D850 onderbelichting
- bcvthul
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D850 onderbelichting
Met welke iso-waarde fotografeer je, Gert?
Vooral als ik met iso 64 fotografeer dan zijn mijn foto's ook aan de donkere kant.
Heb je nog een afwijkende 'picture control' ingesteld? (Hoe wel ik meen dat je d850 foto's hiergetoond uit raw komen)
Vooral als ik met iso 64 fotografeer dan zijn mijn foto's ook aan de donkere kant.
Heb je nog een afwijkende 'picture control' ingesteld? (Hoe wel ik meen dat je d850 foto's hiergetoond uit raw komen)
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
In de exif staat bij 'metering mode': other. Wat staat daar bij je huidige foto's?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn laatste foto's, na de reset heb ik met ISO 400 gemaakt en metering mode: centered weighted average of multi segment . Ik heb verder geen enkele instelling veranderd ten opzichte van de fabrieksinstellingen na de reset. Camera maakt raw plaatjes op de XQD kaart en jpg op de SD kaart, exif zal van beide kaarten per foto gelijk zijn. Ik heb geen Picture Control ingesteld na de reset. Deze staat nu dus op A(utomatisch). Deze foto's zien er goed uit kijk maar:
7. metering mode: multi segment

8. metering mode: Centered-weighted average

Beide foto's lijken mij goed belicht, dus ik denk dat er met die belichtingsinstellingen zoals Henk schreef iets fout was gegaan (metering mode: other) al heb ik niet het flauwste vermoeden wat ik fout heb ingesteld.
In ieder geval lijkt het probleem verholpen dankzij jullie hulp en bijdragen, waarvoor mijn hartelijke dank!! Daar is de NCN goed in!!
7. metering mode: multi segment

8. metering mode: Centered-weighted average

Beide foto's lijken mij goed belicht, dus ik denk dat er met die belichtingsinstellingen zoals Henk schreef iets fout was gegaan (metering mode: other) al heb ik niet het flauwste vermoeden wat ik fout heb ingesteld.

In ieder geval lijkt het probleem verholpen dankzij jullie hulp en bijdragen, waarvoor mijn hartelijke dank!! Daar is de NCN goed in!!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Actieve Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Wellicht dan toch een softwarefoutje/bug.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Die eerste foto kon ik me nog wel voorstellen. Sterker nog: ik denk dat ik 'm ook in die richting zou belichten. De donkere partijen haal ik wel op. De lucht blijft zo in ieder geval intact.
Foto 4 kan ik niet uitleggen. Ik zou niet weten waarom een camera dat zou doen bij normale instellingen. Zelfs spotmeting op de lucht zou meer helderheid moeten geven.
Foto 4 kan ik niet uitleggen. Ik zou niet weten waarom een camera dat zou doen bij normale instellingen. Zelfs spotmeting op de lucht zou meer helderheid moeten geven.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Dat moet het wel zijn, de kans dat iemand die net 10 minuten een D850 in handen heeft zelf een foutje maakt lijkt me uitgeslotenwiebeterpstra schreef:Wellicht dan toch een softwarefoutje/bug.

Misschien heb je per ongeluk de exposure lock geactiveerd Gert, dat doe je als je de sub selector waarmee je het AF punt verplaatst indrukt. Ik heb de functie van die schakelaar veranderd naar Focus punt reset.
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Dat lijkt mij een reële mogelijkheid Ator, ik ga die functie ook maar veranderen.
bedankt voor het mee denken!
bedankt voor het mee denken!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Het is mij net gelukt een vergelijkbare foto te krijgen als Gert eerder, door de belichtingsmeting "op hoge lichten gerichte lichtmeting" (blz 124 manual) te kiezen in een relatief donkere voorgrond met een flink stuk lichte lucht. Dus waarschijnlijk geen bug maar een feature (op een ongelukkig moment toegepast). De camera belicht dan de lichtste stukken of stukjes ahw neutraal waardoor de hele rest van de foto donker wordt (als er flinke contrasten zijn). Het systeem lijkt - zo bleek mij al eerder - ook te reageren op heel kleine stukjes hoog licht (bijv. de zon in beeld).
Groet, Henk
Groet, Henk
- Janvis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Heel eerlijk gezegd is dit precies zoals ik zou verwachten dat de high light metering zou werken. Je wilt per definitie geen uitgebeten hooglichten hebben (daarvoor is die instelling immers lijkt me) en de rest van de belichting in de foto past zich daar op aan en wordt dus onder belicht. In principe dus precies hetzelfde wat je handmatig doet als je geen high light metering hebt (zoals ik) Schaduwen haal je naderhand immers makkelijker op want uitgebeten luchten is niks meer aan te redden.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
gvdnberg schreef: Nu lijkt alles goed, zodat ik denk dat ik er nooit achter zal komen wat ik heb fout gedaan.
Ik zou het toch leuk vinden als iemand mij dat kan vertellen.
Er staat nu 'multi-segment'. Het heeft m.i. dus aan de gekozen metering mode gelegen.henkk schreef:In de exif staat bij 'metering mode': other. Wat staat daar bij je huidige foto's?
Ik zal bij gelegenheid eens kijken hoe de hoge-lichten meetmethode in de exif wordt weergegeven.
Groet, Henk
- gvdnberg
- Clublid
- Contacteer:
Hoi henk,
Zojuist las ik je bericht en kan ik bevestigen dat je het bij het juiste eind hebt! Ik heb inderdaad de keuze gemaakt voor hoge-lichten meetmethode, zonder dat ik daar erg in had. Bedankt dat je dit hebt kunnen vaststellen.
We weten nu zeker dat er niets met de camera aan de hand is en dat ik een bedieningsfout heb gemaakt, per ongeluk nota bene, niet eens expres!
Fijne avond verder.
Zojuist las ik je bericht en kan ik bevestigen dat je het bij het juiste eind hebt! Ik heb inderdaad de keuze gemaakt voor hoge-lichten meetmethode, zonder dat ik daar erg in had. Bedankt dat je dit hebt kunnen vaststellen.
We weten nu zeker dat er niets met de camera aan de hand is en dat ik een bedieningsfout heb gemaakt, per ongeluk nota bene, niet eens expres!
Fijne avond verder.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Gert, bedankt voor je reactie. Rest uit te vinden wanneer die optie wel zinvol is in te zetten! In elk geval waarin je clipping wil voorkomen.
Groet! Henk
Groet! Henk