Verdun

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
De Put

Bericht door De Put » di mar 18 2008 8:59 am

Hele heftige serie Wim...

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » di mar 18 2008 12:27 pm

Ik durf er bijna niet meer over te beginnen na alle woorden van compassie, maar ik zou op een forum van een fotoclub ook iets over de fotografische aspecten willen zeggen, die trouwens ook heel bepalend voor het overbrengen van de tragedie kunnen zijn.

Met kop en schouders erbovenuit steken de foto's 3,5 en 8. Ze hebben een compositorische potentie die de dimensies in Verdun duidelijk maken. Maar... er is altijd een maar.

Foto 3: ligt scheef, zou met één of twee mensen ergens in beeld aan uitdrukkingskracht winnen, ook al vanwege de verhoudingen. Ik zou iets hoger hebben gefotografeerd, zodanig dat de randen van de vloer precies in het horizontale vlak liggen.

Foto 5: als je dat ene kruis eruit wilt laten springen (viel me pas op door je eigen opmerking erboven) moet dat meer op een "gouden" snijpunt in de compositie liggen en bovendien binnen de scherptediepte. Sterker nog, als je de kruisen op de voorgrond juist onscherp laat, komt dat ene kruis er veel beter uit.

Foto 8: Sterke opname, goed oog. Hier zou je de scherptediepte iets naar achteren kunnen verleggen, misschien zelfs tot bij de tweede rij kruisen, wat nog meer de indruk van massaliteit versterkt. Zulke opnames vallen of staan wel met een exacte symmetrie. Helaas is nét niet het goede standpunt gekozen, want het eerste kruis links ligt op gelijke hoogte met het tweede kruis rechts en die zouden eigenlijk op precies dezelfde plaats in het beeldkader moeten zitten. Je kunt rechts nog wel wat bijsnijden, maar dan valt nog meer op dat het diepste punt niet helemaal in het midden ligt. En wat te denken van een levende mens tussen die tweede rij kruisen? Dat zou het dramatische effect alleen nog maar verhogen.

Ik hoop dat je het geen gez... vindt. Het is positief kritisch bedoeld. Ik denk dat zulke details de indrukwekkende foto's alleen nog maar indrukwekkender kunnen maken. Juist ook de verbinding met de levende mens in onze tijd (dus met daar rondlopende bezoekers) ondersteunt de tragiek. En die wil je kennelijk met je foto's tot uitdrukking brengen.

Hoop dat je hier wat mee kunt...

groet,
Kees

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 18 2008 2:17 pm

sippenaeken schreef:Ik durf er bijna niet meer over te beginnen na alle woorden van compassie, maar ik zou op een forum van een fotoclub ook iets over de fotografische aspecten willen zeggen, die trouwens ook heel bepalend voor het overbrengen van de tragedie kunnen zijn.
...
Ik hoop dat je het geen gez... vindt. Het is positief kritisch bedoeld. Ik denk dat zulke details de indrukwekkende foto's alleen nog maar indrukwekkender kunnen maken. Juist ook de verbinding met de levende mens in onze tijd (dus met daar rondlopende bezoekers) ondersteunt de tragiek. En die wil je kennelijk met je foto's tot uitdrukking brengen.
Heel juist sippenaeken. Het is geen probleem als mensen emotioneel op een onderwerp als dit reageren, maar het is goed als mensen zich ook op de foto's op zich richten. Bedankt voor je goede bijdrage!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

wim
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door wim » di mar 18 2008 6:20 pm

JerryBig schreef:Wim,
Indrukwekkend, vooral foto 5. Doet me denken aan Normandië, Colleville, vlak bij Omaha Beach en Margraten in Limburg.
In augustus hoop ik een weekje in de buurt van Verdun rond te struinen met m'n gezin. Heb je nog locatie tips om te bezoeken voor me?
Deze locaties zijn zeer de moeite waard en op 1 dag wel te bezoeken. Wel even goed een route van te voren uitstippelen:
Fort Vaux
Bois de Vaux Chapitre (must! bos met oorlogs resten maar tijdrovend)
De verwoeste steden
Fort Douaumont
Bayonet trenches
L'Ossuaire de Douaumont (kruizen tot aan de horizon)
Hill 304 (cote 304)
Kruizen Montfaucon (Romange)

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » di mar 18 2008 7:41 pm

Prima Kees ik heb hier geen enkele moeite mee, sterker nog ik vind het wel fijn om een reactie te krijgen, want daardoor kan ik me verbeteren. Dus mijn dank en ik onderstreep Patrick hier dan ook maar even.

Niet om te verdedigen, maar om uit te leggen hoe de omstandigheden waren:
foto 3 in het mausoleum mocht je iegenlijk niet fotograferen. Mijn maatje was er net uitgejaagd met statief en flitser. Beide kon ik dus niet gebruiken. Naar het einde gelopen, gewacht tot bijna iedereen weg was en mijn camera op de grond gelegd en deze foto gemaakt. Hij is volgens mij wel recht, tenzij de vloer dat niet was. Misschien is er wel enige vertekening door het gebruik van de 12-24, ik vermoed in de (bijna) grootste groothoekstand.

foto 5 eens

foto 8 ging me niet om de symetrie maar om de herhaling. Bij symetrie zou ik het met je eens zijn. Een persoon tussen de kruizen heb ik bewust vermeden omdat ik dat niet passend vond. Heb daar wel foto's van. Zal nog eens zoeken naar andere goeie foto's.

wim
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim » di mar 18 2008 7:43 pm

Nog maar een paar

9 amerikaans kerkhof
Afbeelding

10 creatief gebruik van de 10.5
Afbeelding

11 eindeloze kruisen
Afbeelding