Nikon D7100 soms donkere foto's

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
annoh
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon D7100 soms donkere foto's

Bericht door annoh » do aug 08 2024 8:27 pm

Ik zou het wat systematischer gaan aanpakken.

Je zet camera op statief voor bijvoorbeeld een flatgebouw met bedekte hemel. Het contrast is dan laag. Zorg ervoor dat dat gebouw formaat vullend is, geen lucht dus.

Zet de camera op M en check dat de ISO niet op automaat staat.

Stel vervolgens de camera zo in, wat betreft sluitertijd, diafragma en ISO, dat de belichting volgens het histogram perfect is en maak een opname. Controleer deze op juiste belichting. Vervolgens ga je opnamen maken waarbij je 2 van de 3 (van sluitertijd, diafragma en ISO) verandert met een factor 2 en wel zodanig dat de opnamen correct belicht worden. Dus ISO factor 2 omhoog, dan sluitertijd factor 2 korter of diafragma factor 2 kleiner. Vervolgens de gemaakte opnamen controleren.

Pas als je zeker weet dat dit naar behoren werkt komt de vraag welke belichting modus de meest geschikte is.

Ik ben benieuwd te vernemen de uitkomsten van deze basistest.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jan24 » do aug 08 2024 9:10 pm

@annoh
Dank voor de toelichting, ik zal het voor mijzelf noteren en als het van pas komt ook gebruiken.
Echter, degene van wie de camera is, is al een ouder iemand, 88 jaar, en maakt foto's van straten en gebouwen t.b.v. de vereniging, evenals ik dat doe.
Ik vrees dat voorgestelde handelingen voor de betrokkene een paar stappen te ver gaat.
Wat niets afdoet annoh aan jouw intentie!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 08 2024 9:17 pm

Tja, zo werkt het nu eenmaal bij een DSLR. Je ziet het beeld pas als de foto gemaakt is. Dat is het moment om te kijken of je goed zit wat betreft belichting. Natuurlijk wordt je er door ervaring beter in het in een keer goed te krijgen. Want dat is het: je moet de automaat helpen. Die doet z'n best, maar moet af en toe een zetje de goede kant op krijgen. Fotografeer je in de sneeuw of in de zon op het strand; dan moet je vast overbelichten. Fotografeer je mensen of zoiets met een heldere achtergrond, dan heb je zonder ingrijpen een te donker onderwerp. Staat je onderwerp voor een donkere muur, dan moet je juist onderbelichten. Etc. Dat maakt het werken met een spiegelloze camera ook zo interessant; je ziet tijdens het fotograferen al wat je doet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jan24
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jan24 » do aug 22 2024 9:34 am

Ondertussen zijnde nodige foto's gemaakt en wonderwel, de camerabezitter is blij met het resultaat.
Wat aanpassingen gedaan, maar de meest in het oog springend, camera stond op spotmeting, nu op matrix.
Firmware niet ge-update.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nikon D7100 soms donkee foto's

Bericht door Patrick » do aug 22 2024 9:45 am

Patrick schreef:Staat bracketing aan? Of spotmeting?
Dan was ik er snel bij met de oplossing... :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”