Bedankt allemaal voor de snelle en bruikbare reacties. Ik weet in ieder geval wat wel en wat niet bruikbaar is. Het PSP verhaal lijkt me wel opgelost door Tammo en Maud in de tussentijd. Helaas zijn de oude versies niet voor NEF te gebruiken, maar als plaatjesbewerktool is het natuurlijk wel te gebruiken. Alhoewel ik mezelf niet 3 verschillende tools naast elkaar zie gebruiken en liever alles in een heb.
Keuze lijkt me nu vooral te bestaan uit CaptureNX of Photoshop Elements. Bij deze laatste heb je volgens mij wel NEF inladen en fotobewerken in een tool wat ook weer scheelt.
Groeten,
Wienand
D200 NEF files met Paint Shop Pro 9
Hallo Wienand,
Nog even het volgende. ( als anderen er niet mee eens zijn svp. reageren!)
Het is niet of capture NX of fhotoshop
Als je Capture NX koopt moet je ook nog een fotobewerkingsprogramma er bij hebben. Capture NX is onvoldoende om foto's te bewerken. Dus zul je of Paintshop nieuwste versie of adobe fotoshop er bij moeten nemen, waarbij de laatste verreweg het duurste is.
Tammo
Nog even het volgende. ( als anderen er niet mee eens zijn svp. reageren!)
Het is niet of capture NX of fhotoshop
Als je Capture NX koopt moet je ook nog een fotobewerkingsprogramma er bij hebben. Capture NX is onvoldoende om foto's te bewerken. Dus zul je of Paintshop nieuwste versie of adobe fotoshop er bij moeten nemen, waarbij de laatste verreweg het duurste is.
Tammo
Laatst gewijzigd door Tammo Schut op zo jan 20 2008 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Tammo,
Wat CaptureNX betreft weet ik dat er nog een fotobewerkingsprogramma bij moet. Maar op zich, afhankelijk van je wil, heb je daar toch alle vrijheid in? Of het nu de nieuwste Photoshop is met extra toolies, of een versie van een paar jaar oud? Zolang je het programma maar een jpeg kan voeren. (En laat ik nu net PSP hebben...) Toch? Of praat ik nu echt onzin
Anyway, ik heb van iedereen in elk geval genoeg info om eens rustig over na te denken
Groeten,
Wienand
Wat CaptureNX betreft weet ik dat er nog een fotobewerkingsprogramma bij moet. Maar op zich, afhankelijk van je wil, heb je daar toch alle vrijheid in? Of het nu de nieuwste Photoshop is met extra toolies, of een versie van een paar jaar oud? Zolang je het programma maar een jpeg kan voeren. (En laat ik nu net PSP hebben...) Toch? Of praat ik nu echt onzin

Anyway, ik heb van iedereen in elk geval genoeg info om eens rustig over na te denken
Groeten,
Wienand
Hallo Wienand,
Ja dat klopt hoor. Alleen heb ik voor de duidelijkheid nog even willen aangeven dat, als je capture nx aanschaft er toch behoefte is aan een aanvullend programma. Als je met de pspversie die je nu hebt uit de voeten kunt is dat prima.
Alleen kun je NEF, zoals je hebt gemerkt niet laden. Wat dat betreft kun je NEF's dus niet uitgebreidt bewerken, tenzij je na bewerking in CaptureNX het bestand naar JPEG converteert.
Tammo
Ja dat klopt hoor. Alleen heb ik voor de duidelijkheid nog even willen aangeven dat, als je capture nx aanschaft er toch behoefte is aan een aanvullend programma. Als je met de pspversie die je nu hebt uit de voeten kunt is dat prima.
Alleen kun je NEF, zoals je hebt gemerkt niet laden. Wat dat betreft kun je NEF's dus niet uitgebreidt bewerken, tenzij je na bewerking in CaptureNX het bestand naar JPEG converteert.
Tammo
- Maud
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tammo,
Dank voor je uitleg over de juiste versie van Corel Paint shop Pro rondom inladen NEF bestanden. Ik heb PSP CS2 in mijn bezit dus ik ga de nieuwste Paint Shop niet aanschaffen. Maar ben blij dat mijn zoektocht naar toch een plug-in klopte
Gr.
Maud
Dank voor je uitleg over de juiste versie van Corel Paint shop Pro rondom inladen NEF bestanden. Ik heb PSP CS2 in mijn bezit dus ik ga de nieuwste Paint Shop niet aanschaffen. Maar ben blij dat mijn zoektocht naar toch een plug-in klopte

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief
Onzin, voor 135,00 heb je aan Capture NX een meer dan uitstekend programma voor het bewerken van NEF bestanden en het omzetten naar JPG.Tammo Schut schreef: Als je Capture NX koopt moet je ook nog een fotobewerkingsprogramma er bij hebben. Capture NX is onvoldoende om foto's te bewerken.
Je moet er alleen wel wat tijd insteken, om alle ins en outs van het programma te leren kennen.
Het enige wat je wel mist is de mogelijkheden om zaken uit te foto te verwijderen etc. Kortom het echte shopwerk, maar niet iedereen heeft daar behoefte aan.
groet,
Marco