochter lekker te zonnen voor de caravan.
De man sprak mij dreigend aan en schreeuwde naar de vrouw en haar dochter dat ik stiekem foto's aan het maken was van hen. :shock:
Achteraf bekeken wel logisch dat de man zijn twijfels had. :D

Ik had daarop al mijn tact nodig om de man ervan te overtuigen dat ik wespen aan het fotograferen was.
Ik vertelde dat het een macro-objectief was en geen tele. :D
Tegelijkertijd bood ik aan om mijn zojuist gemaakte foto's te bekijken, nou dat hoefde dan weer niet, de man droop af met nog enige argwaan.

Voor mij was de lol er ook wel af, het was geen man waar je ruzie mee wil hebben :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”