Fotocursus / Fotovakschool / Zelfstudie ??????

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
RVK
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door RVK » za aug 26 2006 9:44 am

Na lezen van het verhaal van Paulk denk ik dat hij de spijker op de kop slaat en een aantal punten aangeeft die nogal eens uit het oog verloren worden.

Ik heb zelf ook Denhaag gedaan (3 jaar dagopleiding) en voel goed aan hoe hij dit soort opleidingen op waarde schat en wat je er aan hebt. Nu heb ik aanvullend de wetenschappelijke opleiding gedaan en die past iets beter bij het einddoel maar ook hier geld dat je er zelf iets van moet maken.

Ik heb het idee dat veel mensen op dit forum beroeps zijn als een soort ideaal zien zonder zich een goed beeld te vormen wat het nu precies inhoudt.

Als voorbeeld, je bent (meestal) zelfstandige en kleine ondernemer, wat inhoud dat je een deel van je tijd bezig bent met werving, boekhouding, BTW, accountant, belastingdienst, etc, geen fotografie dus.

Verder zoals Paulk al aangaf, de schoorsteen moet roken dus doe je opdrachten die geld opleveren en die verder misschien stom vervelend zijn.

Tel daar bij op dat er veel concurrentie is en dus de spoeling dun met als resultaat dat alleen goed fotograaf zijn geen garantie is voor (enig) succes, maar dat je ook en goed ondernemer moet zijn. In mijn lichting zaten een aantal zeer goede fotografen die het toch niet gehaald hebben en na een tijd iets anders zijn gaan doen.

Beroeps fotograaf worden vraagt, net zoals voor iedere startende ondernemer, om een duidelijk toekomst visie en veel doorzettingsvermogen met op de achtergrond altijd de kans op mislukking. Ook hier heeft Paulk gelijk, kijk eerst goed in de spiegel.

Dus daarom de vraag, als fotografie je passie is, waarom dan niet gewoon als hobby? Je kunt dan doen en laten wat je wilt zonder dwang en/of risico en zonder verantwoording te moeten afleggen aan docent of opdrachtgever.

Zelf ben ik nu professioneel foto hobbyist (plus ondernemer op een ander gebied), en dat bevalt me uitstekend.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » di apr 17 2007 10:11 pm

Helemaal mee eens, gewoon doen!

ed1958

Bericht door ed1958 » za mei 19 2007 8:55 am

Als de Nikonschool of cursus er komt dan ben ik alvast één van de eerste belangstellende.

Ik heb mijzelf ook van alles aangeleerd, maar merk dat ik veel technische kennis tekort kom. Ik heb al geprobeerd om bij ons in het dorp een fotoclub op te starten, om zo van elkaar te leren, maar dit is niet gelukt(te weinig belangstelling) Fotoclubs in de regio zijn er ook niet echt.

Dus ik hou mij aanbevolen.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Fotoschool

Bericht door Pancarans » za mei 19 2007 11:34 am

evertfoto schreef:Heb zelf de FotoVakschool in Apeldoorn gedaan. Daarna jarenlang zelf docent fotografie geweest aan de Volksuniversiteit in Alkmaar.
Misschien is het wel weer eens tijd om een "Nikonschool" op te starten.
Regelmatig bijeenkomsten organiseren met Doe-aktiviteiten.

Wacht jullie reakties af.

Evert Winkelman / Alkmaar
Evert, zet mij maar op de lijst! We wonen ook nog vlak bij elkaar.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

renecita

Bericht door renecita » zo mei 20 2007 7:47 am

Mij ook. Woon in Alkmaar. :D

Bari
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Bari » do mei 24 2007 6:09 pm

Zet mij ook maar op de lijst.
Nikon D700 + MB-D10/Nikkor AF 50 1.8/Nikkor AF 60 2.8 MC/Nikkor AF 85 1.8/Nikkor AFS VR 24-120 4.0/Nikkor AFS VR 70-200 2.8/Nikon SB-600

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Maud » do dec 27 2007 12:27 pm

Hallo allemaal,
Ik lees deze topic nu omdat ik nu aan het kijken ben voor een cursus. Weet te weinig af van de sluitertijden, diafragma etc.

Wie kan mij na bovenstaand verhaal nog wat richting geven. Ik heb de proeflessen van NTI en LOI gedownload, gaf NTI me een beter idee dan de LOI.

Dank alvast!

Gr.
Maureen
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 27 2007 3:37 pm

Maud, begin gewoon eens te kijken wat de volksuniversiteit in de buurt te bieden heeft. De basis kan je van vrijwel iedereen leren, en afhankelijk van de plaats loopt er ook wel wat rond dat je echt een flinke stap de goede richting op kan helpen! Oh ja, ook niet onbelangrijk; ze zijn niet zo gruwelijk duur als een hoop opleidingen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » do dec 27 2007 4:25 pm

Hallo Evert,

je mag mij ook op de lijst zetten.

groet,
Marco

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 27 2007 4:49 pm

Marco Handgraaf schreef:Hallo Evert,

je mag mij ook op de lijst zetten.

groet,
Marco
Marco, dit is een heel oud draadje hoor... Of is het nog steeds gaande? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » do dec 27 2007 4:54 pm

Wij hebben ons sinds kort aangesloten bij de Dronter fotoclub, als aanvulling op waar we mee bezig zijn, 't is alleen nog een beetje afwachten hoe zich dit zal gaan ontwikkelen...
(hmm, grappige woordspeling :wink: )

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Marco

Bericht door Marco » do dec 27 2007 4:56 pm

PatrickP schreef:
Marco, dit is een heel oud draadje hoor... Of is het nog steeds gaande? :shock:
:shock: Ben lekker wakker, nou ja, misschien een idee op het alsnog op te starten, mits Evert het nog zou willen.

groet,
Marco

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 27 2007 4:57 pm

D-80's schreef: 't is alleen nog een beetje afwachten hoe zich dit zal gaan ontwikkelen...
(hmm, grappige woordspeling :wink: )
Wel een woordspeling uit het jaar kruik, althans, een beetje 20e eeuws. :twisted:

Ontwikkelen doet vrijwel niemand meer. Niet dat we minder nazorg doen met onze "digitale doka's"...

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » do dec 27 2007 5:02 pm

:lol: :lol: :lol:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do dec 27 2007 5:10 pm

D-80's schreef::lol: :lol: :lol:
Wat is zo :lol: :lol: :lol: ????

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”