dom, dom, dom

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
mikemix

Bericht door mikemix » ma mei 05 2008 12:29 pm

Ervaring mee?

Ik gebruik voor alles een blaasbalgje zonder kwast.
Hou de boel tot nu toe perfect schoon.

Zorg dat objectieven stofvrij blijven (blazen bij de vatting zo nu en dan), hou de body op z'n kop bij wisselen van objectief. Scheelt een hoop.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma mei 05 2008 5:24 pm

Pfff, nou m'n sensor is uiteindelijk weer schoon geworden :roll: Moest er alleen wel nog een keer voor terugrijden, want de eerste meneer had er een nog grotere smeerboel van gemaakt dan ik zelf had gedaan :shock: In de zaak, op de foto's die had achteraf had genomen, leek het in orde. Thuis bleek er echter een gegantische vette veeg met aan het eind een ophoping van zwart stof over m'n sensor te zitten. Volgens mij een gebruikte swap gebruikt, want de verpakking was al open. Tweede keer, na 14 km in de file gestaan te hebben, werd er wel een schoon setje gebruikt en heb ik de testfoto's achteraf zelf genomen. Na nog 2 extra keren was m'n sensor eindelijk schoon. Ga er voortaan zelf beter op letten dat stof zo min mogelijk kans krijgt m'n camera in te komen. Dat op z'n kop wisselen van lenzen deed ik al.
Say what you like
Do what you feel

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » ma mei 05 2008 5:29 pm

Antoinette,
Als ik jou was dan startte ik het project "Antionette maakt zelf de sensor schoon". Het is niet heel moeilijk en het scheelt je ergernis. Vooral als je op zaterdagmiddag je vlekken ontdekt en je moet zondag foto's maken.
Behalve ergernis (van de file) scheelt het ook centjes.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

renecita

Bericht door renecita » ma mei 05 2008 5:33 pm

Mooi dat het gelukt is! Is toch alle moeite waard, nietwaar?

Renecita

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma mei 05 2008 5:43 pm

Jaap Driest schreef:Antoinette,
Als ik jou was dan startte ik het project "Antionette maakt zelf de sensor schoon". Het is niet heel moeilijk en het scheelt je ergernis. Vooral als je op zaterdagmiddag je vlekken ontdekt en je moet zondag foto's maken.
Behalve ergernis (van de file) scheelt het ook centjes.
Dat bracht me in de ellende om mee te beginnen :wink: Ik durf het nu helemaal niet meer zelf. Misschien als iemand in m'n omgeving het me kan leren misschien ooit nog eens.
Say what you like
Do what you feel

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma mei 05 2008 5:47 pm

Artic Butterfly is een uitkomst: toen ik voor het eerst stof op mijn sensor had, schrok ik ook en durfde ik niet zelf te reinigen. Ik ben toen naar Foka in R'dam gegaan en die zeiden het zelf ook met de Butterfly te doen (waarom zouden zij het op een andere manier doen). Dus toen gedacht: dat doe ik zelf, iedere keer zoveel euro bij een stofje op de sensor uitgeven is me wat teveel van het goede. En dat ding werkt voor mij prima! je moet alleen alles met beleid doen...

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di mei 06 2008 12:36 am

Wat een drama's allemaal met stof, vegen en vlekken. Mijn D200 heeft na 15.000 foto's en vele lenswissels in rokerige omgevingen nog geen stofje op de sensor gehad. Laatst nog even de sensor zelf bekeken, maar echt brandschoon.

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » do mei 15 2008 12:03 am

Mijn sensor van de D200 zit nu onder de vlekken nadat ik met m'n Arctic Butterfly aan de gang ben geweest. Ik heb waarschijnlijk iets van smeer naast de sensor geraakt en op de sensor zelf gesmeerd. :( Wat een gedoe toch met die sensors. Ik hoop echt dat we over een jaar of 3 kunnen zeggen "weet je nog met die sensors, die moesten we vroeger altijd schoonmaken, maar nu niet meer gelukkig".

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » do mei 15 2008 6:27 am

Ook ik heb de D200 en ook de artic butterfly. Alle stofjes die erop zitten verwijder ik zelf met de artic butterfly. Bij mijn weten is de D3 de enige camera met smeer in de buurt van de sensor. Met de D200 heb ik dat nog nooit zoiets gehad......
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 15 2008 8:12 am

Met scotch in de weer geweest. Er zaten stofjes op die ik er met de blaasbalg niet uit kon krijgen. Perfect schoon :) Goedkoop, snel en simpel :)

Frederix

Re: dom, dom, dom

Bericht door Frederix » do mei 15 2008 8:39 am

Antoinette schreef:Ik stoorde me al een paar dagen aan wat pluisjes die ik steeds door de zoeker zag. Blazen hielp niet, dus een marterharen platte kwast gekocht (ooit eens al zoekende op het net gelezen) en geprobeert m'n sensor te reinigen. Resultaat: een nóg viezere sensor met troep die ik nu niet alleen door de zoeker zag, maar ook op m'n foto's :( Nog wat andere briljante pogingen gedaan met huis-tuin en keukentrucjes van het net en toen besloten om het morgen toch maar professioneel te laten doen. Sensorreinigen makkelijk zelf te doen? het zal best, maar ik waag me er niet meer aan!
Ik gebruik mijn sensor steeds maar één keer. Ze zitten in een busje, 36 sensors op een rij. Geen last van dit soort problemen . . . :evil:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 15 2008 8:43 am

Frederix schreef:
Antoinette schreef:Ik stoorde me al een paar dagen aan wat pluisjes die ik steeds door de zoeker zag. Blazen hielp niet, dus een marterharen platte kwast gekocht (ooit eens al zoekende op het net gelezen) en geprobeert m'n sensor te reinigen. Resultaat: een nóg viezere sensor met troep die ik nu niet alleen door de zoeker zag, maar ook op m'n foto's :( Nog wat andere briljante pogingen gedaan met huis-tuin en keukentrucjes van het net en toen besloten om het morgen toch maar professioneel te laten doen. Sensorreinigen makkelijk zelf te doen? het zal best, maar ik waag me er niet meer aan!
Ik gebruik mijn sensor steeds maar één keer. Ze zitten in een busje, 36 sensors op een rij. Geen last van dit soort problemen . . . :evil:
Euh maar toch wel pluisjes in de zoeker :wink:

Frederix

Bericht door Frederix » do mei 15 2008 8:48 am

Pruimpit schreef:
Frederix schreef:
Euh maar toch wel pluisjes in de zoeker :wink:
Zeker, maar die laat ik mooi zitten . . . :wink:

rene

Bericht door rene » do mei 15 2008 8:51 am

Vraagje wat kost zo'n reiniging ongeveer en is het handig om dat bv 1x per jaar te doen of is dat overbodig :)

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 15 2008 9:08 am

rene schreef:Vraagje wat kost zo'n reiniging ongeveer en is het handig om dat bv 1x per jaar te doen of is dat overbodig :)
Je kunt het zo duur maken als je zelf wil.
Sommige fotozaken vragen 50 euro, anderen 7,50 euro. Nikon Beverwijk doet het volgens mij voor 25 a 30 euro dacht ik. Heb ik eens gedaan..

Ook als je het zelf wilt doen, van rolletje scotch tot de duurdere artic butterfly van 85 euro, en voor het natte werk swaps die in een pakje ook al gauw een euri of 30 kosten.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”