Vogels [verzamel]

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: vogels, welke leven er in jullie tuin ? ofzo..(verzamel)

Bericht door GTJ » di aug 24 2010 9:26 pm

Deze Kluten waren op de vlucht voor een lepelaarinvasie! :D

Afbeelding

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » di aug 24 2010 9:30 pm

Wat voor vogel is dit? Ben al even aan het speuren geweest maar ik heb nog geen match gevonden........

Afbeelding

Afbeelding

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di aug 24 2010 9:35 pm

tapuit

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » di aug 24 2010 9:47 pm

Thanks Ruud, ik kon er geen tapuit van maken, maar dat zal met m'n onkunde te maken hebben! :D

Bruine Kiekendief in de Reiderwolderpolder.

Afbeelding

Ze wilde maar niet dichterbij komen. :(
Afbeelding

Tobias

Bericht door Tobias » wo aug 25 2010 7:48 pm

Na een behoorlijke pauze vandaag met de rijdende schuilhut erop uit. De vogels zaten behoorlijk ver weg, dus de TC 2e III op de 500mm om beeldvullend te werken. Toch weer verrast over de nieuwe TC.

Genoten van de boerenzwaluwen waarvan de jongen vliegvlug waren en zelf op jacht gingen. Soms zaten ze nog bij moeders maar moesten zelf zorgen voor de maaltijd. Ze zagen er goed doorvoed uit, zodat ze straks aan de lange trektocht kunnen beginnen.

1. Een bijna volwassen exemplaar.

Afbeelding

2. Gezellig samen

Afbeelding

3. Deze jonge waterhoen kwam even kijken wat er loos was. Tja met een 2 x converter zit er niets anders op dan een portret.

Afbeelding

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 25 2010 8:13 pm

Ik vind ze echt schitterend! #2 ietsje minder spannend, maar toch.

Wat heb je dan voor 'n 500mm? De exif zegt er niets over...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Tobias

Bericht door Tobias » wo aug 25 2010 8:18 pm

JaapV schreef:Ik vind ze echt schitterend! #2 ietsje minder spannend, maar toch.

Wat heb je dan voor 'n 500mm? De exif zegt er niets over...
500 VR

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo aug 25 2010 8:42 pm

Tobias schreef:
500 VR
Hee, dat is dus dezelfde als GTJ, 2 postings eerder. Maar die staat wel in exif.
Zou dat door de TC komen? :huh:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo aug 25 2010 8:53 pm

Heeft waarschijnlijk met bewerken te maken , bij mij staat ie ook in de exif vermeld ,ook bij gebruik met converter.

Foto 1 en 3 voor mij huib , gek genoeg pak ik hem weer weinig de 2.0 , standaard zit de 1.7 ertussen en loop meestal zo de deur uit :wink2:
Moet hem toch maar weer is meenemen.
Heb je eigenlijk al is geprobeerd om ze op elkaar te plaatsen huib ?

groet ruud

Tobias

Bericht door Tobias » wo aug 25 2010 9:31 pm

ruud schreef:Heeft waarschijnlijk met bewerken te maken , bij mij staat ie ook in de exif vermeld ,ook bij gebruik met converter.

Foto 1 en 3 voor mij huib , gek genoeg pak ik hem weer weinig de 2.0 , standaard zit de 1.7 ertussen en loop meestal zo de deur uit :wink2:
Moet hem toch maar weer is meenemen.
Heb je eigenlijk al is geprobeerd om ze op elkaar te plaatsen huib ?

groet ruud
Nee dat nog niet. Dan wordt het wel heeeeel veel mm. Weet dat je met een dremel aan de gang moet enzo. De 2 is voor mij toch wel de limit.

De 1.7 is voor mij ook de meest gebruikte converter en als nikon ooit met een a-sferische komt zoals de nieuwe TC 2e sta ik vooraan in de rij.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo aug 25 2010 9:49 pm

Tobias schreef:Nee dat nog niet. Dan wordt het wel heeeeel veel mm. Weet dat je met een dremel aan de gang moet enzo. De 2 is voor mij toch wel de limit.
Tja het valt best mee huib , uit en in elkaar binnen 5 minuten gedremeld en al.
Moet wel vertellen dat het wat haken en ogen heeft , zeker met belichten maar het bied wel mogelijkheden.
Hier een voorbeeldje van een testje , een reed shot van een grauwe gans op 1700 mm , alleen ziet de camera dat niet en geeft 1000mm aan.

Afbeelding

Ben wel nieuwsgierig naar de eventuele nieuwe 1.7 converter als ie komt , maar of die dan ook veel beter presteert moeten we nog maar afwachten.
Mocht dat wel zo zijn sluit ik gewoon aan in de rij :wink2:

Deze heggemus leeft in mijn tuin en wordt ook steeds minder schuw , kon gewoon rustig op hem aflopen , genomen met 850mm uit de hand.

Afbeelding

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » wo aug 25 2010 10:55 pm

Ik kan maar niet wennen aan de combi 500 + converter 1,7. Krijg met deze combi geen mooie scherpe foto's. Met de 300 met converter zat ik er niet vaak naast, maar met de 500 + converter komen er geen scherpe platen tevoorschijn. Daarom laat ik eigenlijk altijd de converter thuis helaas. Wat ik ook raar vind is dat de foto's met converter het meest scherp zijn op f6,7 terwijl de combi 300 + converter pas op f8 a f9 scherp was. De 500 met converter is met dat diafragma minder scherp, dan op max opening.

Vandaag een jonge Buizerd op een paal gespot die regelmatig belaagd werd door een stel kraaien.

Afbeelding

Afbeelding

martijn1
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door martijn1 » do aug 26 2010 6:15 am

mooie foto,s met een bult mm geweld hier.. :(
http://martijnbunte.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tobias

Bericht door Tobias » do aug 26 2010 11:01 am

@ruud,
Best handig als je perse een soort wilt fotograferen en je tot zoveel mm kan opschroeven d.m.v. converters te koppelen. Dat je wat kwaliteit inlevert is dan minder erg.

Heb je bij de opname van de gans de nieuwe TC 2e aan je 1.4 gekoppeld, omdat je het over 1700mm hebt? Wat zou betekenen als je de crop aan toevoegt van de d300 je uitkomt op 2550mm!!! Dat is wel erg bizar :shock: Als dit zou is dan is de opname heel behoorlijk en wil je er graag mee thuis komen als het een speciaal soort betreft. Knap hoor.

Zoals ik al aangaf is voor mij de tc2 toch wel de grens. De heggemus staat er heel knap op zo uit het handje met en 1.7 ertussen. Scherpte is goed. Dan ben je toch blij met je speelgoed.

@GTJ

De combinatie 500vr met een TC 1.7 moet toch geen enkel probleem zijn en rag scherpte foto afleveren. Als ik je werk in zijn totaliteit bekijkt mis ik vaak de scherpte. Daar is met een dergelijke combinatie meer uit te slepen.

Probeer aan de hand van een paar voorbeelden

Neem ik de steenuil dan vind ik het een knappe opname bij 1/80 sec F4 vanaf een eenpoot. Het scherpte verloop is goed te zien door de grassprieten. Zelf heb ik het idee dat het scherptevlak net iets teveel naar voren ligt. Met als gevolg dat je op volle opening snel uit de scherpte loopt naar achteren toe. Echter omdat je vanaf een eenpoot hebt gefotografeerd kan het ook door beweging zijn dat het vlak iets naar voren is komen te liggen. Een kleine moeite om dit te testen en is zo bij te stellen. Vanaf een eenpoot vind ik de resultaten vaak te mager en durf te beweren dat vanaf een degelijk statief de veren rag -scherp zouden zijn.

De lepelaar is genomen bij 1/800 f5 en scratch met de 500 zou dit bij een dergelijke sluitertijd meer detail en scherpte moeten opleveren. Wellicht ook vanaf een eenpoot of vrij uit de hand genomen.

De buizerd bij 1/320 f4. is op zich prima maar mis ik detaillering de een 500vr kan leveren. Wellicht met een betere bewerking is hier meer uit te halen. Misschien teveel gecropt?

Weet niet of je altijd vanaf een eenpoot fotografeert of veel uit de vrije hand of zoveel mogelijk beeldvullend werkt of vaak stevig moet croppen.

Het werken met tele wordt vaak onderschat en vraagt om een stevige discipline en een constante aanpassing van de instellingen.
Let op instelling als Focus Tracking met Lock-ON, Dynamisch AF-veld, C,S,M, fijn afstelling bij een veel gebruikte combi of diafragma gekoppeld aan een gemiddelde werk afstand t.o.v. je onderwerp. Bij het objectief VR aan of uit wel of geen VR tripod, full of 8m tot oneindig, A/M,MA, of M. Minder belangrijk maar soms best wel hand memory recall AF-L. Het is natuurlijk onzinnig om je objectief op full te zetten als je onderwerp meer dan 8m bij je vandaan zit. Wordt toch vaak vergeten en staat standaard op full.

Veel technische snufjes kunnen invloed hebben op andere instellingen en soms werkt een instellen negatief op een andere. Soms is VR de reddende engel en soms doet het meer kwaad dan goed en werkt het zeer vertragend. Zet focus tracking met Lock on uit of op zijn minst kort.

Ik bral maar wat en is het meeste al bekend en overbodig. Bedoeling is goed

De meest gemaakte fout is toch wel het gebrek aan degelijke ondersteuning bij een vijfhonderd en eventueel een TC ertussen. Vanaf een eenpoot werk ik zelden of nooit met een 500, dan liever uit de hand. Mits er een fatsoenlijke sluitertijd mogelijk is. Bij Ch haal ik dan gemiddeld 1 scherpte opname op zes met VR on.

Wat betreft het gebruik van een TC. Bij mij geeft 1 stop knijpen het beste resultaat.

mek

Bericht door mek » do aug 26 2010 6:37 pm

Ik fotografeer vaak met de 500mm met de TC14 of de TC17 ertussen. Ik gebruik altijd een stevige zadelrijstzak of een stevig Gitzo statief met schommelkop. Dat werkt goed. Meestal leg ik dan nog mijn hand boven op de lens om hem nog meer stil te houden tijdens het fotograferen.

Vandaag in de regen vanuit een kijkhut (500mm + TC14):

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”