Enquête: Nikkor 24-70 / f2.8: probleemobjectief!

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Heb je (technische) problemen (gehad) met je 24-70 / f 2.8 of niet?

Ik heb nooit een probleem gehad met mijn 24-70
136
80%
Ja ik heb problemen gehad (of nog) met mijn 24-70
33
20%

Totaal aantal stemmen: 169

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Enquête: Nikkor 24-70 / f2.8: probleemobjectief!

Bericht door Marten » vr nov 27 2009 2:18 pm

flitslicht schreef:Nadat ik de lens nog eens opnieuw heb afgesteld op mijn D300 krijg ik er wel betere resultaten uit dan hierboven, die ik eerlijkheidshalve en voor de volledigheid nog even wil vermelden. Hieronder een link naar volledig beeld uit de D300 met de 24-70 @ 24mm f/2.8. Op mijn D80 blijf ik hem beperkt bruikbaar vinden.
http://www.xs4all.nl/~pfahren/tempimg/2 ... 2_9836.jpg
Kijk, dat ziet er goed uit. Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn van veel focusproblemen.
Ik zie alleen staan in de exif gegevens:
Sharpness = Soft
Waarom heb je bij de nabewerking daarvoor gekozen?

flitslicht

Bericht door flitslicht » vr nov 27 2009 2:33 pm

Ik heb de verscherping in de camera altijd op nul staan. Waarschijnlijk maakt Photoshop daar dan 'soft' van in zijn eigen exif-interpretatie. Dat doe ik omdat ik de standaard verscherping die er dan (door CaptureNX) toegepast wordt niet zo mooi vindt. Het beeld is behoorlijk verscherpt, eerst een heel klein beetje in CaptureNX en daarna in drie stappen in Photoshop. Toch kan je zien dat het beeld rechts vanaf ongeveer 1/3 uit de scherpte gaat lopen. Ik heb het probleem gewoon beter gemiddeld, ideaal is het nog steeds niet maar er is natuurlijk een grens tussen bruikbaar en onbruikbaar en het blijft een zoom. Die grens moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf vaststellen en ik ben ook nog steeds benieuwd hoe hij het op FX doet. Kom ik nog op terug zoals afgesproken. Heel misschien huur ik dan wel een D3x voor de gelegenheid, maar dat vind ik deels ook weer geld weggooien want dat gaat richting €120 excl. BTW.

benikon

Bericht door benikon » vr nov 27 2009 9:07 pm

benikon schreef:
benikon schreef:heb hapering/stroefheid in zoomring geconstateerd, vooral in het begin vanuit de 24mm stand en een lichte frontfocus.
heb fotozaak in a.doorn gebeld en moest hem daar aanleveren met aankoopbewijs en gar.bewijs, zij regelen dan de rest.....we wachten dan maar af.
groeten ben
bij fotozaak idd geconstateerd dat de zoomring niet lekker loopt, wordt opgestuurd naar NS.
gelijk even m,n 14-24 laten checken...deze blijkt perfekt te lopen(zoomring dus). :)
Op de vraag of dit euvel vaak bij de 24-70 voorkomt, werd verteld dat er wel enkele exemplaren waren maar niet schrikbarend veel.
groeten ben
Vandaag m,n 24-70 teruggekregen, was in beverwijk geweest: werkt nu perfekt-zoomring draait lekker soepel en ook even zuiver getest op evt back en/of frontfocus op verschillende brandpuntsafstanden: is ook perfekt, precies dead-on-spot.
Er is ook 6mnd garantie op reparatie verleend door beverwijk.
Werd in fotozaak nu door een andere medewerker geholpen die nu weer wel vertelde dat er toch wel redelijk vaak 24-70,s terugmoesten.
Het blijft toch wel een heet hangijzer omtrent deze lens, maar goed, demijne is weer OK :)
groeten Ben

imarcus
Forumlid
Forumlid

Bericht door imarcus » za jan 02 2010 11:08 am

Ik kom deze thread nu pas tegen, dus een wat late reaktie van mezelf.

Ik zie niet waarom NCN de verantwoording zou moeten nemen voor dit soort problemen. Men levert een uitstekend platform/kanaal om de problemen met elkaar te delen, en neemt zelfs initiatief om e.e.a. met Beverwijk te delen. De enige instantie die zich verantwoordelijk zou moeten voelen is Nikon zelf, en die zie je niet reageren. Dat is in een forum als deze enigszins begrijpelijk, want er zitten op ieder forum natuurlijk mensen die nooit tevreden zijn, en voor je het weet zit je als bedrijf in oneindige discussies verwikkeld.

Mijn eigen ervaringen met Beverwijk en Nikon Duitsland t.a.v. de 24-70 zijn niet goed (zie ook http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=13843). Zelfs mijn 18-200 maakte scherpere foto's. Ik koop geen 24-70 pro objectief van 1800 euro (destijds) om te constateren dat de 18-200 consumenten lens scherpere foto's maakt. Ondanks duidelijk zichtbare verschillen tussen verschillende lenzen werd mijn probleem terug gebracht naar "binnen de marges". Ik vind dat niet getuigen van service of produkt kwaliteit. Al is het maar 1 van de 100.000 die dit overkomt, zo'n geval staat al op zichzelf, daar zijn geen statistieken voor nodig.

Uiteindelijk is via mijn foto handelaar een goede oplossing gekomen, men heeft de lens omgewisseld. Met de nieuwe 24-70 ben ik erg tevreden. Ik zou deze lens zonder meer aan mensen adviseren, maar wel met de opmerking dat je voor een goede service back-up moet gaan.
Cees Laarman schreef:Hoewel na acties richting Nikon en vooral 'Beverwijk' de gebruikers allen weer zeer tevreden over het objectief zijn. Herinner me wel dat in het begin er al gesproken werd van front- en backfocus.
Mijn geval heeft overduidelijk aangetoond dat Beverwijk deze service niet heeft kunnen leveren (for whatever reason). Met deze quote ben ik het dan ook categorisch oneens. Beverwijk ziet e.e.a. puur als een technisch probleem, ze zien niet een klant met een probleem waar ze een oplossing voor willen bieden. Overduidelijk is de tendens "het ligt niet aan onze spullen, het ligt aan jou, de klant, het is jouw schuld dat je niet tevreden bent met ons product en de daarvoor door ons eenzijdig gestelde marges". Ik noem dat geen service... En dan zijn er mensen die beweren dat dit niet de verantwoording is van een service centre. Kom op, er staat Nikon op de deur. Alsof je bij de help-desk van UPC/KPN niet zou mogen klagen omdat die mensen die daar zitten er ook niets aan zouden kunnen doen... Ze kunnen op zijn minst het probleem op het bureau van de juiste persoon kunnen leggen.

Er valt dus nog heel wat te verbeteren aan het service kanaal van Nikon (en Canon, en Sigma, en UPC, en Apple, en ....). Helaas lijkt dat steeds meer een trend te worden. HOGO garantie (Hoek Om, Gararantie Om). Eenmaal gekocht, de groeten tot ziens.

Dus wederom, een handelaar die wel goede service kan bieden blijft daarom onontbeerlijk, en geeft uiteindelijk de garantie dat je wel de spullen krijgt die je mag verwachten voor een bepaalde prijs. Of als je niet tevreden bent, de lens gewoon terug kan brengen!

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Wilci » za jan 02 2010 1:34 pm

Ik deel de ervaring dat "Beverwijk" kijkt door de bril van een technisch probleem dat zij wel of niet kunnen oplossen. De techneuten communiceren In bijna autistische bewoordingen, het beperkt zich tot minimaal woordgebruik. Wat men precies wel of niet gedaan hebt blijft het gissen. Feit is dat bij een door mij gevraagde service/inspectiebeurt de beschadigde filterdraad volledig over het hoofd is gezien. Een bevriende instrumentmaker heeft dat opgelost.

De bekende fout is, dat ze niet uitgaan wat wij als klant nodig hebben maar wat zij kwijt willen. Daarbij is het helemaal dichtgetimmerd enkel en alleen naar henzelf toe, Inclusief opdracht op hun voorwaarden met een hoop kleine contract lettertjes en natuurlijk de rembours betaling op hun voorwaarden. Ik heb er een paar keer met het "Servicepoint" te maken gehad en ik vind het erg lelijk overkomen. De passie en beleving met mijn eigen Nikon spullen (vanaf 1976) zie ik nergens terug in Beverwijk. Een merk als Nikon verdiend wat mij betreft beter.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za jan 02 2010 1:54 pm

Ik heb mijn 24-70 ondertussen ook weer terug uit Beverwijk (stroef lopende zoomring) , kosten € 320,- :evil: Beverwijk heeft bepaald dat dit kwam door invloeden van buitenaf, ik weet zeker dat er met mijn lens nooit " iets " gebeurd is.

Beetje jammer voor een lens in deze prijsklasse.

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door lock » za jan 02 2010 8:07 pm

Maar Jeroen, je hebt ze dus niet gevraagd om een reparatieofferte ? Dat doe ik namelijk altijd. Eerst aangeven wat er mis is, welke bedrag er tegenover staat, en of het wel of niet onder de garantie valt. Bevalt je de houding van Beverwijk niet en wil je er niet voor betalen ? Dan laat je hem terug sturen.
Overigens verbaast mij de houding van Beverwijk niet, zoals Wilci e.a. die beschrijven. Ik heb hetzelfde gezien bij Pentax, en recent nog bij Sony. Bij de laatste was het zo erg bar en boos (to het uitkafferen aan de telefoon aan toe) dat ik bewust bij dat merk weg ben gegaan.
Gelukkig ken ik de service van Nikon nog niet. :wink2: Maar als blijkt dat zaken te vaak mis lijken te gaan, dan moet je als club misschien eerst eens gaan inventariseren wat er nu precies aan de hand is. Het kan namelijk voorkomen dat door eenzijdige berichtgeving het beeld van de service ernstig vertekend.

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo jun 16 2013 6:58 pm

De vraag van reuverfotografie in een apart draadje gezet; zie:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 60#p632060" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z Z & de maskers

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » wo jun 19 2013 12:53 pm

Ik lees in de pol dat ongeveer 25% van de bezitters van een 24-70mm f2.8 problemen heeft met dit objectief!!!!!
Dat is niet gering en zou je niet verwachten van een objectief van rond de 1,5K
Andere merken zullen ook wel deze score hebben maar bepaalde figuren hier op het forum lopen zo hoog weg met de kwaliteit van Nikon.
Maar ik ben een andere mening toegedaan.
Ik denk ook dat er te veel wordt bezuinigd op research en de juiste grondstoffen.
Er zal wel een kostenplaatje aanhangen, maar ik zou liever iets meer betalen dat alles 100% is dan dat ik tig keren terug moet naar de leverancier om alles weer in orde te maken.
Maar de veel verfijndere techniek zal alles ook wel kwetsbaarder maken.
Die verhalen dat een objectief van Nikon 20 of 30 jaar meegaat dat gaat ook niet meer op.
Na 10 jaar verlopen de soldeersels en krijg je kortsluiting en kan je de hele zooi weggooien.
Nee geef mij dan maar een iets oudere techniek die blijft werken dan die nieuwe techniek, alleen helaas in die ouwe meuk zitten geen sensoren en processoren :oops:
Het blijft altijd een afweging van voors en tegens.

Het gezegde is waar: Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Ook met Nikon spulletjes.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Flandria

Bericht door Flandria » wo jun 19 2013 1:03 pm

George niet zo nerveus.

10 jaar is een indicatie. Zo gaf Nikon ook aan dat de LCD in de zoeker van de F3(hp) 10 jaar als levensduur als indicatie.
Ik heb mijn F3hp nu alweer 22 jaar, probleemloos. LCD werkt nog prima.

Net zoiets als sluiterbewegingen, ik zie wel eens bij een verkoop van een body staan: Nikon garandeert 250.000 click's.
Onzin. Die sluiter is getest op 250.000 en is maar een indicatie.
Sluiter kan na 1000 foto's stuk of na een 1.000.000 keer.

Terug naar die 24-70
In dit bereik is het het beste wat je maar kan wensen op FF, Fx.
Ben wel wat gewend, verbaas me nog regelmatig over de beeldkwaliteit.
Vertekening op 24mm is echt een minpunt maar prima in PP te bewerken.
Ik gebruik de mijne bijna net zolang als dat het objectief nieuw uitkwam,
op DX gaf ie wat focus verschuiving maar op mijn D3 alweer meer dan 4 jaar professioneel,
probleemloos.

Overigens hou ik mij afzijdig van de enquȇte.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 19 2013 1:24 pm

Besef wel dat zo'n levensduurindicatie de minimale levensduur is waarvoor een product wordt ontworpen en getest. Veel producten kunnen factoren langer mee dan die levensduurindicatie. Verhalen dat producenten producten maken die slechts X jaar meegaan en daarna kapot gaan of niet meer bruikbaar zijn, zijn in mijn ervaring ook een broodje aap (met de mogelijke uitzondering van Apple :P ).

Dat gezegd hebbende, dit soort statistieken (polls op het forum, google) zijn compleet nutteloos. Mensen die tevreden zijn reageren veelal niet. De enige bruuibare metric is het aantal verkochte units vs. het aantal units dat is teruggekomen voor onderhoud. En dat zal echt de 20% niet halen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » wo jun 19 2013 2:41 pm

ReneG schreef:De enige bruuibare metric is het aantal verkochte units vs. het aantal units dat is teruggekomen voor onderhoud. En dat zal echt de 20% niet halen.
Dat een poll niet heel representatief is ben ik het mee eens. Maar in 'jouw' voorgestelde statistieken zit waarschijnlijk ook een grote bias.

Dergelijke proffesionele objectieven worden immers door proffessionals heel anders (mis)gebruikt dan door de gemiddelde 'amateur'/liefhebber. De laatste groep zie ik over het algemeen zelfs een kitlens met meer voorzichtigheid en beleid hanteren dan de pro's hun spullen. Het zal me dan ook niets verbazen als blijkt dat producten uit het proffesionele segment gemiddeld vaker in Beverwijk langs komen. Maar betekent niet automatisch dat het ook slechter spul is!

Ik gebruik de 24-70mm zelf inmiddels ook bijna een half jaar naar alle tevredeheid.
Fin.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo jun 19 2013 2:49 pm

djunclesam schreef:Ik gebruik de 24-70mm zelf inmiddels ook bijna een half jaar naar alle tevredenheid.
Zolang je de zonnekap er maar op laat zitten om de vooruit schuivende tube te beschermen.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo jun 19 2013 3:05 pm

Een 24-70 word over het algemeen veel meer gebruik dan bv een 18-55 in gebruik.
kan maar zo zijn dat de 24-70 in zijn eerste jaar bij een (semi)pro al meer foto's maakt dan de 18-55 ooit zal maken in zijn bestaan bij een doorsnee 18-55 gebruiker.

Ik heb de 24-70 pas een maandje dus kan er nog niet veel over zeggen. maar heb tot nu toe nog nooit een defect gehad aan camera of objectief. ( lucky me )

overigens is 80 om 20 bij mij geen 25%

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo jun 19 2013 4:23 pm

djunclesam schreef:
ReneG schreef:De enige bruuibare metric is het aantal verkochte units vs. het aantal units dat is teruggekomen voor onderhoud. En dat zal echt de 20% niet halen.
Dat een poll niet heel representatief is ben ik het mee eens. Maar in 'jouw' voorgestelde statistieken zit waarschijnlijk ook een grote bias.

Dergelijke proffesionele objectieven worden immers door proffessionals heel anders (mis)gebruikt dan door de gemiddelde 'amateur'/liefhebber. De laatste groep zie ik over het algemeen zelfs een kitlens met meer voorzichtigheid en beleid hanteren dan de pro's hun spullen. Het zal me dan ook niets verbazen als blijkt dat producten uit het proffesionele segment gemiddeld vaker in Beverwijk langs komen. Maar betekent niet automatisch dat het ook slechter spul is!

Ik gebruik de 24-70mm zelf inmiddels ook bijna een half jaar naar alle tevredeheid.
Klopt, maar dat kun je oplossen door een onderscheid te maken door het onderscheid tussen 'externe oorzaken' of niet aan te brengen?
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”