Gekleurd

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
GdP

Bericht door GdP » vr feb 15 2008 3:22 pm

Met Nikon camera's is er niets aan de hand. Perfecte kleuren!

Hier een prachtig voorbeeld.

Afbeelding

Als je dit soort foto's uit je camera kan halen, blijf ik bij Nikon.
Laatst gewijzigd door GdP op vr feb 15 2008 6:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 15 2008 3:32 pm

De verschillen zijn vaak maar subtiel. Gerrit's voorbeeld met een iets verhoogde verzadiging komt op dit:

Afbeelding

Het verschil zie je bijvoorbeeld in de het rood van de klok.

Nu is dit wellicht niet het meest fantastische voorbeeld, maar het geeft wel wat aan. Een simpele handeling en je hebt je Canon kleuren!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » vr feb 15 2008 3:37 pm

Dat moet dan toch te maken hebben met een instelling in de Canon camera. Want zo iets mag toch niet een standaard instelling zijn.
Mijn foto is al niet in overeenstemming met de werkelijkheid, want de kleurverzadiging had ik al opgevoerd.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 15 2008 3:49 pm

GdP schreef:Dat moet dan toch te maken hebben met een instelling in de Canon camera. Want zo iets mag toch niet een standaard instelling zijn.
Mijn foto is al niet in overeenstemming met de werkelijkheid, want de kleurverzadiging had ik al opgevoerd.
Dat zou waar zijn als Nikon het precies goed zou doen. Dat weet ik dus niet. Feit is wel dat het supereenvoudig is achteraf gekkigheid uit te halen.

Compactcamera's staan trouwens meestal standaard heel erg verzadigd. Dat zal de gemiddelde niet DSLR-fotograaf wel fijn vinden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » vr feb 15 2008 4:17 pm

PatrickP schreef: Compactcamera's staan trouwens meestal standaard heel erg verzadigd. Dat zal de gemiddelde niet DSLR-fotograaf wel fijn vinden...
Inderdaad, tante Truus wel voor de huis tuin en keukenkiekjes.
Zo ook voor de Canon DSLR's, lekker commercieel, lekkere bonte kleuren uit de camera, trekt een hoop publiek dat overstapt van een compact !

Maar of het wel zo mooi is ?

Ik begin te merken dat ik steeds minder aan de kleuren doe.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de 3 verschillende D2x beeldinstellingen die je ook in Capture NX 1.3 kunt gebruiken en toepassen op je NEFjes.

groet,
Marco

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 15 2008 10:34 pm

PatrickP schreef:Ik zit me net te bedenken hoe vreemd het eigenlijk is dat Ken Rockwell met Nikon schiet. Hij zet altijd z'n camera op Vivid en andere overdreven standen, en schiet alles in JPG. Hij zou eigenlijk gewoon een Canon moeten kopen! :oops:
Hij schiet ook met Canon.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr feb 15 2008 10:38 pm

yoyo schreef:Hij schiet ook met Canon.
Hij schiet óók met Canon :wink:

Hij schiet met alles wat de kassa laat rinkelen en we trappen er nog allemaal in ook.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Gekleurd

Bericht door Skippy » vr feb 15 2008 10:48 pm

Nikon schreef:De Canon produceerd vanuit de camera wel erg mooie platen voor protret en fashion
Mee eens, de 5D maakt hele fraaie foto's waarvan het karakter mij ook zeer aanspreekt. Maar een 5D heeft ook z'n nadelen t.o.v. Nikon.

yoyo

Bericht door yoyo » vr feb 15 2008 10:50 pm

Skippy schreef:
yoyo schreef:Hij schiet ook met Canon.
Hij schiet óók met Canon :wink:

Hij schiet met alles wat de kassa laat rinkelen en we trappen er nog allemaal in ook.
Jep.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 15 2008 11:11 pm

Skippy schreef:Mee eens, de 5D maakt hele fraaie foto's waarvan het karakter mij ook zeer aanspreekt. Maar een 5D heeft ook z'n nadelen t.o.v. Nikon.
Het ontbreken van een Nikon labeltje? Het feit dat je lenzen ineens een stuk "korter" worden? Nee, wacht, het feit dat je er geen Nikkor 14-24 op kan zetten, dat moet het zijn! :oops:

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr feb 15 2008 11:20 pm

PatrickP schreef:Nee, wacht, het feit dat je er geen Nikkor 14-24 op kan zetten, dat moet het zijn! :oops:
Dat kan wel, met een adapter :wink:

mikemix

Bericht door mikemix » vr feb 15 2008 11:22 pm

Precies!
Het feit dat je dan een 14-24 moet ontberen is voor mij al de doorslag :)

Ken vertrouw ik niet, Barbie des te meer.

Of het nou een Canon heet of Nikon, schieten doen ze, en goed met een goed oog.
Wat mij tevreden stelt is dat Nikon nog steeds prachtige objectieven kan bouwen.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » za feb 16 2008 1:25 am

Skippy schreef:
PatrickP schreef:Nee, wacht, het feit dat je er geen Nikkor 14-24 op kan zetten, dat moet het zijn! :oops:
Dat kan wel, met een adapter :wink:
Had ik al eens gelezen inderdaad, maar dat werkt natuurlijk niet echt, al past het wel.

Maar de oplossing van dit mysterie weet ik dus nog steeds niet. Wat is het nadeel van een 5D t.o.v. Nikon??? :roll:

Nikon

Bericht door Nikon » za feb 16 2008 7:46 am

Ben benieuwd wat de nadelen van de 5D is t.o.v. de Nikon

e3foto

Bericht door e3foto » za feb 16 2008 9:56 am

Nikon schreef:Heb weer eens iets gezien en geprobeerd.....
We hadden een fashion fotoshoot . Hij met zijn Canon en ik met mijn Nikon D300. Tijdens het bekijken op de laptop in de studio kwam ik er al snel achter dat de Canon wel erg mooie warme plaatjes produceerd. Om eerlijk te zijn Stukken mooier dan mijn D300
Om te kijken of ik dat ook voor elkaar kon krijgen heb ik van alles geprobeerd . Van Levendige kleuren ( VI) tot..... Noem maar op.

Kreeg het niet voor elkaar. Weet iemand hoe je dat wel voor elkaar krijgt??? De Canon produceerd vanuit de camera wel erg mooie platen voor protret en fashion
Zo vanuit de cam, gebruik makend van JPEG (ik denk dat jullie dat gebruikten) levert Canon inderdaad een levendiger resultaat, dat overigens een interpretatie is van het opgenomen beeld - maar dat is Nikon's JPEG ook. Het heeft alles te maken met de manier waarop de camera JPEG berekent en daarin is Nikon stukken bescheidener. Soms is dat vervelend en soms is dat goed. Goed is het vooral wanneer je juist weer heel explosieve kleuren hebt, of hoge contrasten: de Nikon is dan in het voordeel, zo is mijn ervaring.

Werk je in NEF, dan gaat het je zeker lukken vergelijkbare platen te maken. Je moet dan wel aan de nabewerking, maar wie alles uit zijn foto wil halen, zal dat bij de Canon ook moeten doen. Niet zelden hoor ik uit reacties op mijn Nikon-fotoreportages dat de kleuren fris en helder zijn...

Ik sluit niet uit dat de situatie waarin jullie beiden hebben gefotografeerd ideaal waren voor Canons interpretatie. Vanuit de JPEG trek je dat ook niet meer recht. Vraag is wel of je je door dit soort vergelijkingen erg moet laten leiden. Stel dat je niet had vergeleken: was je dan tevreden geweest over het resultaat? Niet dat vergelijk slecht is - maar zorg wel dat het jouw resultaat is en niet dat van Nikon of Canon.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”