Technische camera...

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
50 mm

Bericht door 50 mm » ma apr 07 2008 9:52 pm

Wil je buiten werken met een technische camera dan is enige ervaring wel handig.
In principe bepaal je ruwweg een opname standpunt, je stelt scherp, daarna maak je een proefopname, daarna maak je de definitieve opname. En vooraf en tussendoor meet je het licht. (Alle camera instellingen zijn op stand M)
En bij het instellen van je camera kruip je onder een zwarte doek. Je ziet het beeld op de kop. Je kunt ook een instelloupe gebruiken, maar da's voor mij nooit handig geweest, ik liet 'm meestal in de koffer.
Het is sjouwen met bovendien een zwaar statief.
Al met al heb ik op locatie zo wel duizenden dia's gemaakt. En nog steeds heb ik een klant die eist dat ik zo werk. Een vaklab ontwikkelt de dia's voor me, en scant de juiste dia vervolgens in, zodat je binnen 2 dagen toch een geweldig digitaal bestand hebt.
Ik weet zeker dat deze manier van werken binnenkort voorbij is. Polaroids worden steeds schaarser verkrijgbaar en de E6 ontwikkeling sterft uit.
Ach, aan alles komt een eind.
Wel grappig dat er iemand mee wil beginnen.

Kijk voor info eens op www.camerareview.com

Tot je verbazing zul je zien dat er ook Nikkor objectieven zijn.
Laatst gewijzigd door 50 mm op ma apr 07 2008 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

50 mm

Bericht door 50 mm » ma apr 07 2008 9:54 pm

Eeh, bovenstaande opsomming is natuurlijk hoe ik werk, een ander heeft weer een ander ritueel.
Mijn sinar verkoop ik trouwens niet, emotionele waarde....

miesnert

Bericht door miesnert » di apr 08 2008 11:27 am

50 mm schreef: Ik weet zeker dat deze manier van werken binnenkort voorbij is. Polaroids worden steeds schaarser verkrijgbaar en de E6 ontwikkeling sterft uit.
Ach, aan alles komt een eind.
Dan vraag ik me af wat er voor in de plaats komt, het cambo systeem dat boven beschreven staat, waarbij je je digitale camera als het ware in een digitale technische camera verandert?
Er is verder niet echt een camera waarmee je ditzelfde effect kunt bereiken, of vergis ik mij?

50 mm

Bericht door 50 mm » wo apr 09 2008 9:26 pm

Er is wel een alternatief voor een analoge achterwand: een digitale achterwand. Zelf heb ik een jaar of 10 geleden (voor de prijs van een nieuwe auto) een Phase One digitale achterwand gekocht. Ik heb 'm nog, een typisch jaren 90 ding...
Maar goed, de achterwanden zijn natuurlijk verder ge evolueerd.

Kijk hier eens,
http://www.phaseone.com/Content/p1digit ... chart.aspx

En zo zijn er nog meer merken.

Je zou eens op de Photokina moeten kijken, mijn 2-jaarlijkse natte droom.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”