Welk statief icm D300
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
He, niet in een depressie schieten!19doerak59 schreef:

Je hebt een D300 man! Geen reden om een

Laatst gewijzigd door Patrick op zo mar 09 2008 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Jan,
Ik heb de indruk dat je budget wat aan de magere kant is. Ik heb een paar jaar geleden een Manfrotto 055DB met een 141RC kop gekocht bij Konijn voor ongeveer 125 euro. Dat was toen een soort aanbieding en veel goedkoper ging het niet. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over dit statief. Nu ik wat langer meeloop zie en hoor ik van de pro's dat stateven van 5-600 euro absoluut hun geld waard zijn, maar ben blij met mijn manfrotto instapper. Het is ook een kwestie van financieel geld
Misschien ga ik zelf zelf ook ooit verlangen naar een beter statief, maar dat zien we dan wel.
Ik heb nog een vergelijkbaar statief, tweedehands gekocht. Als je wel eens in Amersfoort komt, dan mag je met plezier mijn statief een weekje lenen. Kun je gewoon in de praktijk uitproberen hoe het je bevalt.
Ik heb de indruk dat je budget wat aan de magere kant is. Ik heb een paar jaar geleden een Manfrotto 055DB met een 141RC kop gekocht bij Konijn voor ongeveer 125 euro. Dat was toen een soort aanbieding en veel goedkoper ging het niet. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over dit statief. Nu ik wat langer meeloop zie en hoor ik van de pro's dat stateven van 5-600 euro absoluut hun geld waard zijn, maar ben blij met mijn manfrotto instapper. Het is ook een kwestie van financieel geld

Misschien ga ik zelf zelf ook ooit verlangen naar een beter statief, maar dat zien we dan wel.
Ik heb nog een vergelijkbaar statief, tweedehands gekocht. Als je wel eens in Amersfoort komt, dan mag je met plezier mijn statief een weekje lenen. Kun je gewoon in de praktijk uitproberen hoe het je bevalt.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Statief
Dag,
Ook ik ben op zoek naar een goed statief. Heb gemerkt dat mijn eerder goede "Slik Master" tekort schiet voor mijn D300 en 70-200 combinatie.
Uiteraard is het mij duidelijk dat een zwaarder statief (meestal) beter is, maar daar gaat het niet om: OP (en ik) willen graag weten welke statieven jullie gebruiken en daaruit proberen te destilleren welk statief met de beste prijs/kwaliteitsverhouding dan gekozen kan worden. Niemand hoeft zich "bloot" te geven, de keuze ligt bij mij (OP). Als er nou ook nog eentje is die via CCP bestuurd kan worden zou ik helemaal gelukkig zijn. Ik WEET dat ze bestan, maar ik wil niet eens DENKEN over de aanschafprijs.
Nu meer info?
Ook ik ben op zoek naar een goed statief. Heb gemerkt dat mijn eerder goede "Slik Master" tekort schiet voor mijn D300 en 70-200 combinatie.
Uiteraard is het mij duidelijk dat een zwaarder statief (meestal) beter is, maar daar gaat het niet om: OP (en ik) willen graag weten welke statieven jullie gebruiken en daaruit proberen te destilleren welk statief met de beste prijs/kwaliteitsverhouding dan gekozen kan worden. Niemand hoeft zich "bloot" te geven, de keuze ligt bij mij (OP). Als er nou ook nog eentje is die via CCP bestuurd kan worden zou ik helemaal gelukkig zijn. Ik WEET dat ze bestan, maar ik wil niet eens DENKEN over de aanschafprijs.
Nu meer info?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zelf ben ik de gelukkige bezitter van een Slik van ongeveer 30 jaar jong die wel iets weegt, je kan hem in alle "knopen" leggen, naar mijn idee waait die bij een orkaan nog niet om, alles word nu wel lichter gemaakt , naar mij idee niet is dat een voordeel.
De D80 met zoom 70-300 vr is geen probleem om het stijf te houden onder mindere omstandig heden.
Cees.
De D80 met zoom 70-300 vr is geen probleem om het stijf te houden onder mindere omstandig heden.
Cees.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Statief
Wat schiet er tekort?wblink schreef:Ook ik ben op zoek naar een goed statief. Heb gemerkt dat mijn eerder goede "Slik Master" tekort schiet voor mijn D300 en 70-200 combinatie.
De kop of het statief?
Maar je hebt er weinig aan om te weten wat voor statief een ander gebruikt. Statieven zijn ook aan verandering onderhevig en wat ik vijf jaar geleden kocht, is nu wellicht niet meer op de markt.wblink schreef: Uiteraard is het mij duidelijk dat een zwaarder statief (meestal) beter is, maar daar gaat het niet om: OP (en ik) willen graag weten welke statieven jullie gebruiken en daaruit proberen te destilleren welk statief met de beste prijs/kwaliteitsverhouding dan gekozen kan worden.
Bovendien kun jij heel andere dingen fotograferen dan ik en dat beïnvloedt je keuzes ook.
Ik gebruik drie statieven: een Manfrotto 055db die ik ooit kocht met een driewegkop (een 141RC) De driewegkop is vervangen door een balhoofd, dat werd een 486RC2. Zelf vind ik een balhoofd plezieriger werken dan een driewegkop. Het balhoofd werd indertijd door mij gekozen op de snelkoppeling die erbij zat, dat was namelijk dezelfde als op de andere kop en ik had daaral een extra plaatje voor, zodat ik mijn snelkoppelingplaatjes onder de camera of lens kon laten zitten. Vervolgens kocht ik een monopoot, een sherpa pro (met een nummertje dat ik niet zo kan reproduceren) Natuurlijk kocht ik daar ook een kop op. Dat werd weer een 486RC2 (standaardisatie is een goed ding, alles past dan op elkaar.)wblink schreef:Niemand hoeft zich "bloot" te geven, de keuze ligt bij mij (OP). Als er nou ook nog eentje is die via CCP bestuurd kan worden zou ik helemaal gelukkig zijn. Ik WEET dat ze bestan, maar ik wil niet eens DENKEN over de aanschafprijs.
Ook kocht ik ooit een 300-800 van Sigma, dat is geen statief, maar ik had er wel een ander statief voor nodig. Dat werd een Gitzo, nummer weet ik zo niet, een beest van een statief, maar dat is ook nodig als je over een lens van zes kg praat. Bij dat statief kocht ik een Wimberley Head II, een geweldige kop voor echte lenzen. Jammer genoeg zat ik toen vast aan een andere snelkoppeling: Arca-Swiss stijl platen. Die dingen zijn in deze draad al besproken en ze zijn echt je van het, maar alleen zo'n plaatje is al duurder dan een complete 486RC2.
Ik had al gezegd dat ik standaardisatie een goed ding vond dus ik zat toen wat aan t hikken tegen die verschillende snelkoppelingen die ik gebruikte. Dus kocht ik een nieuwe kop met een Arca-Swiss koppeling, de kop werd een Arca-Swiss B1, een fantastisch balhoofd (maar duur) De prijs heeft mij er van weerhouden om daar al een tweede van te kopen voor mijn monopoot. Omdat ik nooit met beide statieven tegelijk op pad ga, zet ik de kop op het statief dat ik gebruik. Inmiddels heeft Arca-Swiss de B1 vervangen door de P1 (geloof ik) en dat zal dan waarschijnlijk wel een keer de tweede worden.
Mijn 055db is een alluminium statief en mijn andere statieven zijn carbon fiber en dat vind ik wel fijner, dus ik ben ook nog een keer van plan om die te vervangen.
Je merkt dat ik nog niet uitgekocht ben.

Wat jij hier nu aan hebt? Ik werk dus met de 055db en die is goed voor de combinatie die jij noemt. Ik gebruik die zelf ook.
De kop die je erbij moet gebruiken? Ik zou voor de 486RC2 of de 488RC4 gaan, de laatste is een slag zwaarder dan de eerste. Maar ik wil beslist niks anders dan een balhoofd.
Als je van panorama's houdt dan kun je ook nog kijken naar een panoramahoofd. Wil je autosporten fotogaferen, dan kan ik mij voorstllen dat je met een driewegkop beter mee kun trekken.
Voor macrofotografie heb je nog macrosledes.en statieven waar de middenkolom wars op het statief past.
Waar je verder nog rekening mee moet houden? Je eigen lengte, je moet rechtop achter je statief kunnen staan. En natuurlijk moet je er ook nog mee kunnen lopen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik ben ook opzoek naar een statief van rond de 100 - 200 eurie.
Opzich leuk eens statief van 350 euro, want dan is het in verhouding. Maar hoevaak gebruik je een statief, veel dingen schiet ik ook gewoon uit de hand, VR doet wonderen.
Ik heb laatst bij de MM een manfrotto carbon statief in mijn handen gehad a 330 euro, ex kop. Voelt geweldig maar heb je het nodig..
Ik weet het, zo kun je over meer zaken discusseren. Maar ik gebruik mijn statief enkel bij lange sluitertijden.. dusja
Opzich leuk eens statief van 350 euro, want dan is het in verhouding. Maar hoevaak gebruik je een statief, veel dingen schiet ik ook gewoon uit de hand, VR doet wonderen.
Ik heb laatst bij de MM een manfrotto carbon statief in mijn handen gehad a 330 euro, ex kop. Voelt geweldig maar heb je het nodig..
Ik weet het, zo kun je over meer zaken discusseren. Maar ik gebruik mijn statief enkel bij lange sluitertijden.. dusja
-
- Moderator
- Contacteer:
Het blijft lastig, het beste statief is het statief dat je daadwerkelijk gebruikt en niet thuis laat omdat ie zo zwaar is.Dozy schreef:Ik heb laatst bij de MM een manfrotto carbon statief in mijn handen gehad a 330 euro, ex kop. Voelt geweldig maar heb je het nodig..
Ik heb nu een goedkoop zwaar Manfrotto statief, ik gebruik 'm nauwelijks.
Dus op mijn verlanglijst staat een licht carbon statief wat in de handbagage met vliegen meekan.
Is duur maar een goed statief heb je plezier van en gaat een leven lang mee.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ach ik houd het voorlopig nog maar even bij mijn velbonnetje. En de Manfrotto gaat mee op officiele shoots.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Re: Statief
Hoi roelof,Roelof schreef:Wat schiet er tekort?wblink schreef:Ook ik ben op zoek naar een goed statief. Heb gemerkt dat mijn eerder goede "Slik Master" tekort schiet voor mijn D300 en 70-200 combinatie.
De kop of het statief?Maar je hebt er weinig aan om te weten wat voor statief een ander gebruikt. Statieven zijn ook aan verandering onderhevig en wat ik vijf jaar geleden kocht, is nu wellicht niet meer op de markt.wblink schreef: Uiteraard is het mij duidelijk dat een zwaarder statief (meestal) beter is, maar daar gaat het niet om: OP (en ik) willen graag weten welke statieven jullie gebruiken en daaruit proberen te destilleren welk statief met de beste prijs/kwaliteitsverhouding dan gekozen kan worden.
Bovendien kun jij heel andere dingen fotograferen dan ik en dat beïnvloedt je keuzes ook.Ik gebruik drie statieven: een Manfrotto 055db die ik ooit kocht met een driewegkop (een 141RC) De driewegkop is vervangen door een balhoofd, dat werd een 486RC2. Zelf vind ik een balhoofd plezieriger werken dan een driewegkop. Het balhoofd werd indertijd door mij gekozen op de snelkoppeling die erbij zat, dat was namelijk dezelfde als op de andere kop en ik had daaral een extra plaatje voor, zodat ik mijn snelkoppelingplaatjes onder de camera of lens kon laten zitten. Vervolgens kocht ik een monopoot, een sherpa pro (met een nummertje dat ik niet zo kan reproduceren) Natuurlijk kocht ik daar ook een kop op. Dat werd weer een 486RC2 (standaardisatie is een goed ding, alles past dan op elkaar.)wblink schreef:Niemand hoeft zich "bloot" te geven, de keuze ligt bij mij (OP). Als er nou ook nog eentje is die via CCP bestuurd kan worden zou ik helemaal gelukkig zijn. Ik WEET dat ze bestan, maar ik wil niet eens DENKEN over de aanschafprijs.
Ook kocht ik ooit een 300-800 van Sigma, dat is geen statief, maar ik had er wel een ander statief voor nodig. Dat werd een Gitzo, nummer weet ik zo niet, een beest van een statief, maar dat is ook nodig als je over een lens van zes kg praat. Bij dat statief kocht ik een Wimberley Head II, een geweldige kop voor echte lenzen. Jammer genoeg zat ik toen vast aan een andere snelkoppeling: Arca-Swiss stijl platen. Die dingen zijn in deze draad al besproken en ze zijn echt je van het, maar alleen zo'n plaatje is al duurder dan een complete 486RC2.
Ik had al gezegd dat ik standaardisatie een goed ding vond dus ik zat toen wat aan t hikken tegen die verschillende snelkoppelingen die ik gebruikte. Dus kocht ik een nieuwe kop met een Arca-Swiss koppeling, de kop werd een Arca-Swiss B1, een fantastisch balhoofd (maar duur) De prijs heeft mij er van weerhouden om daar al een tweede van te kopen voor mijn monopoot. Omdat ik nooit met beide statieven tegelijk op pad ga, zet ik de kop op het statief dat ik gebruik. Inmiddels heeft Arca-Swiss de B1 vervangen door de P1 (geloof ik) en dat zal dan waarschijnlijk wel een keer de tweede worden.
Mijn 055db is een alluminium statief en mijn andere statieven zijn carbon fiber en dat vind ik wel fijner, dus ik ben ook nog een keer van plan om die te vervangen.
Je merkt dat ik nog niet uitgekocht ben.
Wat jij hier nu aan hebt? Ik werk dus met de 055db en die is goed voor de combinatie die jij noemt. Ik gebruik die zelf ook.
De kop die je erbij moet gebruiken? Ik zou voor de 486RC2 of de 488RC4 gaan, de laatste is een slag zwaarder dan de eerste. Maar ik wil beslist niks anders dan een balhoofd.
Als je van panorama's houdt dan kun je ook nog kijken naar een panoramahoofd. Wil je autosporten fotogaferen, dan kan ik mij voorstllen dat je met een driewegkop beter mee kun trekken.
Voor macrofotografie heb je nog macrosledes.en statieven waar de middenkolom wars op het statief past.
Waar je verder nog rekening mee moet houden? Je eigen lengte, je moet rechtop achter je statief kunnen staan. En natuurlijk moet je er ook nog mee kunnen lopen.
Nou jij kent je statieven wel he!
wat kun je mij voor advies geven? ik heb nu een D80 met grip. Ik gebruik een Vanguard van 40 euro. Ik weet dat niet de juiste keuze is maar ala!
Ik wil deze zomer eens gaan kijken voor een tele van rond de 500mm en ongeveer 2,5 kilo.
Ik wil de combi gebruiken om te gaan spotten aan het rand van het bos of dergelijke. Maar voornamelijk dieren en vogels. het geheel moet dus vrij snel te manoufreren zijn. Ik bedoel dan dat ik snel moet kunnen draaien met de camera naar een dier toe.
1 ding weet ik al wel en dat is dat mijn statief een lange staaf aan de kop heeft zitten zoals dat ook is bij een video kop. Ik vind dit erg storend als ik door het statief heen kijk vanwege de lengte.
Mijn budget is ongeveer 250 euro.
Dus; wat zou jij in mijn geval doen zodat de hele boel ook nog eens stevig staat en toch een vrij snelle draaibare kop heb (op mijn statief natuurlijk) om snel mee te kunnen manouvreren met dieren in het wild.
Of misschien hebben anderen nog advies?
Ik hoor het graag.