Het gaat om de spleet bij de pijl.

Precies datgene wat ik eerder beschreef over die diafragma meeneemnok en de ring om heel de bajonet, dat is bij de D300 schat ik in, niet anders als bij de D700. Dus speling in die ring van de meeneemnok. Uiteraard speling, anders kan die niet draaien. Met de vingers kun je die speling op plaatsen mogelijk zelfs groter maken door op die ring te drukken.flitslicht schreef:Hier een nieuwe opname om het duidelijker te maken. Overzicht:
-plaatje-
-plaatje-
Nu begrijp ik wat je bedoelt, de zwarte ring net onder de mount draait mee met het diafragmanokje (voor ongechipte MF lenzen?). Je hebt gelijk, dat ringetje kan inderdaad scheef zitten en beweegt als je aan één kant drukt. Toch lijkt die recht te zitten en de zilverkleurige lensmount scheef.Léon Obers schreef:Precies datgene wat ik eerder beschreef over die diafragma meeneemnok en de ring om heel de bajonet, dat is bij de D300 schat ik in, niet anders als bij de D700. Dus speling in die ring van de meeneemnok. Uiteraard speling, anders kan die niet draaien. Met de vingers kun je die speling op plaatsen mogelijk zelfs groter maken door op die ring te drukken.flitslicht schreef:Hier een nieuwe opname om het duidelijker te maken. Overzicht:
-plaatje-
-plaatje-
Zie eerdere reactie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 40#p277540
Jammer bij de opnamen hierboven dat je niet net de uitkadering en scherpte aan de andere kant van de lens mount hebt gelegd. Dan zou je het meeneemnokje zelf goed kunnen zien wat aan die ring vast zit.
Ik moest erg lachen toen ik dit las, een beetje humor kan ik wel waarderen. En die samenvatting moet er nu inderdaad echt komen.Tobias schreef:De problemen lijken zich steeds meer op te stapelen.![]()
![]()
Stevig ingrijpen is hier denk ik noodzakelijk om deze in deplorabele toestand verkerende hardware te redden.
Wat betreft de lensmount zou ik een paar lichte tikken met hamertje nr.9 uitdelen om het weer voor het oog recht te krijgen.
De lensfout zou ik corrigeren door aan de andere kant (dus in tegengestelde richting) met fijn schuurpapier nr. 0004 de frontlens wat doffer maken. Zodoende is de optiek aan beide zijde minder scherp.
De problemen met de nok zou ik oplossen door de nok geheel te verwijderen dan heb je daar geen last meer van.
Voor de scheve sensor heb ik vooralsnog geen oplossing maar wellicht een flexibele achterwand gelijk een technische camera. Het Scheimpflug-principe is reeds aan de orde gesteld in dit topic.
Neem mij de meligheid niet kwalijk maar zo langzamerhand ben ik het spoor geheel bijster in dit topic. Dus zie het als een beetje humor tussen de regels van de story van de scheve sensor.
Bedankt, dat is goede informatie.hvds schreef:Heren,
Zo even puur uit nieuwsgierigheid met een vergrootglas naar de lensmount van mijn eigen D300 gekeken.
ik heb daar exact dezelfde afwijking (links sluit aan op de body, rechts wat minimale speling)
wat ik me echter niet kan voorstellen is dat met de huidige productietechieken, zeker die van precisie instrumenten (camera's) er passingsproblemen voorkomen bij zo iets als een lensmount.
ook kan ik me niet voorstellen dat Nikon bij de productie van een metalen body en een metalen lensmount dusdanige grote toleranties hanteerd zodat het hele zaakje eerst moet worden afgesteld.
geen camera zou dan hetzelfde zijn namelijk.
de body en de lensmount (naar mijn mening) worden geproduceerd binnen bepaalde toleranties waarbij rekening gehouden moet worden met de uitzettings coefficient van de verschillende metalen.
en wordt bij de productie vast gemonterd zonder afstelmogelijkheden.
vervorming van de lensmount kan ik me wel enigszins voorstellen (hoewel dat natuurlijk niet mag voorkomen)
denk aan het gewicht wat we er aan hangen, zware lenzen aan de body, of andersom als de body aan de lens hangt.
wat denk je van de kracht op je D300 lensmount als je vrolijk rondwandeld met een 70-200 die aan een klein rvs ringetje(lensmount) dat met hele kleine schroefjes vastzit aan je body.......
vervorming mag hier mijns inziens welliswaar niet voorkomen maar is nooit onmogelijk.
mocht flitslicht echter in zijn queste naar de juiste scherpte op een productiefout gestoten zijn dan hebben we met zijn allen (en Nikon) best een uitdagend probleem.....
groet
Henri
Klopt, denk ik.imarcus schreef:Je kan niet op basis van een asymmetrie in het ontwerp NIET concluderen dat lens scheef zit t.o.v. sensor. De camera bodu is niet niet 100% rechthoekig, dus het kan goed opzet zijn dat er wat offset zit van de ring t.o.v. de body.
preciesimarcus schreef:Je kan niet op basis van een asymmetrie in het ontwerp NIET concluderen dat lens scheef zit t.o.v. sensor. De camera bodu is niet niet 100% rechthoekig, dus het kan goed opzet zijn dat er wat offset zit van de ring t.o.v. de body.
Maar die spleet is ook vreemd ivm de sealing tegen vocht en stof. Je zou daar een rubberen ring verwachten?hvds schreef:preciesimarcus schreef:Je kan niet op basis van een asymmetrie in het ontwerp NIET concluderen dat lens scheef zit t.o.v. sensor. De camera bodu is niet niet 100% rechthoekig, dus het kan goed opzet zijn dat er wat offset zit van de ring t.o.v. de body.
hoewel het niet getuigd van goed ontwerp om bij een precisie instrument dat nota bene extrem gevoelig is voor stof dit soort asymetrie te accepteren
groet
Henri