Ik ben zelf ook al een hele tijd aan het kijken naar een MF camera, maar nog niets gevonden wat binnen mijn budget en wensen ligt.
Mamiya 645, de meeste goedkope versies die te koop staan hebben geen verwisselbare cassetes, dat hebben alleen de pro's en super varianten. Ook 6x4,5 is niet mijn formaat.
Yashica 124 mat g is een mooie camera, maar 75 mm lens is niet veel tele, dus bedenk goed wat je ermee wil fotograferen, straatbeeld, landschap? denk dat hij voor portret aan de korte kant is.
Bronica zit ik zelf aan te denken, alleen ik wil er niet te veel geld aan uitgeven en nog geen camera voor 250 eur kunnen vinden die had wat ik zocht. Ik schiet alleen maar portret etc dus moet tele hebben.
Mij werd vandaag een mooie mamiya rb67 aangeboden, met 90mm lens voor 450 eur. Dat is echt een koopje maar 90mm is 44mm in kleinbeeld en dat is te veel groothoek.
Ook weet ik nog een hele mooie rolleicord Vb te koop staan, zonder krasje ofiets in nieuwstaat dus voor 250 eur. Mss iets voor jou? Hij heeft ook nog een groothoek voorzetlens dacht ik.
Marco
Middenformaat
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik gebruikte een Mamiya RB67 met 90mm. Ik heb er een polaroid achterwand bij en dat is erg handig als 'belichtingsmeter'. Je kunt hier als het ware previews mee schieten. Er is/was zelfs polaroid z/w film te koop waarbij je direct een negatief had. Da's helemaal makkelijk als je geen zin hebt in het ontwikkelen van film. Ik geloof dat het type 55 was.
Voordeel van de RB67 is de draaibare filmcassettes. Je kunt dus zowel staande als liggende foto's nemen. Het wordt ook nog eens duidelijk aangegeven in de zoeker in welke stand je film staat. Fijne camera, 100% mechanisch.
Nadeel is misschien dat je een nogal flinke vergroter nodig hebt om 6*7 negatieven af te drukken.
Zoals je wel kunt lezen, het is allemaal lang geleden. Camera en Lunasix F liggen keurig in de kast.
Succes ermee,
Ewald
Voordeel van de RB67 is de draaibare filmcassettes. Je kunt dus zowel staande als liggende foto's nemen. Het wordt ook nog eens duidelijk aangegeven in de zoeker in welke stand je film staat. Fijne camera, 100% mechanisch.
Nadeel is misschien dat je een nogal flinke vergroter nodig hebt om 6*7 negatieven af te drukken.
Zoals je wel kunt lezen, het is allemaal lang geleden. Camera en Lunasix F liggen keurig in de kast.
Succes ermee,
Ewald
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.