rood of blauwe lijnen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » di apr 15 2008 10:16 pm

cookie1397 schreef::P Fijn he Eelco als het niet aan jou mooie D80 ligt :) :)
Ja mooi hè.... :wink: :wink:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Rinzwind

Bericht door Rinzwind » wo apr 16 2008 7:49 pm

D-80's schreef:
cookie1397 schreef::P Fijn he Eelco als het niet aan jou mooie D80 ligt :) :)
Ja mooi hè.... :wink: :wink:
:( Ik wil niet vervelend doen, maar de D80 heeft er wel wat me te maken: het verschijnsel wordt namelijk verergerd door het kleine formaat van de pixels. Ik heb een mooie 28-80 zoom, die het op mijn F801s heel goed doet, ZONDER storende abberaties, maar op mijn D80 ook van deze irritante kleurranden geeft, terwijl mij,echt niet zo dure Tokina 12-24, met een wel heel behoorlijke groothoek hier nauwelijks last van heeft. Ik baal daar ook wel van, maar weet dat er niks aan te doen is, tenzij ik er een hele bak geld tegenaan gooi om zo'n mooie 24-70 Nikkor te kopen. :D

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 16 2008 10:53 pm

Rinzwind schreef:Ik wil niet vervelend doen, maar de D80 heeft er wel wat me te maken: het verschijnsel wordt namelijk verergerd door het kleine formaat van de pixels. Ik heb een mooie 28-80 zoom, die het op mijn F801s heel goed doet, ZONDER storende abberaties, maar op mijn D80 ook van deze irritante kleurranden geeft, terwijl mij,echt niet zo dure Tokina 12-24, met een wel heel behoorlijke groothoek hier nauwelijks last van heeft. Ik baal daar ook wel van, maar weet dat er niks aan te doen is, tenzij ik er een hele bak geld tegenaan gooi om zo'n mooie 24-70 Nikkor te kopen. :D
Ik weet niet of je dit wel zo moet stellen. Die 28-80 is niet echt gemaakt voor de huidige camera's! Die stellen gewoon andere, veelal hogere, eisen aan je objectieven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Rinzwind

Bericht door Rinzwind » do apr 17 2008 9:35 am

PatrickP schreef: Ik weet niet of je dit wel zo moet stellen. Die 28-80 is niet echt gemaakt voor de huidige camera's! Die stellen gewoon andere, veelal hogere, eisen aan je objectieven.
Dat bedoel ik: doordat we met z'n allen "geaccepteerd" hebben dat Nikon zich tot voor kort alleen bezig hield met DX formaat sensors (met die hele kleine pixels), kunnen we onze "oude" objectieven nog maar beperkt gebruiken.En dat is jammer, want ze vertegenwoordigen een aardig kapitaaltje.
Er gloort echter hoop, en als je geld genoeg hebt kun je al veranderen, want de D3, stond tenminste in een test die ik las, heeft er geen last meer van. Want die heeft 12 MP op 24x36 mm is twee maal zoveel ruimte voor nauwelijks meer pixels, die dus groter zijn, en dan schijnt het probleem te verdwijnen (in ieder geval veel minder storend).

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do apr 17 2008 10:10 am

Nikon Capture NX heeft kleuraberratie correctie aan boord.
Daarmee kan je dit verschijnsel te lijf.
tekst uit CNX handleiding:

Corrigeren
Kleuraberratiecorrectie
De functie Kleuraberratiecorrectie kan worden gebruikt voor het aanpassen en regelen van potentiële kleurschifting die op kan treden in een foto.
Kleuraberratie kan worden veroorzaakt door de verschillende hoeken waarin de verschillende kleurgolflengten worden gebroken wanneer ze door een lens gaan. Het resultaat, chromatische aberratie genaamd, verschijnt als een kleurenhalo aan een zijde van een object dat uit het centrum van het beeld gepositioneerd is.

De geboden bedieningen in de functie Kleuraberratiecorrectie helpen bij het verwijderen van de kleurschifting. De functie heeft daarvoor twee schuiven die de kleuren verplaatsen naar het beeldcentrum toe en van het beeldcentrum af.
Het wordt aanbevolen dat u het beeld op 100% bekijkt als u wijzigingen aan het maken bent met de kleuraberratiecorrectie.
Het is belangrijk de resultaten van de wijzigingen te evalueren, met name in de buurt van de hoeken van het beeld om het effect in balans te brengen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 17 2008 7:35 pm

Rinzwind schreef:
PatrickP schreef: Ik weet niet of je dit wel zo moet stellen. Die 28-80 is niet echt gemaakt voor de huidige camera's! Die stellen gewoon andere, veelal hogere, eisen aan je objectieven.
Dat bedoel ik: doordat we met z'n allen "geaccepteerd" hebben dat Nikon zich tot voor kort alleen bezig hield met DX formaat sensors (met die hele kleine pixels), kunnen we onze "oude" objectieven nog maar beperkt gebruiken.En dat is jammer, want ze vertegenwoordigen een aardig kapitaaltje.
Er gloort echter hoop, en als je geld genoeg hebt kun je al veranderen, want de D3, stond tenminste in een test die ik las, heeft er geen last meer van. Want die heeft 12 MP op 24x36 mm is twee maal zoveel ruimte voor nauwelijks meer pixels, die dus groter zijn, en dan schijnt het probleem te verdwijnen (in ieder geval veel minder storend).
Dat is veel te makkelijk. Het feit dat er met een kleiner model sensor gewerkt wordt is eigenlijk vooral een voordeel; je gebruikt immers alleen het middelste deel van je lenzen.

Wat wel zo is, is het feit dat een sensor gewoon andere eigenschappen heeft als een stukje film, en dus ook andere eisen stelt. Dat ligt niet aan Nikon, dat is gewoon een andere techniek.

Nikon zorgt er in ieder geval voor dat je in principe je oude objectieven kan blijven gebruiken, want het past allemaal prima. En welke funtionalieit je dan precies ter beschikking hebt ligt aan de combatie lens-objectief. Lijkt me niet meer dan logisch.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”