Foto's te donker?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 23 2007 12:39 pm

De artifacts komen niet door het Polafilter, maar door de wijze van opslaan in JPG formaat, als je compressie te hoog is krijg dit soort dingen bij grote contrastverschillen dus met name bij randen e.d.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilbert1976

Bericht door Gilbert1976 » di jan 23 2007 12:48 pm

Zet svp bij Nikon camera's de Sharpening uit. Werk je in NEF, dan vraagt het veel tijd. Sharpening is uitgevonden omdat niet iedereen een Nikon camera met Nikkor objectieven heeft. Nikkor's hebben zoveel scherpte en contrast, dat verscherpen niet hoeft. Sharpening geeft lelijke roetranden op de foto. Mocht je een opname willen verscherpen, doe dat dan eventueel achteraf, met Picasa, Irfanview, Elements, Capture, o.i.d. Dan heb je tenminste wel een goed uitgangsbeeld.
Hans, wat is volgens jou dan het verschil tussen de verscherping in de camera utizetten, en naderhand bij regelen in capture (Ik ga even van NEF uit), of direct verscherping in de camera aanzetten? Ik vind zelf dat de foto's met verscherping uit erg soft zijn (mn D70). Dan heb ik het over mn 18-70DX en in mindere mate bij mn 50 f 1.8.

Rogier

Bericht door Rogier » di jan 23 2007 2:18 pm

Hans Braakhuis schreef:Sharpening is uitgevonden omdat niet iedereen een Nikon camera met Nikkor objectieven heeft. Nikkor's hebben zoveel scherpte en contrast, dat verscherpen niet hoeft.
Dat is iets wat een Nikon enthousiasteling misschien graag wil geloven, maar het is gewoon niet waar! Door het low-pass filter dat voor de sensor zit is een kleine hoeveelheid sharpening altijd nodig, welke objectieven je ook gebruikt. Een goed artikel over sharpening: http://www.outbackphoto.com/workshop/ph ... essay.html

Ik ben het er wel mee eens dat je sharpening beter je nabewerking kunt doen dan in de camera. Maar dat komt omdat de sharpening algoritmes van fotoprogramma's vaak veel mooiere resultaten geven dan in-camera sharpening.

Ruud H.

Re: alternatieve tonecurve

Bericht door Ruud H. » za jan 27 2007 10:18 pm

Ruud H. schreef:
Jos schreef:De D70(s) fotografeert standaard wat aan de donkere kant. Dit omdat met een iets onderbelcichte foto meer is aan te vangen dan met een foto met overbelichte delen. Ik was destijds onaangenaam verrast maar heb er mee leren omgaan. Zeker nadat ik een alternatieve tonecurve heb geladen mbv Nikon Capture. Deze curve past de belichtingskarakteristieken van de camera iets aan.
Die alternatieve tonecurve, waar kan ik die vinden of moet ik die zelf ergens invullen?
Al lezende wordt een mens wijzer, alleen moet je soms wel weten waar je zoeken moet.
Welnu, ik denk dat ik het heb gevonden. :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”