Stofproblemen D600

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stofproblemen D600

Bericht door Cyrus » di dec 10 2013 8:57 pm

Ik heb in de reparatie-opdracht ook omschreven dat ik de camera wens omgeruild te krijgen voor een nieuwe D610, aangezien de D600 een ondeugdelijk product blijkt. We zullen zien...
Groeten,
Edwin

flickr - website

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » za dec 14 2013 12:51 pm

Cyrus schreef:Ik heb in de reparatie-opdracht ook omschreven dat ik de camera wens omgeruild te krijgen voor een nieuwe D610, aangezien de D600 een ondeugdelijk product blijkt. We zullen zien...
Bij mij staat in elk geval een D610 op het bureau nu. Vrijwel identiek op de badge en de drive-dial na. Werkt nu na 140 test foto's nog stof vrij, op 2 na (welke er bij levering op zaten en enkel bij f16 zichtbaar zijn). Helemaal stofvrij lukt het toch nooit.

EviZ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EviZ » zo dec 15 2013 12:29 am

Cyrus schreef:Ik heb in de reparatie-opdracht ook omschreven dat ik de camera wens omgeruild te krijgen voor een nieuwe D610, aangezien de D600 een ondeugdelijk product blijkt. We zullen zien...
Ik zie je bericht nu pas...Succes, Edwin!

Ik moet mijn D600 ook maar eens opnieuw controleren op vlekjes want het lijkt er op dat ik er toch opnieuw last van heb....en bij mij was de sluiter als eens vervangen.
Morgen maar eens een test-foto maken.

EviZ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EviZ » zo dec 15 2013 4:00 pm

Het lijkt er op dat het dezelfde stipjes zijn als de vorige keer......en toen is de sluiter vervangen.

foto's genomen van een wit plafond op f/22 en een lange sluitertijd en het toestel bewogen tijdens de opname. Wat dan scherp is, moet op de sensor zitten.......

1. Contrast wel +100%
Afbeelding

2. na de optie sensor-reinigen en met de blaser zelf wat weggeblazen: wederom contrast +100%. Het zijn er wel minder maar nog steeds die kleine stipjes
Afbeelding

3. en nog maar eens op een a4-tje, contrast +100%
Afbeelding

Mmmm....

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » zo dec 15 2013 5:51 pm

@PatrickB: ik wacht het af.. In ieder geval mooi dat je nu een D610 hebt, waar je blij van wordt

@EviZ: schade valt nog mee, maar het zou zo niet moeten zijn. Linkerkant en specifiek linkerbovenhoek duidt op ellende n.a.v. het D600-probleem, zo heeft "Beverwijk" mij verteld. Dus misschien nog maar eens langsbrengen?
Groeten,
Edwin

flickr - website

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » ma dec 16 2013 4:36 pm

Vandaag bericht: reparatie gereed. Sluiterunit vervangen, spiegelhuis en sensor gereinigd, firmware-update geplaatst (oh? meest recente versie C1.01 van april 2013 stond er volgens mij al op?).

Camera wordt toegestuurd, zal morgen of woensdag binnen zijn. Dan gelijk testen, natuurlijk....
Groeten,
Edwin

flickr - website

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » di dec 17 2013 11:35 am

Het blijft zonde dat de D600 zo'n pechmodel is. Het had niet zo mogen zijn. De D610 lijkt het euvel te hebben opgelost :).

Naar mijn weten (wat mij verteld is althans) vervangen ze de D600 sluiter door een van de D610. Echter door de aansturing blijft je camera op de 5,5fps schieten.

Helaas deze week amper tijd om de camera grondig te testen. In de loop van komende week ga ik er weer eens op uit. Als het goed is één of twee shoots en nog privé een dag testen.

gvb
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door gvb » di dec 17 2013 1:59 pm

Vreemd, twee weken geleden mijn d600 teruggekregen. Sluiterunit vervangen. Na één dag wederom veel vlekjes op de sensor. Teruggestuurd naar Kamera Express en vandaar uit weer naar nikonservice. Ook een medewerkster van Nikonservice aan de lijn gehad en die verzekerde mij dat het nu niet het “bekende”probleem betrof maar normaal “gebruikersstof” (Na één dag?) hun zagen maar een stofvlekje. Toch de sensor uit coulantie schoongemaakt. Volgens hun is de manier waarop ik test (Photoshop met niveaus op auto) veel te rigoureus en zie je dan altijd wat. Hun testen met een testfoto op F22 op een wit vlak waar ze dan naar kijken. Op de vraag of de sluiter de vorige keer door een sluiterunit van de d610 vervangen was werd ontkennend geantwoord. Volgens hun kan dit helemaal niet en is de sluiterunit vervangen door een unit speciaal voor de d600 zonder het bekende stof/olie probleem. Of dit werkelijk zo is moet ik af wachten maar een vlekje links op de sensor van een witte foto op F22 (zonder photoshop) is al weer zichtbaar.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » di dec 17 2013 2:45 pm

@Patrick: als het bij deze ene keer blijft, wil ik 'm nog niet als "pechcamera" bestempelen, ben verder erg tevreden over de camera. Maar ik ga het stof nu wel goed in de gaten houden; als dit nog een keer gebeurt, dan neem ik geen genoegen meer met reparatie.

En inderdaad is het de sluiterunit van de D610 die er nu ingezet is: de D610 is niet meer dan een D600 minus de kinderziekten: verbeterde sluiter en iets hogere burst-rate, niet meer, niet minder. Sensor, beeldprocessor en daarmee de foto's die er uit komen zijn gelijk aan de D600. Prima camera dus, maar beslist geen totaal nieuwe camera.

@gvb: plaats eens een paar foto's hier? F/22, wit oppervlak - liefst een wit vel papier of een deur in je huis; in structuurverf of -behang zou ook wat stof kunnen zitten dat je als stof op de sensor zou kunnen interpreteren. Liefst hooguit omzetten naar JPEG en qua pixels verkleinen (anders kun je de foto's niet op het forum zetten).
Groeten,
Edwin

flickr - website

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » di dec 17 2013 10:20 pm

Cyrus schreef:@Patrick: als het bij deze ene keer blijft, wil ik 'm nog niet als "pechcamera" bestempelen, ben verder erg tevreden over de camera. Maar ik ga het stof nu wel goed in de gaten houden; als dit nog een keer gebeurt, dan neem ik geen genoegen meer met reparatie.

En inderdaad is het de sluiterunit van de D610 die er nu ingezet is: de D610 is niet meer dan een D600 minus de kinderziekten: verbeterde sluiter en iets hogere burst-rate, niet meer, niet minder. Sensor, beeldprocessor en daarmee de foto's die er uit komen zijn gelijk aan de D600. Prima camera dus, maar beslist geen totaal nieuwe camera.
Klopt. En de toevoeging van een Qc (Quiet continu) op 3fps, maar wederom enkel een aansturing vanuit de firmware en een nieuw knopje. De camera zelf is verder identiek. Om eerlijk te zijn prima, de sensor is geweldig :).

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr dec 20 2013 2:52 pm

Nou, vandaag "eindelijk" de camera terug, via een onbedoelde omweg maar ook dat is door "Beverwijk" opgelost. Even een snelle test op kantoor met een wit A4-tje en de AF-S F/1.4G op F/16 leert dat de sensor er nu weer brandschoon uit ziet. Vanavond nog even een ultieme test op F/22 met een 35 F/2 Ai als bevestiging, maar ik ga er van uit dat het wel goed zit.

Ik hoop dat dit een eenmalig schoonheidsfoutje was en de sensor nu mooi schoon blijft. Een enkel sporadisch en onvermijdelijk stofje door regulier gebruik daargelaten natuurlijk.
Groeten,
Edwin

flickr - website

karel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door karel » za dec 21 2013 7:32 am

En wel even je camera op intervalopname zetten en schiet maar 2000 foto's Edwin en dan nog eens controleren.
Sensor blijft schoon dan van harte je hebt een pracht camera en dan maakt het niks uit of er nu 600 of 610 op de camera staat.

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » za dec 21 2013 10:08 am

Nou, ik ga niet nu "even" 2.000 foto's schieten, ik houd het wel in de gaten door geregeld even te testen. Normaal gesproken schiet ik juist "vol open" waardoor stof vaak al niet eens zichtbaar is.

Ondanks alles ben ik nog enorm tevreden met de D600. De foto's die er uit komen, zijn fantastisch, mogelijkheden voldoen uitstekend aan mijn wensen en de bediening is top. Daar gaat het om.
Groeten,
Edwin

flickr - website

PatrickB
Forumlid
Forumlid

Bericht door PatrickB » za dec 21 2013 10:54 am

Cyrus schreef:Nou, ik ga niet nu "even" 2.000 foto's schieten, ik houd het wel in de gaten door geregeld even te testen. Normaal gesproken schiet ik juist "vol open" waardoor stof vaak al niet eens zichtbaar is.

Ondanks alles ben ik nog enorm tevreden met de D600. De foto's die er uit komen, zijn fantastisch, mogelijkheden voldoen uitstekend aan mijn wensen en de bediening is top. Daar gaat het om.
+1. Over die van mij was ik ook tevreden, helaas dat er naast de sluiter een paar dingetjes mis zijn gegaan (wellicht door het vervoer of de reparateur, hier kan en ga ik geen uitspraken overdoen).

De ingewanden en de bediening werken echt heel fijn.

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » za dec 21 2013 11:56 am

Cyrus schreef: En inderdaad is het de sluiterunit van de D610 die er nu ingezet is
Wie zegt dat?

Lock

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”