Diafragma voorkeuze vs Manual

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Diafragma voorkeuze vs Manual

Bericht door henkk » wo jan 22 2020 10:51 am

Auto-ISO op de D750 van TS is toch een ander verhaal dan op eerdere camera's. Volgens het manual (Engels blz. 137) kun je een max. ISO instellen, een minimale sluitertijd (voor A en P) en houdt de camera rekening met de brandpuntsafstand van de gebruikte lens als je Auto kiest ipv zelf een minimum sluitertijd te kiezen.
Als je - zoals ik ook wel doe - in M werkt met Auto-ISO, heb je een extra belichtingsautomaat naast P, A en S. Bij voorbeeld handig als je zeker wil zijn van sluitertijd en diafragma. Het enige risico dat ik ervaar is overbelichting, als je niet oplet wat er gebeurt. Kies een max ISO afhankelijk van hoeveel ruis je toelaatbaar vindt, een sluitertijd afh. van lens of kies Auto en een diafragma afh. van hoeveel scherptediepte je wil c.q. de kwaliteit van je lens.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Nikkormaat » wo jan 22 2020 11:08 am

Je kunt op de D750 in het menu bij de ISO gevoeligheid / langste sluitertijd / automatisch, zelfs kiezen of je in relatie tot de brandpuntlengte een langere of kortere sluitertijd gekozen wil hebben. Zinvol als je een erg stabiele of juist instabiele hand hebt.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Ronaldnikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ronaldnikon » wo jan 22 2020 4:12 pm

wiebeterpstra schreef:Ik heb net als ben ook nooit een fijne ervaring gehad met auto iso, icm de d7000. Sindsdien gebruik ik het nooit meer eigenlijk. ISO aanpassen gaat handmatig prima.
Ik weet niet of dat bij de D750 ook zo is, misschien weet iemand dat?

ben42
Moderator
Moderator
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ben42 » do jan 23 2020 12:01 am

Ondertussen even in mijn omgeving nagevraagd.

Ook professioneel wordt auto-iso wel gebruikt. B.v. voor een op afstand bediende doelcamera als de belichting gedurende de wedstrijd sterk veranderd, of b.v. voor schaatsen op een minder verlichte baan, waarbij sluitertijd duidelijk prioriteit heeft over de ISO waarde en de verlichting vrij sterk varieert.

Zodra sluitertijd 'essentieel' wordt; b.v. bij sporten of flink bewegende objecten, kun je auto-iso gebruiken. Sluitertijd is dan minder afhankelijk van de brandpuntsafstand of van je eigen stabiele houding, maar meer van de bewegende objecten.

In een aantal van die situaties zou je ook voor ISO invariant fotograferen kunnen kiezen, als de ISO b.v. toch altijd boven de 400 komt, kun je er ook voor kiezen om de ISO op 400 te laten staan en dan bewust onder te belichten en in Post dit weer omhoog halen. Voor de professional die al in de rust van een wedstrijd de foto's moet afleveren is dit overigens dan weer geen optie.

Vriendelijke groet,
Ben
(Overigens vind ik dat als de belichting door de camera wordt bepaald dit nog steeds een automaat. Weliswaar een automaat op de ISO waarde, maar een automaat. Een automaat vind ik wat in tegenspraak met manual. (Maar goed zo heet die stand waarbij je sluitertijd en diafragma zelf bepaald nu eenmaal).)
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”