Klopt, foutje, ik bedoel enkelpunts AF, hersteld.mikemix schreef:Euh, spotmeting is een manier van licht meten, Marten.
17-55 2.8 op zijn scherpst
ElRonno schreef:Als je in NEF schiet kun je achteraf terug zien waar het scherstelpunt was.
Mag ik voorstellen dat je nu even met de camera naar buiten loopt en een nieuwe foto schiet? Doe maar op 2.8, door de lage scherptediepte is dan het scherpstelpunt in de foto makkelijker te zien.
ga ik proberen
http://flickr.com/photos/25191105@N04/2467428980/meta/
staat er nog een deze is wat beter

thanks ga ik doen!ElRonno schreef:Deze is scherp op het schouderbandje ja
Maar niet net nu gemaakt he, ik trap er niet in
Maar serieus, maak even een nieuwe foto (en dan ook op 55mm voor de laagste scherptediepte) en mail me dan de NEF even. Dan zoek ik het voor je op en plaats ik hier de info en een 100% crop.
zal kijken of ik zo wat kan schieten in de lunch pauze! nog een verzoek waarvan?? dames uitgesloten ofcourse!
welke fwaarde? btw
grR
Jolanda schreef:Even heel wat anders; je bent inRoosendaal geweest??
Niet even op de koffie gekomen?
Jolanda
hmmmmm lekker~! koffie Nou ik ben bij Mike geweest ennuh daarna wilde ik zsm naar de zee zoutelande. Daar aangekomen mun dochter achterna gerend met rugzakje aan! hahahahah
Wel gelache hoor... die mensen allemaal kijken huh een fotograaf sjijse (duits?)
Maar en volgende keer dan ! gezellig!
grR
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Op 55mm en f/2.8. Dat geeft de laagst mogelijke scherptediepte in jouw combinatie. En een stilstaand voorwerp of mens op niet al te grote afstand graag, anders is het nog niet te zien.Ruudje schreef:zal kijken of ik zo wat kan schieten in de lunch pauze! nog een verzoek waarvan?? dames uitgesloten ofcourse!
welke fwaarde? btw
grR

Ik stuur je een PM met mijn mailadres voor de NEF file.
JanF schreef:Bij de eerste foto is volgens mij het probleem dat je dochter de scherpte uit loopt. Als ze één stap zet tussen het moment dat je scherpstelt en dat je afdrukt loopt ze uit je scherptediepte (bij 2,8).
Ik ga er dan vanuit dat je je scherpstelling op S had staan en niet op C.
klopt op S en dat is natuurlijk ook zo als ze achter of vooruit loopt stapt ze voor of achter brandpunt! of lul ik maar wat.
grR
Yep klopt. Ze is duidelijk aan de wandel. Als je scherp stelt en dan nog even wacht met afdrukken is ze precies uit je scherpte. Zeker bij 2.8 is je scherptediepte zo klein dat dit zo gebeurt is.
Oplossing is om je camera op C te zetten zodat hij je onderwerp blijft volgen. Je kan je camera dan in het menu ook nog zo zetten dat je alleen kan afdrukken als je onderwerp scherp is.
Oplossing is om je camera op C te zetten zodat hij je onderwerp blijft volgen. Je kan je camera dan in het menu ook nog zo zetten dat je alleen kan afdrukken als je onderwerp scherp is.