Eenzame koe in het Land van Herve (B)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 12:30 am

Zo, nu de eerste commentaren zijn gepost en sommige zich daarbij zelfs zonder toestemming aan het werk van anderen vergrepen hebben (dat is in de photocommunity echt 'not done' hoor, Onno), even een reactie van mijn kant.

De kunst van de fotografie is ook in het Photoshop-tijdperk nog steeds uit de werkelijkheid te kunnen abstraheren, om het even of de koe naar rechts of links kijkt en ongeacht onze ongetwijfeld grote kunde op Photoshopgebied.

Daarmee ben ik meteen bij Nicole, die de kleuren vreemd vindt en de koe uitgeknipt en opgeplakt voorkomt. Je hoeft natuurlijk niet alles mooi te vinden wat de natuur ons voorschotelt. Maar ik vind dit persoonlijk spannender dan de standaard kalenderplaatjes. Maar wat vind je dan van dit "rare" motief? Vanavond in Zuid-Limburg opgenomen tijdens een waanzinnige zonsondergang. Zo uit de camera en 0,0 bewerkt. Die auto moet nog even weggeretoucheerd worden... en gelukkig keken de bomen net de goede kant op. ;-)

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 19 2008 1:10 am

sippenaeken schreef:Zo, nu de eerste commentaren zijn gepost en sommige zich daarbij zelfs zonder toestemming aan het werk van anderen vergrepen hebben (dat is in de photocommunity echt 'not done' hoor, Onno), even een reactie van mijn kant.
Hier tolereren we dat overigens wel... sterker nog: als je een punt duidelijk probeert te maken ("ik zou dit en dat veranderen aan je foto want dan..."), dan verschaft het heel veel duidelijkheid. Ook een grapje op z'n tijd laten we hier toe.

Als mensen lopen te zieken met foto's om het uit de hand loopt, dan grijpen we natuurlijk wel in.

Ten slotte kan je altijd een PB'tje naar een van de moderatoren sturen als je een foto bewerking weg wil hebben. Natuurlijk stuur je dan eerst een PB naar de plaatser zelf; dat moet eigenlijk al genoeg zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 11:17 am

PatrickP schreef:
sippenaeken schreef:Zo, nu de eerste commentaren zijn gepost en sommige zich daarbij zelfs zonder toestemming aan het werk van anderen vergrepen hebben (dat is in de photocommunity echt 'not done' hoor, Onno), even een reactie van mijn kant.
Hier tolereren we dat overigens wel... sterker nog: als je een punt duidelijk probeert te maken ("ik zou dit en dat veranderen aan je foto want dan..."), dan verschaft het heel veel duidelijkheid. Ook een grapje op z'n tijd laten we hier toe.

Als mensen lopen te zieken met foto's om het uit de hand loopt, dan grijpen we natuurlijk wel in.

Ten slotte kan je altijd een PB'tje naar een van de moderatoren sturen als je een foto bewerking weg wil hebben. Natuurlijk stuur je dan eerst een PB naar de plaatser zelf; dat moet eigenlijk al genoeg zijn.

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 11:25 am

Sorry, van de vorige posting. Ik was niet ingelogd en daar is iets fout gegaan...

Ik denk niet dat ik de enige ben die onaangenaam verrast is als anderen ongevraagd met mijn foto's gaan spelen. Ik post mijn bijdragen om serieuze aan- of opmerkingen van collega (amateur)fotografen te krijgen.

Onno's reactie was inderdaad een "grap" of een manier om te laten zien hoe spitsvondig hij is en hoe goed hij met Photoshop kan omgaan. Een positief kritische bijdrage ter verbetering was het volgens zijn eigen zeggen in elk geval niet...

Als professioneel (reisboeken)auteur en journalist heb ik daar misschien een wat ander standpunt over. Dat luidt onverkort: handen weg van het materiaal van anderen, tenzij met toestemming en opbouwend bedoeld. Is dit een fotoclub of een lolbroeken-chatroom? Zelfs bij Flickr en Picasa gaan ze daar zorgvuldiger mee om.

Laten we darmee de polemiek maar beëindigen. Ik hoef per slot van rekening niemand te overtuigen...

Bedankt voor alle serieuze commentaren en opmerkingen.

Groet,
Kees

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo mar 19 2008 11:44 am

sippenaeken schreef:Onno's reactie was inderdaad een "grap" of een manier om te laten zien hoe spitsvondig hij is en hoe goed hij met Photoshop kan omgaan. Een positief kritische bijdrage ter verbetering was het volgens zijn eigen zeggen in elk geval niet...
Nou nou, niet zo zuur. Het was in het geheel niet vervelend bedoeld.
Ik heb de foto verwijderd zoals je verzocht per PB.

GdP

Bericht door GdP » wo mar 19 2008 11:56 am

sippenaeken schreef:Sorry, van de vorige posting. Ik was niet ingelogd en daar is iets fout gegaan...

Ik denk niet dat ik de enige ben die onaangenaam verrast is als anderen ongevraagd met mijn foto's gaan spelen. Ik post mijn bijdragen om serieuze aan- of opmerkingen van collega (amateur)fotografen te krijgen.

Onno's reactie was inderdaad een "grap" of een manier om te laten zien hoe spitsvondig hij is en hoe goed hij met Photoshop kan omgaan. Een positief kritische bijdrage ter verbetering was het volgens zijn eigen zeggen in elk geval niet...

Als professioneel (reisboeken)auteur en journalist heb ik daar misschien een wat ander standpunt over. Dat luidt onverkort: handen weg van het materiaal van anderen, tenzij met toestemming en opbouwend bedoeld. Is dit een fotoclub of een lolbroeken-chatroom? Zelfs bij Flickr en Picasa gaan ze daar zorgvuldiger mee om.

Laten we darmee de polemiek maar beëindigen. Ik hoef per slot van rekening niemand te overtuigen...

Bedankt voor alle serieuze commentaren en opmerkingen.

Groet,
Kees
Naar mijn mening kijkt die koe toch de verkeerde kant op. Een volgende keer zou ik, als ik jouw was, toch wat meer regisserend te werk gaan voordat je de foto maakt.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo mar 19 2008 12:02 pm

Ergens kan ik wel met Sippenaeken meevoelen.

Het minste wat je inderdaad kan doen is vooraf even vragen of de originele maker van het beeld wil dat er aan zijn werk gesleuteld wordt, is wel zo beleefd.

Simpel gesteld, op de Nachtwacht ga je ook niet even met een setje kwasten en potjes verf je eigen creativiteit botvieren 8)

Mvg, Gino :D
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 12:20 pm

GdP schreef:Naar mijn mening kijkt die koe toch de verkeerde kant op. Een volgende keer zou ik, als ik jouw was, toch wat meer regisserend te werk gaan voordat je de foto maakt.
Ja, daar is iets voor te zeggen. Maar wat bedoel je met regisseren??? De laatste keer dat ik dat met beesten heb geprobeerd was in een weiland van een Andalusische stierenfokkerij....

Het ging me bij deze foto om de uitsnede uit het geheel. Links en rechts stond het namelijk vol met allerlei decorstukken, van koeien en een boerderij tot en met de in België eeuwig en altijd in beeld verschijnende electriciteitskabels. Uit dat rommelige geheel heb ik deze uitsnede geabstraheerd. Persoonlijk vind ik trouwens dat die "dwarse", eigenzinnige koe de foto nu juist interessanter maakt. Met de koe de andere kant op wordt weliswaar de klassieke beeldopbouw recht aangedaan, maar dat is ook minder prikkelend, klaarblijkelijk.... ;-)

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » wo mar 19 2008 12:26 pm

Nikon Gino schreef:Ergens kan ik wel met Sippenaeken meevoelen.

Het minste wat je inderdaad kan doen is vooraf even vragen of de originele maker van het beeld wil dat er aan zijn werk gesleuteld wordt, is wel zo beleefd.

Simpel gesteld, op de Nachtwacht ga je ook niet even met een setje kwasten en potjes verf je eigen creativiteit botvieren 8)

In de 'digitale wereld' is er geen sprake van kopie of origineel zoals in de 'concrete wereld'. De gespiegelde koe was een andere versie.

Ik zelf vind het geen enkel probleem als men een versie van een foto maakt die ik geplaatst heb in een draadje om ideeën voor verandering te illustreren. Mits die versie alleen binnen dat topic wordt geplaatst en niet elders, zoals het geval met de door mij gespiegelde koe.
Misschien moeten we maar een regeltje maken dat wanneer je niet wilt dat men versies van geplaatste foto's maakt je dat expliciet moet vermelden.

En wat betreft De Nachtwacht: http://www.janmaris.nl/nwnw.htm

Maar deze discussie is eigenlijk off-topic hier.
Terug naar de 'originele' koe...!

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 12:34 pm

Nikon Gino schreef:Simpel gesteld, op de Nachtwacht ga je ook niet even met een setje kwasten en potjes verf je eigen creativiteit botvieren
'k zou mezelf niet met Rembrandt willen vergelijken... Maar bedankt voor deze ondersteunende inbreng.

Hoe goed of slecht een ieder hier ook fotografeert, alle postings zijn persoonlijke eigendommen van de makers en dat moeten we respecteren.

En Onno, het is geen zuur gepraat... Het internet is een mooi open podium, maar juist die openheid verlangt dat we zorgvuldig met elkaars werk omgaan. Het is al voor veel te veel mensen een vrijbrief om maar van alles te doen wat tegen wet, gezond verstand en goede manieren indruist. Wat overigens niet perse op jou van toepassing hoeft te zijn... 't is maar een grensincidentje, hoor!

sippenaeken

Bericht door sippenaeken » wo mar 19 2008 12:41 pm

onno schreef:In de 'digitale wereld' is er geen sprake van kopie of origineel zoals in de 'concrete wereld'. De gespiegelde koe was een andere versie.
Kijk, Onno, dat is nu precies wat ik bedoel. Wat (beeld)rechten betreft (en ook wat goede omgangsvormen betreft) is er geen enkel verschil tussen internet en de 'concrete wereld'... Trouwens, het internet ís de concrete wereld. Het wordt veel te veel - onterecht - als vrijplaats gezien.

Ben het tot op zekere hoogte met je eens wat betreft het clubkarakter van dit forum, hoewel de foto's en de bijdragen voor de hele wereld zichtbaar zijn. Vind je voorstel goed.

De Put

Bericht door De Put » wo mar 19 2008 12:49 pm

Dit is nu de vierde keer dat ik opnieuw een reactie begin te tikken en iedere keer verwijder ik deze weer omdat ik niemand tegen de schenen wil schoppen. Toch blijf ik terug komen en me opwinden... daarom:

Beste sippenaeken, wat een ontzettend overgevoelig, kinderachtig gelul!

In plaats van je druk te maken over het auteursrecht van een slechte foto zou je blij kunnen zijn met het feit dat er zoveel mensen goedbedoeld op reageren en zelfs de tijd nemen om hun visie erop uit te werken en te laten zien.

Groeten,
Remco

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo mar 19 2008 1:07 pm

onno schreef:
Nikon Gino schreef:Ergens kan ik wel met Sippenaeken meevoelen.

In de 'digitale wereld' is er geen sprake van kopie of origineel zoals in de 'concrete wereld'. De gespiegelde koe was een andere versie.

Ik zelf vind het geen enkel probleem als men een versie van een foto maakt die ik geplaatst heb in een draadje om ideeën voor verandering te illustreren. Mits die versie alleen binnen dat topic wordt geplaatst en niet elders, zoals het geval met de door mij gespiegelde koe.
Misschien moeten we maar een regeltje maken dat wanneer je niet wilt dat men versies van geplaatste foto's maakt je dat expliciet moet vermelden.

En wat betreft De Nachtwacht: http://www.janmaris.nl/nwnw.htm

Maar deze discussie is eigenlijk off-topic hier.
Terug naar de 'originele' koe...!
Maar Onno, die foto is toch eigendom van Sippenaeken en als hij dat nu niet wil dat er aan zijn foto gesleuteld wordt wie zijn wij dan om dat niet te respecteren.

edit: en ik had het uiteraard over de echte Nachtwacht 8)

aquarius
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door aquarius » wo mar 19 2008 1:42 pm

Dat is zo Gino maar hij had het misscien ook op een andere manier kenbaar kunnen maken. Om zijn mening kracht bij te zetten verwijt hij Onno dat hij zijn foto alleen maar veranderd heeft om te laten zien dat hij goed kan Photoshoppen. Slaat nergens op.
Is dit een fotoclub of een lolbroeken-chatroom?
Ik vind allebei. Dit is een leuk en leerzaam forum waar goede tips worden gegeven. Ook wordt er af en toe een plaagstootje uitgedeeld. Ik denk niet dat er door één persoon uitgemaakt moet worden wat voor soort forum dit is of moet worden. Dat maken de Moderator`s wel uit.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » wo mar 19 2008 1:46 pm

Je hebt gelijk Aquarius.
Het is soms ook moeilijk om een geschreven tekst te interpreteren.

Gesloten

Terug naar “Foto presentaties”