Wie heeft ervaring met nikkor 50mm 1.8?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Corné vd Brandhof

Bericht door Corné vd Brandhof » do apr 24 2008 5:51 pm

Wat mij betreft is dit een aanrader voor als je een goedkoop lichtsterk objectief wil hebben. Goedkopere Nikon objectieven dan dit vind je niet. Zelf heb ik er veel plezier aan gehad tijdens een concert in een donkere zaal kijk maar op:

Hier!!!

Ook met de omkeerring BR2A kan je leuke dingen doen.

Groeten van een mede-Puttenaar ! :lol:

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » do apr 24 2008 9:12 pm

Tom schreef:Ik vind de 50mm 1.8 AF-D op F/1.8 leuk lichtsterk maar waardeloos wat betreft scherpte.

(knip)

Ik zit er om die reden ook een beetje aan te denken om de 50mm weg te doen; op F/1.8 gebruik ik het ding amper, en als ik het op F/2.8 wil gebruiken kan ik net zogoed m'n 17-55 pakken.
Niet mee eens. Ik maak ook nooit foto's op f/1.8, maar omdat hij wel zo lichtsterk is, scheelt dat beslist bij het scherpstellen en composeren, zeker in donkere omgevingen.

Teun

Bericht door Teun » vr apr 25 2008 3:43 am

Corné van den Brandhof schreef:Wat mij betreft is dit een aanrader voor als je een goedkoop lichtsterk objectief wil hebben. Goedkopere Nikon objectieven dan dit vind je niet. Zelf heb ik er veel plezier aan gehad tijdens een concert in een donkere zaal kijk maar op:

Hier!!!

Ook met de omkeerring BR2A kan je leuke dingen doen.

Groeten van een mede-Puttenaar ! :lol:
Mooie foto's, wat voor iso waarde en sluitertijd heb je gebruikt?

Ben vrij nieuw in de digitale spiegelreflexfotografie maar wat doet een omkeerring precies? Hoe bevestig je het, en wat is de functie precies? Veranderd er iets in lichtsterkte/zoom?

H.M.

Bericht door H.M. » vr apr 25 2008 3:41 pm

@ Teun
Simpel gezegd: met een omkeerring kan je een lens omgekeerd op de camera zetten, waardoor je het te fotograferen object van heel dichtbij kunt vastleggen en een 50mm of 20mm in feite dus een macrofunctie krijgt. Zoek maar eens op dit forum (of op internet) naar 'omgekeerd', dan zul je aardig wat voorbeelden en/of discussies vinden. Een omkeerring is niet duur (nieuw ca. 25 euro, op ebay zijn goedkopere exemplaren te vinden) en erg leuk om mee te spelen.
Groet,
Henk

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”