Scheve Sensors uit Beverwijk

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Scheve Sensors uit Beverwijk

Bericht door Léon Obers » di jun 09 2009 1:16 pm

flitslicht schreef:Die D80 opname roept, alweer, meer vragen op dan hij antwoorden geeft. Nogmaals een foto van de D80, maar nu heb ik geprobeerd links boven in de hoek op het gebouw in de verte scherp te stellen.
.........
Volledig beeld: http://www.xs4all.nl/~pfahren/tech/2009 ... C_6679.jpg
Je beeldvlak kantelt inderdaad, de top van bouwkraan ergens achter het gebouw is ook scherp. Ook de gebouwen links achter het bruine gebouw zijn redelijk goed in de scherpte, meer als het bruine gebouw op die hoogte.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 09 2009 1:25 pm

flitslicht schreef:
Léon Obers schreef: Met de afwijkende richting in scherpte hier ten opzichte van je D300 komt mij steeds meer naar voren dat je onbewust (en ongewild) je camera's met lenzen op een of andere manier ontzet misschien in het gebruik in je cameratas en de wijze hoe je het vervoerd ???
Ik begin me ook af te vragen hoe dit kan. Mijn spullen vervoer ik altijd zo, op mijn rug:
Afbeelding
Dat lijkt me toch niet echt verkeerd. Hoewel ikzelf nooit een voorstander ben om redelijk lange lenzen aan je body gekoppeld te hebben bij vervoer.
Waar ligt je tas in je bus? Schuif je wel eens tassen door met andere spullen. Als je je tas bijv. achter je voorstoel in je bus hebt staan, en er ligt nog meer materiaal in je laadruimte, bij een redelijk stevige (nood)stop schuift je last over de laadruimte met een smak tegen de tas aan?
Probeer dat soort situaties eens te bedenken. Die tas is redelijk soepel, en kan gemakkelijk geplet worden, waarbij je dan door de stoffen bekleding geen beschadiging ziet, maar er makkelijk te grote krachten kunnen ontstaan op de verschillende delen. Met name bij lange en zware lenzen heb je vrij grote momentkrachten op de bajonet van je camera (en lens).

Waar heb je thuis je spullen opgeborgen? Je kinderen zijn dat stoeierige types, die per ongeluk ook wel eens stevig tegen je tas aan kunnen stoten, omdat de tas misschien zomaar ergens in een kamer in de hoek staat?
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 09 2009 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 1:34 pm

De tas staat altijd tussen de beide voorstoelen in mijn Volkswagenbusje, net achter de handrem. Dus gewoon rechtop en daar kan echt niets tegenaan botsen. Hij past er perfect tussen. Ik weet het echt niet. Ik gebruik die spullen veel, op het moment alleen rond F/8 en f/11 als ik moet werken, dus er kan allicht wat gebeuren. Maar ik heb toch in een jaar tijd 4 70-200's 'versleten' (als ik de leenlens van Nikon meetel) waar ik veel mee gefotografeerd heb in die tijd en die zijn allemaal door Nikon zonder probleem teruggenomen. Die waren nog steeds als nieuw.

Maar afgezien daarvan ben ik de afgelopen twee jaar zeker tien keer naar Beverwijk geweest met mijn spullen en steeds voorbeelden meegenomen. De praktijk is dat ik de spullen zonder uitleg terugkrijg en dat er niets is veranderd. Ze zouden op zijn minst het probleem hebben moeten herkennen.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 1:38 pm

Léon Obers schreef: Waar heb je thuis je spullen opgeborgen? Je kinderen zijn dat stoeierige types, die per ongeluk ook wel eens stevig tegen je tas aan kunnen stoten, omdat de tas misschien zomaar ergens in een kamer in de hoek staat?
Thuis zitten de spullen in mijn kluis. Mijn kinderen hebben een heilig ontzag voor die tas, net als ik trouwens. Het enige moment dat hij wel eens uit mijn directe omgeving weg is is als ik op locatie sta te fotograferen met lichtapparatuur, maar dan ligt -ie meestal toch echt wel op een veilige plek. Het is toch wel een beetje 'mijn leven', die tas.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 09 2009 1:48 pm

flitslicht schreef: Maar afgezien daarvan ben ik de afgelopen twee jaar zeker tien keer naar Beverwijk geweest met mijn spullen en steeds voorbeelden meegenomen. De praktijk is dat ik de spullen zonder uitleg terugkrijg en dat er niets is veranderd. Ze zouden op zijn minst het probleem hebben moeten herkennen.
Ja, als wij en andere lezers de beeldproblemen hier kunnen opmerken aan de hand van het beeldmateriaal, dan zou je verwachten dat Nikon Beverwijk met geavanceerde meetapparatuur dat zeker op zou moeten merken. Meteen bij de eerste keer.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di jun 09 2009 1:56 pm

Léon Obers schreef:
flitslicht schreef: Maar afgezien daarvan ben ik de afgelopen twee jaar zeker tien keer naar Beverwijk geweest met mijn spullen en steeds voorbeelden meegenomen. De praktijk is dat ik de spullen zonder uitleg terugkrijg en dat er niets is veranderd. Ze zouden op zijn minst het probleem hebben moeten herkennen.
Ja, als wij en andere lezers de beeldproblemen hier kunnen opmerken aan de hand van het beeldmateriaal, dan zou je verwachten dat Nikon Beverwijk met geavanceerde meetapparatuur dat zeker op zou moeten merken. Meteen bij de eerste keer.
Het is natuurlijk de vraag of Nikon Beverwijk inderdaad die geavanceerde apparatuur in huis heeft.
Vergeet niet dat Beverwijk GEEN onderdeel is van de Nikon organisatie.
Ook krijgen zij bepaalde specificaties en modificaties niet van zelfsprekend van Nikon toegestuurd.
Daar kwam ik achter toen ik met het knipperende D60 scherm bij ze aanklopte.
Zaken die al lang er breed uitgemeten stond op het forum van de Nikonians USA, hadden zij nog steeds niets van Nikon vernomen.
Het lijkt er op dat Nikon, Beverwijk beziet als een buitenstaander die toevallig Nikons repareert.
Het is te triest voor woorden, maar zou je de body met objectief niet beter in Duitsland kunnen aanbieden om na te kijken.
Want die reparatie afdeling is wel in handen van Nikon zelf.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 09 2009 1:59 pm

hoefnix schreef: Hoewel vervelend als je het niet weet, denk ik dat je mooie fotos kan maken als je weet waar je focus vlak ligt, en daarmee wat weet te spelen. Anderzijds, het hoort natuurlijk niet....
Maar het beperkt je mogelijkheden wel enorm, alsof je constant met een tilt/shift lens werkt die vast op één waarde tilt is gezet en je daarmee alles maar moet fotograferen.
Je berekeningen eerder maken duidelijk dat slechts kleine afwijkingen grote gevolgen hebben.

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » di jun 09 2009 2:00 pm

flitslicht schreef:Dit is toch een behoorlijk verschil lijkt me
Ik zie het verschil waar je op doelt ook wel, maar dat is volgens mij met name onderwerp afhankelijk, hoe het licht daar op valt, en wat de contrasten dan uiteindelijk worden.

In het linkerdeel valt er op het object meer licht, en komen de verticale lijnen anders over (wat meer "magenta"). Het rooster van de rechter foto wordt sterker beschenen dan het rooster aan de linkerkant, wat de lamellen sterker doet afsteken.

Als je de brightness/contrast/curve van bijv. het linkerdeel verandert, dan is er al stukken minder verschil zichtbaar. Ik kan moeilijk foto's plaatsen vanaf hier, heb deze naar je email gestuurd, plaats hem desnoods maar.

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 2:14 pm

George Fennes schreef: Het is te triest voor woorden, maar zou je de body met objectief niet beter in Duitsland kunnen aanbieden om na te kijken.

Weet jij hoe dat moet, iets direct naar Duitsland sturen? Ik zit ook te denken met alles op de boot te stappen en naar Fixation in Londen te gaan. Misschien moet ik zelf gewoon een beetje gaan shimmen :ugeek:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » di jun 09 2009 2:23 pm

flitslicht schreef:
George Fennes schreef: Het is te triest voor woorden, maar zou je de body met objectief niet beter in Duitsland kunnen aanbieden om na te kijken.

Weet jij hoe dat moet, iets direct naar Duitsland sturen? Ik zit ook te denken met alles op de boot te stappen en naar Fixation in Londen te gaan. Misschien moet ik zelf gewoon een beetje gaan shimmen :ugeek:
Geen idee flitslicht.
Maar ik kan eens kijken op internet.

Blijf het objectief bekijken

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 2:30 pm

imarcus schreef:
flitslicht schreef:Dit is toch een behoorlijk verschil lijkt me
Ik zie het verschil waar je op doelt ook wel, maar dat is volgens mij met name onderwerp afhankelijk, hoe het licht daar op valt, en wat de contrasten dan uiteindelijk worden.

In het linkerdeel valt er op het object meer licht, en komen de verticale lijnen anders over (wat meer "magenta"). Het rooster van de rechter foto wordt sterker beschenen dan het rooster aan de linkerkant, wat de lamellen sterker doet afsteken.

Als je de brightness/contrast/curve van bijv. het linkerdeel verandert, dan is er al stukken minder verschil zichtbaar. Ik kan moeilijk foto's plaatsen vanaf hier, heb deze naar je email gestuurd, plaats hem desnoods maar.
Hier de veranderde crop van imarcus:
Afbeelding

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 2:49 pm

Léon Obers schreef:
hoefnix schreef: Hoewel vervelend als je het niet weet, denk ik dat je mooie fotos kan maken als je weet waar je focus vlak ligt, en daarmee wat weet te spelen. Anderzijds, het hoort natuurlijk niet....
Maar het beperkt je mogelijkheden wel enorm, alsof je constant met een tilt/shift lens werkt die vast op één waarde tilt is gezet en je daarmee alles maar moet fotograferen.
Je berekeningen eerder maken duidelijk dat slechts kleine afwijkingen grote gevolgen hebben.
Omdat het scherptevlak roteert om het snijpunt als je gaat scherpstellen veranderd alles voortdurend. Valt niet mee te werken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jun 09 2009 4:30 pm

flitslicht schreef: Omdat het scherptevlak roteert om het snijpunt als je gaat scherpstellen veranderd alles voortdurend. Valt niet mee te werken.
Het lijkt me niet dat het scherptevlak telkens opnieuw roteert om een vast snijpunt. Dat zou betekenen dat je constant een nieuwe scheefstelling zou hebben met andere hoek. Dat lijkt me niet van toepassing, tenminste scheefstand van de sensor of bajonet. Het snijpunt verloopt, afhankelijk van scherpstelling. De "tilt"-verstelling blijft hetzelfde. Dichterbij scherpstellen (de lens verder uitdraaien) loopt het snijpunt verder weg naar buiten toe.

Of het moet zijn dat de interne scherpstelling van een lens daar ook nog variabele onvoorziene omstandigheden in creëert.
Stel een lens-element van de interne scherpstelling zit schuin (scheef) in zijn vatting. En intern draaien die lensdelen bij scherpstellen (ik weet niet of dat zo is hoor, het zou mogelijk kunnen zijn), dan wordt de hoek van scheefstand van dat lens-element telkens naar een andere richting gedraaid. :?

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 4:48 pm

De afstand tussen de sensor en de lens verandert maar héél weinig als je scherpstelt van dichtbij naar oneindig terwijl het punt waarop je scherpstelt heel veel verandert. Relatief gesproken blijft punt S op dezelfde plaats (in de tekeningen worden sensor en lens één) en kan je van een roterend scherptevlak spreken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

flitslicht

Bericht door flitslicht » di jun 09 2009 5:09 pm

En dat je daardoor front- en backfocus kan krijgen wordt hier geïllustreerd. De linker '6' is scherper terwijl het scherpstelpunt van beide opnamen op dezelfde afstand van de camera zit. Let ook op de onscherpte in de achtergrond (plaatje te groot voor forum).
http://www.fotoflip.nl/tech/berlage1.jpg

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”