24-70... van Sigma (durf het bijna niet te vragen...)
- HenkG
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
@ Hans: goed om te lezen! Ik ben (jammer genoeg) nog steeds niet zover maar heb mijn keuze zo langzamerhand wel gemaakt. Jouw ervaring met dit objectief helpt hierbij ook. Heb nog een tijdje getwijfeld over de Nikkor 28-70 f/2.8. Maar zelfs 'gebruikt' blijft die met prijzen van rond de 1000 euro voor mij te kostbaar. Het enige minpuntje van de Sigma dat ik tot dusver heb kunnen vinden is dat die wat 'soft' is op 70 mm bij volle opening. Dat is, naast de opmerkingen op de bekende reviewsites, ook te zien in de voorbeelden op Pixelpeeper.com. Dat 'softe' is redelijk op te vangen in CS3 of door het diafragma wat te knijpen. Samen met de Sigma hoop ik binnenkort een Nikkor 50 mm f/1.4 aan te schaffen. Heb ik, vind ik, een mooie objectievenset bij elkaar...
@ monteur: ook jij bedankt voor je reactie!
Groet,
Henk
@ monteur: ook jij bedankt voor je reactie!
Groet,
Henk
Henk,
Heb je ook de Tamron 28-75 overwogen ?
Ik ben n.l. aan het zoeken naar een lens met hetzelde bereik als jij naar opzoek bent. De Sigma lijkt mij ook mooiste vanwege de degelijke bouw ervan. Echter is de Tamron een stuk scherper.
Ik moet het nog verder uitzoeken, maar als jij de tamron ook hebt overwogen en toch erg naar de Sigma neigt, wat zijn daar jou motivaties voor?
Alvast bedankt,
Dozy
Heb je ook de Tamron 28-75 overwogen ?
Ik ben n.l. aan het zoeken naar een lens met hetzelde bereik als jij naar opzoek bent. De Sigma lijkt mij ook mooiste vanwege de degelijke bouw ervan. Echter is de Tamron een stuk scherper.
Ik moet het nog verder uitzoeken, maar als jij de tamron ook hebt overwogen en toch erg naar de Sigma neigt, wat zijn daar jou motivaties voor?
Alvast bedankt,
Dozy
- HenkG
- Forumlid
Beste Dozy,
Ja, ook de Tamron is voorbij gekomen. Afgaand op alle positieve tot zeer positieve reviews over en gebruikerservaringen met de Sigma hebben voor mij de balans naar de Sigma doen kantelen. De solide constructie is een argument evenals de scherpte (al wordt die wat minder bij volle opening op 70 mm.) Over de Tamron lees ik dat de constructie minder solide zou zijn en (Photozone) je behoorlijk geluk moet hebben een goed exemplaar te vinden: de bij Photozone geteste exemplaren hadden beide een probleem in het centrum van het beeld. Sommige gebruikers schrijven dat ze pas bij het tweede exemplaar (omruilen) tevreden waren over de scherpte. Anderen vinden hem wat 'soft' bij volle opening... Al met al voor mij op z'n minst twijfel over de kwaliteit van het objectief.
Wat verder nog voor de Sigma pleit is het wat grotere bereik aan de (gematigd) groothoekkant. En voor de rest: ik denk dat ik met de Sigma gewoon een kwalitatief behoorlijk en betrouwbaar objectief krijg. Ik heb al eerder een Sigma-objectief gehad (de 150-500 mm op de analoge Pentax) waar ik best blij mee was... De 24-70 gaat daar in kwaliteit, denk ik, overheen.
Groet,
Henk
Ja, ook de Tamron is voorbij gekomen. Afgaand op alle positieve tot zeer positieve reviews over en gebruikerservaringen met de Sigma hebben voor mij de balans naar de Sigma doen kantelen. De solide constructie is een argument evenals de scherpte (al wordt die wat minder bij volle opening op 70 mm.) Over de Tamron lees ik dat de constructie minder solide zou zijn en (Photozone) je behoorlijk geluk moet hebben een goed exemplaar te vinden: de bij Photozone geteste exemplaren hadden beide een probleem in het centrum van het beeld. Sommige gebruikers schrijven dat ze pas bij het tweede exemplaar (omruilen) tevreden waren over de scherpte. Anderen vinden hem wat 'soft' bij volle opening... Al met al voor mij op z'n minst twijfel over de kwaliteit van het objectief.
Wat verder nog voor de Sigma pleit is het wat grotere bereik aan de (gematigd) groothoekkant. En voor de rest: ik denk dat ik met de Sigma gewoon een kwalitatief behoorlijk en betrouwbaar objectief krijg. Ik heb al eerder een Sigma-objectief gehad (de 150-500 mm op de analoge Pentax) waar ik best blij mee was... De 24-70 gaat daar in kwaliteit, denk ik, overheen.
Groet,
Henk
Hallo Henk,
Ik denk dat ik volgende maand maar eens langs kameraexpress ga om ze eens te proberen. Een degelijke bouw vind ik wel erg belangrijk, heb nu 2 nikkor objectieven, je raakt toch gewend aan een degelijke gevoel van een lens vind ik. En inderdaad die 4 mm zijn ook prettig, heb onlangs een 12-24 aangeschaft dus daar zou de Sigma veel beter bij passen.
Ik laat het wel weten als ik ze eens op mijn camera heb gehad.
Trouwens, Tokina heeft ook lenzen in dit bereik, maar kan hier minder reviews over vinden. Heb jij hier toevallig ook naar gekeken?
Groeten,
Dozy
Ik denk dat ik volgende maand maar eens langs kameraexpress ga om ze eens te proberen. Een degelijke bouw vind ik wel erg belangrijk, heb nu 2 nikkor objectieven, je raakt toch gewend aan een degelijke gevoel van een lens vind ik. En inderdaad die 4 mm zijn ook prettig, heb onlangs een 12-24 aangeschaft dus daar zou de Sigma veel beter bij passen.
Ik laat het wel weten als ik ze eens op mijn camera heb gehad.
Trouwens, Tokina heeft ook lenzen in dit bereik, maar kan hier minder reviews over vinden. Heb jij hier toevallig ook naar gekeken?
Groeten,
Dozy
- HenkG
- Forumlid
Ja, ook de Tokina heb ik bekeken. Er zijn verschillende versies van de 28-70 van Tokina met heel verschillende prestaties. Wat mij aansprak bij de Tokina is de constructie. Schijnt net zo robuust te zijn als de Tokina 12-24 en die heb ik in mijn bezit. Een aantal types van de Tokina 28-70 wordt gewaardeerd als scherp maar niet alle. Toen ik op Fotoapparatuur.nl een advertentie plaatste waarin ik aangaf er een te zoeken (Tokina AF 28-70mm f/2.6-2.8 AT-X Pro) kreeg ik een berichtje van iemand die de lens heeft gehad en waarschuwde voor problemen met de AF (mogelijk als gevolg van de coating): nog niet geoptimaliseerd voor de DLSR. Handmatig scherpstellen werkte wel goed. Dat was voor mij toch de reden om van de Tokina af te zien...
Overigens: bij Konijnenberg is de Sigma nog wat beter betaalbaar...
Groet,
Henk
Correctie: inmiddels is Kamera-Express weer voordeliger met deze lens... Het blijft 'stuivertje wisselen'...
Overigens: bij Konijnenberg is de Sigma nog wat beter betaalbaar...
Groet,
Henk
Correctie: inmiddels is Kamera-Express weer voordeliger met deze lens... Het blijft 'stuivertje wisselen'...
Laatst gewijzigd door HenkG op ma apr 07 2008 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk, AF moet wel goed werken inderdaad, analoog vond ik MF niet erg, ging vrij makkelijk maar bij digitaal vind ik het lastiger. Of het scherpte controle lampje in de zoeker is veel nauwkeuriger bij mn D300 dan bij mn analoge canon.
Ik ga volgende maand eens even kijken, kamera express zit voor mij redelijk in de buurt. Denk toch dat ik gewoon even moet voelen en testen.
In ieder geval bedankt voor de info, heeft veel geholpen, zie nu de bomen weer staan.
Groeten,
Dozy
Ik ga volgende maand eens even kijken, kamera express zit voor mij redelijk in de buurt. Denk toch dat ik gewoon even moet voelen en testen.
In ieder geval bedankt voor de info, heeft veel geholpen, zie nu de bomen weer staan.
Groeten,
Dozy
Heb zelf ook voor dilemma gestaan.
De Tamron viel als eerste af, de mindere degelijkheid (reviews dat men verschillende exemplaren nodig had voordat men een goede had) en onscherpte bij langere brandpuntsafstand(in een direct vergelijk tussen de Sigma en de Tamron, weliswaar was de test op een Canon) wonnen het van prijs en lichte gewicht (misschien daarom minder degelijk?)
De Tokina heeft volgens enige testen een probleem met de autofocus en is een ouder niet digitaal ontwerp die uit productie is. Verder werd hij me afgeraden tov de Sigma door FOKA die zowel de Tokina als de Sigma verkoopt voor vergelijkbare prijs.
Nikkor: PRIJS
Heb de Sigma nu een kleine week met veel gefotografeer zowel binnen bij een optreden als buiten met een heerlijk voorjaarszonnetje. Ziet er allemaal goed uit
De Tamron viel als eerste af, de mindere degelijkheid (reviews dat men verschillende exemplaren nodig had voordat men een goede had) en onscherpte bij langere brandpuntsafstand(in een direct vergelijk tussen de Sigma en de Tamron, weliswaar was de test op een Canon) wonnen het van prijs en lichte gewicht (misschien daarom minder degelijk?)
De Tokina heeft volgens enige testen een probleem met de autofocus en is een ouder niet digitaal ontwerp die uit productie is. Verder werd hij me afgeraden tov de Sigma door FOKA die zowel de Tokina als de Sigma verkoopt voor vergelijkbare prijs.
Nikkor: PRIJS
Heb de Sigma nu een kleine week met veel gefotografeer zowel binnen bij een optreden als buiten met een heerlijk voorjaarszonnetje. Ziet er allemaal goed uit
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Maar Alwin, je hebt toch helemaal geen Tokina 12-24mm F/4 objectief? Of loopt je onderschrift wat achter bij de TAS (variant op NAS)?AlwinSitton schreef:Ik zoek eigenlijk ook nog een aansluiting op mijn Tokina 12-24mm F/4 objectief. De 24-70 van Sigma is voor mij precies goed. Volgende maand komt deze in mijn collectie terecht. De Nikkor lens is net wat te duur voor mij.

Ik loop zelf een beetje achter, dus m'n onderschrift ookPatrickP schreef:Maar Alwin, je hebt toch helemaal geen Tokina 12-24mm F/4 objectief? Of loopt je onderschrift wat achter bij de TAS (variant op NAS)?AlwinSitton schreef:Ik zoek eigenlijk ook nog een aansluiting op mijn Tokina 12-24mm F/4 objectief. De 24-70 van Sigma is voor mij precies goed. Volgende maand komt deze in mijn collectie terecht. De Nikkor lens is net wat te duur voor mij.

- HenkG
- Forumlid
Het heeft een tijdje geduurd, maar sinds vandaag heb ik de 24-70! Het lijkt erop dat het objectief moeilijk leverbaar is. KE en Konijnenberg hadden het lang in bestelling staan. KE heeft me een berichtje gestuurd dat het weer op voorraad was. Dat bleek na een paar dagen, toen ik gelegenheid had er naar toe te gaan, al weer voorbij. Vandaag bij Digitalstreet gehaald; wél nog op voorraad én nog aardig wat goedkoper dan bij de andere leveranciers.
Eerste indruk: stevig, solide objectief. Autofocus reageert snel genoeg. Even wennen aan de kleine zoomring. Ik zal binnenkort wat testopnames plaatsen...
Groet,
Henk
Eerste indruk: stevig, solide objectief. Autofocus reageert snel genoeg. Even wennen aan de kleine zoomring. Ik zal binnenkort wat testopnames plaatsen...
Groet,
Henk
Ik heb de 24-72 2.8 EX DG op mijn Canon 10D gehad en vond het een fijne lens. Wel wat trager scherpstellen t.o.v. wat ik nu gebruik, maar zeker niet verkeerd.
Ik heb een paar foto's ermee online staan:

En hier ook nog een paar:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=havens.html
Ik heb een paar foto's ermee online staan:

En hier ook nog een paar:
http://www.remoss.nl/index.php?pagina=havens.html