Wat iets waard is hangt af van meerdere factoren. De "die wil ik persé hebben" factor van de koper. En de "hoeveel pijn, mag het in mijn portomonee doen" factor van de verkoper. Je hoeft niet te verwachten dat ioemand die net de D3 heeft aangeschaft, deze voor 60% van de aankoopprijs, zal weg doen.
Als de gebruikswaarde van een item nog 100% is dan ben je zo 60% van de aanschaf prijs kwijt. Bij een actueel item dat ook nog in de winkel ligt kan de prijs best hoger zijn.
Nu gaat het in dit geval om een f1,8 50 mm. En zoals hierboven reeds vermeld, zijn daar meerdere versies van. Uit m'n Catalogus haal ik:
1 1986 50 1,8 AF 97
2 1990 50 1,8 AFR 171
3 2002 50 1,8 AFD 149
(in de achterste kolom staat de laatst bekende adviespijs)
Volgens mij is een f1,8 AF 50mm dan uit 1986 en de prijs daarvan zal navenant zijn.
Nr 2 is de tweede versie met een Rubberen scherpstelring. Roland Vink heeft het dan over New. (zie de link op deze site, via de hoofdpagina)
China of Japan, kan ik zo niet terug vinden. Braczko en Vink hebben het er niet over. In kwaliteit is er niet veel verschil, maar een grote groep verzamelaars wil de Japanse versie.
De actuele adviesprijs van dit objectief is €159. En ik ken winkelprijzen van €118, €129, €122.
De rest mag je zelf uitvinden, probeer dit eens:
link
nikon 50 MM
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer: