Ja, totaal andere sfeer he?Maud schreef:De kleuren vind ik heerlijk om naar te kijken waardoor ik nummer 15 een afknapper vind
Geel - oranje - rood
Dank je, vreemd genoeg werkt het voor mij hetzelfde. Zal het effect van de 'afwijking' zijn. Vaak vind ik op het eerste oog hetgeen anders is dan al het andere mooier dan de rest. In dit geval dus de groene stelen, terwijl ik normaal gesproken de warmte van de kleuren rood, oranje en geel mooer vind dan groen.Snah schreef:Hoewel ik oranje en geel heerlijke kleuren vind, is voor mijn nr 15 favoriet; mooi monochroom ( of beter, ton sur ton). De verticale, langgerekte uitsnede en de brekingslaag door het water trekt mijn aandacht. Mooi!
Hans
Dank je.
Dank je Jolanda. Da's dus les 1 die ik heb geleerd: selecteren en weggooienJolanda schreef:Hoi Siepie,
met zoveel foto's maak je het ons moeilijk. Dus eerste tip: probeer een kleinere selectie te maken.
Wat mij in het begin opviel is dat het geheel een beetje onrustig oogt. Net als Wim vind ik bijv. foto 10 heerlijk wegkijken. Wellicht kan je het geel nog wat mooier geel maken en die rode punt in de hoek zorgt voor een mooi contract. Wellicht ook nog iets verscherpen.
Enfin, ik vind het moeilijk de hele serie te voorzien van commentaar, nu ik zelf ook nog beginnend ben.
Jolanda

Over de kleur geel: aan de kleuren heb ik (voor zover ik mij herinner) eigenlijk niet gesleuteld. Ze zijn van zichzelf al zo lekker intens. Daarom ben ik bang dat het wel erg onnatuurlijk gaat worden als ik dat nog eens ga versterken ook.
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt Wim. Waarschijnlijk heb ik me teveel laten meeslepen door het onderwerp waar ik een beetje verliefd op was. De kleur heeft mij geïmponeerd en de plezier van het spelen met het toestel en het onderwerp zorgde ervoor dat mijn vinger niet meer van de knop af kwamwim schreef:Ik pak nummer 1.
Dat vind ik een wat onrustige foto. Te veel bloemen en te veel onderdelen, waar je maar iets van ziet maar door de kleuren wel prominent aanwezig is. Iets meer rust, je concentreren op 1 bloem en daar mag best een 2e bij voor een deel. Ook de bloem dioe dwars staat zorgt voor de onrust. Verder lekkere kleuren (uit heel je serie wel) Met meer rust doel ik bv op foto 10. Diafragma bij 1 is wel goed, maar de dwarse bloem is te onscherp. Past net niet goed in het geheel.

Goede les voor de volgende keer: niet met minder gevoel en enthousiasme fotograferen, maar wel met meer verstand erbij. En daar na: veel meer wegmikken!!!