Wanneer het einde van de dag begint .... [FINALE UPDATE 4]

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
yoyo

Bericht door yoyo » ma dec 31 2007 3:14 pm

Opgezetfan schreef: 3.: Nikon D300 + 28-75 mm f/2,8 @ 50 mm. | ISO 100 (L1.0) | f/9 | 1/15e
Afbeelding
Ik vind deze serie niet echt aantrekkelijk. Er mist iets. Sfeer bijvoorbeeld.

Maar wat mij vooral opvalt is moiré op de linker metselwerkgevel in foto 3. Heb je hier meer last van met de D300?

mikemix

Bericht door mikemix » ma dec 31 2007 3:19 pm

Kan ook versterkt worden door het verscherpen.
Ik wilde nog niks zeggen maar mis ook sfeer.
Gebouwen aan rechterzijde vind ik alles behalve fotogeniek.
Belichting vind ik wel goed gedaan.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma dec 31 2007 3:26 pm

yoyo dat komt idd door de verscherping denk ik.

@mikemix:

Omdat ik op het moment van statief neerzetten en lens erop nog niet precies weet wat het mooiste resultaat geeft, 28, 35, 50, 60 of wel 75 mm. Soms maak ik dezelfde pano wel eens op 4 verschillende brandpuntafstanden.

Maar kan jij mij dan 1 goede reden geven waarom ik die 50 mm. moet gebruiken? Dat verschil zie je hier niet op die kleine versies hoor, en zoals ik al eerder aangaf in dit topic, de bestanden zijn zo groot dat ze voor een afdruk van 40x90 cm. retescherp zijn. Het verschil is zo minimaal, dat wordt pas interessant als ik 1:1 cropjes wil maken en dat doe ik zelden.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma dec 31 2007 6:42 pm

Knap werk :D
mooi !!

Gr Corné Goud
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di jan 01 2008 8:53 pm

Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoorden, ik begin de workflow voor panorama opnames zo langzamerhand door te krijgen. Het stitch programma die jij gebruikt is ook instaat om NEF te bewerken. Waarom laad je niet Panoramamaker Pro in met NEF's, stitch ze en op het eind sla je ze op als TIF bestand. Dan heb je geen verlies en kun je vanuit daar met PS je bewerkingen doorvoeren en opslaan als JPG.

Jij doet dit bewust niet op deze manier, heb je daar een reden voor ?
Thanks,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 01 2008 9:10 pm

Ja, omdat als ik ze als NEF inlaad de foto's ook gelijk zo uit de cam goed moeten zijn. Ik schiet bewust mijn panorama's in NEF, zodat ik door het converteren in PS CS3 nog kleine wijzigingen kan doorvoeren zoals contrast en verzadiging en dit op alle foto's kan synchroniseren. Als mijn bestanden zo uit de cam goed zouden zijn kan ik idd eventueel gelijk de NEF's inladen, maar dan is het hele voordeel van in RAW schieten weg.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di jan 01 2008 9:19 pm

Opgezetfan schreef: Ik schiet bewust mijn panorama's in NEF, zodat ik door het converteren in PS CS3 nog kleine wijzigingen kan doorvoeren zoals contrast en verzadiging en dit op alle foto's kan synchroniseren.
Oké, je past je foto's dus wel vooraf aan (contrast/verzadiging) en dan haal je ze pas door Panoramamaker Pro heen. Ik dacht nl dat je eerst je NEF's converteerde naar JPG's, de foto's aan elkaar plakte, en dan pas in PS CS3 de aanpassingen doorvoerde qua contrast, verzadiging en verscherping.

ALE

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 01 2008 9:35 pm

UPDATE 2:

5.: Nikon D300 + 28-75 mm f/2,8 @ 50 mm. | ISO 100 (L1.0) | f/9 | 1/6e
Afbeelding
6.: Nikon D300 + 28-75 mm f/2,8 @ 50 mm. | ISO 100 (L1.0) | f/9 | 1/2e
Afbeelding

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di jan 01 2008 9:52 pm

Zooo ze zijn haarscherp !! prachtig...
NAS Buikpijn

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di jan 01 2008 9:58 pm

Het is misschien verbeelding of ik wil dit graag zien. Heb net nog een paar oude pano's van je bekeken maar ik heb het idee dat de kleur verzadiging mooier is bij de D300 dan je "oude" D50. Heb jij dit ook of is het: "de wens is de vader van de gedachte..."

Het ziet er in ieder geval weer top uit,

ALE

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 01 2008 10:51 pm

ALE dit is zeker waar, maar in als ik JPG schiet is het natuurlijk een kwestie hoe de beeldinstellingen staan, maar ik heb ze ook vergeleken met de D50 pano's en idd deze zijn nog scherper en nog verzadigder dan de D50. De D300 reageert wel anders in de WB, soms naar mijn ogen net iets te amberkleurig, maar in NEF is dit makkelijk te corrigeren en de D300 heeft een finetune methode voor de WB, je kan met het voorstelinstelwiel heel snel de WB iets blauwer of juist iets amberkleuriger maken. Allemaal fucnties die ik op de D50 toch wel miste.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo jan 02 2008 2:13 am

Zo als altijd technisch prima in orde , het is alleen jammer dat je het mooie licht waar je het over hebt niet echt hebt weten te vangen , komt bij de eerste 2 vooral om dat je tegen de zon in fotografeert denk ik . Vind foto 3 dan nog de beste wat licht betreft .
Bij dit soort opnames is het licht echt sfeer bepalend en ook ik mis dat hier een beetje.
Maar goed ik kan me voorstellen dat je aan de slag wil met je nieuwe kamera , die voldoet prima zo te zien :wink:.

Groeten Jan.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jan 02 2008 10:20 am

Grojan, ik heb een hele serie gemaakt en het begint bij deze wanneer de zon net onder is, de foto's die nog volgen (ik had aangegeven dat ik ze nog niet allemaal bewerkt had) zullen steeds later op de dag gemaakt zijn. De laatste foto's zijn echt met een prachtige donkerblauwe lucht.

Geduld. :)

Smilda.NET

Bericht door Smilda.NET » wo jan 02 2008 10:36 am

Foto 2 van de eerste post vind ik de mooiste van de serie. Bij foto 1 van de eerste post is de lucht op sommige delen erg licht.

Verder weer panorama's zoals we van je gewend zijn, geen vertekening, recht en bijzonder.
Het zou denk ik mooier zijn als je in een panorama vaker een bepaald onderwerp in beeld brengt wat de aandacht trekt. Bijvoorbeeld zoals de brug bij de 1e upload.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo jan 02 2008 2:03 pm

Oh je bewaart het lekkerste voor het laatst :). Oké ik ben benieuwd .

Groeten Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”