Nieuw: Capture NX-D

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
oud0001

Re: Nieuw: Capture NX-D

Bericht door oud0001 » vr mei 02 2014 10:32 am

Dat zou geen probleem zijn als je het eindproduct ook had bewaard. De JPG dus.
Misschien is het dan handiger om de nef weg te mikken als je klaar bent en de JPG te bewaren. :twisted:
Ik speel even advocaat van de duivel.
Je kunt ze ook allemaal bewaren, de nef en de jpg bestandjes.
Eventueel de nef omzetten naar dng.
Het is maar een idee.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr mei 02 2014 11:20 am

Jason Odell adviseert om van je belangrijke NEF's TIFF's te maken zonder verscherping. Je kunt daarvan dan altijd kopieën maken in verschillende formaten/resoluties, die je per uitvoer verscherpt.
Jur

Cyrus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr mei 02 2014 12:12 pm

Heeft CaptureNX de mogelijkheid voor batchverwerking? Zo ja, dan zet je het programma 's nachts aan je werk om al je bewerkte NEFs om te zetten in TIFF, op een aparte harddisk. Heb je een toekomstbestendige backup en bruikbare input voor ieder ander bewerkingsprogramma.
Groeten,
Edwin

flickr - website

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr mei 02 2014 12:21 pm

Ja, Capture NX2 heeft batchverwerking, inclusief de mogelijkheid van onderliggende sub-mappen. Kun je alles uitvoeren naar TIF. Moet je wel zeker weten dat je geen extra unsharp masking in je bewerkingslijst hebt toegepast.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » vr mei 02 2014 12:46 pm

Spijker op de kop, Leon.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Cyrus
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Cyrus » vr mei 02 2014 2:07 pm

@Leon: OK. Ik werk er zelf niet mee, maar het was een gedachte - vanuit de mogelijkheden van LR en PS tot batch-verwerking - om mensen met CNX op weg te helpen met een overgang naar een ander programma ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za mei 03 2014 1:18 am

gijs sandberg schreef:Tom Hogan schreef ook zijn commentaar op bovenstaande punten, hij was niet mals (engelstalig)
http://www.dslrbodies.com/accessories/s ... -nx-d.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Wat ik wel nog mis in Thom's sombere relaas is het uitspreken van de hoop dat de interpretatie van kleuren wél "Nikon-eigen" zal blijken te worden in CNX-D.

Gezien mijn huidige twijfels (tot nu toe: alles schijnt immers te wennen...) over Lr's "harde" kleuren zou dat zou voor mij een reden kunnen zijn om er alsnog veel mee te gaan doen. Tenminste, nadat CNX2 er ooit def mee stopt.

Een belangrijke reden waarom ik me nu alvast in Lr verdiep is dat ik er niet toe gedwongen wil worden in een stadium waarin mijn mentale souplesse tekort zou gaan schieten om nog effectief over te kunnen of willen stappen. Iemand op het DPR forum was zo behulpzaam me daarop te wijzen toen ik mijn leeftijd vermeldde: "...It keeps your mind active." :shock:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

rocky
Forumlid
Forumlid

Bericht door rocky » do mei 29 2014 12:23 pm

Léon Obers schreef:Buiten Lightroom is Capture One Pro een mooi pakket.
Zelf zal ik het voorlopig nog wel met NX2 blijven doen, tenslotte heb ik niet de jongste camera, kan er voorlopig gewoon mee vooruit.

Hoi Léon
Nu heb je een kans om die Capture One pro te bestellen voor 50%
of kan je ook die van Capture Express
http://www.phaseone.com/en/Online-Store ... Pro-7.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
normale prijs €229

dus wordt het.

Amount: 114,50 EUR
VAT amount (25%) of above: 28,63 EUR

Total amount: 143,13 EUR
morgen is de laatste dag

en die van Capture Express is €34 +(Vat %25%)

Of je kan ook voor 60dagen full versie uit proberen.

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » ma jun 02 2014 10:57 pm

Ik heb net de nieuwe versie van NX-D gedownload. Het lijkt er op dat het programma nu de wijzigingen die je met CNX hebt doorgevoerd, herkent. Dat zou een enorme vooruitgang zijn t.o.v. de vorige versie.
Ik moet dat nog eens even apart gaan checken maar dit is mijn eerste indruk. Bovendien verschijnt er een toelichtende box met een tekst die iets dergelijks lijkt te uitdrukken Helemaal helder is het me nog niet vanuit de engelse toelichting.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 03 2014 9:33 am

henkk schreef:Ik heb net de nieuwe versie van NX-D gedownload. Het lijkt er op dat het programma nu de wijzigingen die je met CNX hebt doorgevoerd, herkent. Dat zou een enorme vooruitgang zijn t.o.v. de vorige versie.
Ik kan mij niet voorstellen dat NX-D bewerkingen van NEF's in CNX2 herkent. De bestandsstructuur in NX-D ("side-car files") verschilt wezenlijk van die van CNX2.
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Apple OS X Yosemite

Bericht door Jur » di jun 03 2014 9:48 am

Apple heeft voor de iMac en Macbook's een nieuwe versie van het OS voorgesteld: OS X 10.10 Yosemite. Deze update zal dit najaar gratis kunnen worden gedownload.
Ik ben erg benieuwd wat e.e.a. zal betekenen voor het functioneren van CNX2, aangezien NX-D deze zomer al beschikbaar zal komen en CNX2 dan niet langer zal worden onderhouden.
Jur

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di jun 03 2014 12:32 pm

Eigenlijk iets heel simpels, totaal niet interessant als je het vergelijkt met de minpunten die worden opgenoemd door de langdurig gebruikers van CNX-2, maar NC-D laat de foto tenminste zien zoals ik die in mijn gedachte had. Lightroom, Aperture e.a. laten alle NEF bestanden in kleur zien. Ook als het basis idee eigenlijk Z/W is en de foto in z/w is genomen.

Maar wellicht is het een tekortkoming in mijn kennis ten opzichte van Lightroom. Want als ik RAW+JPG heb geschoten dan kan ik in Aperture kiezen wat ik wil zien.

Afbeelding
Difference NX-D / Lightroom by Marco de Boer, on Flickr
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 03 2014 1:51 pm

@PanzerfaustNL

Als je een zwartwit foto schiet in RAW + JPEG zal ook Lightroom de JPEG als zwartwit foto tonen. De NEF zal LR echter altijd in kleur tonen, omdat de keuze voor monochroom onderdeel is van de Nikon picture control instellingen. De picture control instellingen (zoals Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, verscherping, contrast, verzadiging etc.) worden door Lightroom echter niet uitgelezen.
Jur

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » di jun 03 2014 2:05 pm

Dan blijft er voor mij maar één nadeel voor NX-D over, de snelheid van schermafhandeling.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » di jun 03 2014 6:59 pm

Jur schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat NX-D bewerkingen van NEF's in CNX2 herkent. De bestandsstructuur in NX-D ("side-car files") verschilt wezenlijk van die van CNX2.
Tja, net even wat meer geprobeerd. Het resultaat is wisselend.
Een uitsnede gemaakt met CNX2 wordt feilloos overgenomen.
Een bewerking met een kleurstuurpunt wordt wel zichtbaar in de thumbnails maar niet in de grote afbeelding. Ra Ra ?!?
(ik heb met opzet een rare bewerking qua kleuren toegepast om te zien wat er gebeurt).

edit: inmiddels is het ook gelukt zo'n bewerking in een groot beeld te laten zien maar het lukt niet om het te laten beklijven.
Maar wat ingelezen kan worden, moet toch ook bewerkt en bewaard kunnen worden zou ik zeggen.

NX-d lijkt een beetje op een mix met ViewNX. Dat kan ook bewerkingen van CNX2 weergeven.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”