Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Wanneer maak je de stap van Dx naar Fx?

Bericht door JanR » zo feb 17 2013 6:12 pm

Nee hoor,

Heb ook de knoop doorgehakt blijf bij DX, anders moet ik heel veel investeren in een Telelens en om dan flexibel te blijven wordt het dan zoom.
Of ik moet een sponsor vinden voor de 200-400 van Nikon, dan denk ik er nog eens over.

En ik sta wel eens te kwijlen hoor als er weer een knaap met een D700/D3/D3s of D4 naast mij staat met zo'n toeter erop, maar ja die mannen kopen dat over het algemeen niet geheel zelf.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo feb 17 2013 6:40 pm

Hoezo "Nee hoor"?

De oorspronkelijke vraag was van DeRijck, en ik vind dat die, alle informatie afwegende, een verstandige keuze heeft gemaakt...

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 17 2013 7:19 pm

JanR schreef: En ik sta wel eens te kwijlen hoor als er weer een knaap met een D700/D3/D3s of D4 naast mij staat met zo'n toeter erop, maar ja die mannen kopen dat over het algemeen niet geheel zelf.

mhh, dan ben ik benieuwd wie mijn spullen dan heeft betaald...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » zo feb 17 2013 7:34 pm

Je vrouw of Vriendin wellicht? :mrgreen:

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 17 2013 8:15 pm

Wellicht niet. Wellicht heb ik, net als die andere jongens gewoon heel hard gewerkt en gespaard om zoiets te kunnen betalen. Omdat ik verder weinig hobby's heb, nooit op vakantie ga, nooit rook of drink... Maar ja... wie zal het zeggen hé...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo feb 17 2013 8:58 pm

JanR schreef:Je vrouw of Vriendin wellicht? :mrgreen:
Nou als iets je in het leven tegenhoud om spullen te kopen dan zijn het wel vrouwen.... :mrgreen:

Ik heb dat ook wel eens... van die mensen die dan tegen mij zeggen... "jeetje wat heb jij een spullen, wat verdien je wel niet? en dat zou ik nooit kunnen betalen... "
en dan wel 2x per jaar op vakantie gaan. 1 pakje per dag roken en elke week in de kroeg zitten.....als ze dat nou 1 jaar niet zouden doen hebben ze net zulke mooie spullen als ik. en dan ook nog dat ik er nu al 5 jaar in inversteer. komt allemaal niet aanwaaien... helaas... :)

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » zo feb 17 2013 10:05 pm

Jawel maar ik heb het over prijzen van een kleine middenklasse auto, en voor mij is het hobby he.
En klopt de vrouw houdt het tegen, maar ik ken iemand en die zijn vrouw financieert het.
Ja ze zijn er hoor :mrgreen:

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo feb 17 2013 10:16 pm

Nou... de nieuw waarde van mijn spullen kan ik ook wel een kleine nieuwe auto kopen. Voor mij is het ook hobby.
Tja als je een vrouw hebt die het financiert dan moet je die meteen trouwen, en vastleggen aan een ketting natuurlijk..... :lol:

motorhan
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door motorhan » zo feb 17 2013 10:48 pm

JanR schreef:Jawel maar ik heb het over prijzen van een kleine middenklasse auto, en voor mij is het hobby he.
En klopt de vrouw houdt het tegen, maar ik ken iemand en die zijn vrouw financieert het.
Ja ze zijn er hoor :mrgreen:
Je had moeten bedenken een arme vader kun je niks aan doen, maar een arme schoonvader daar ben je zelf mede schuldig aan. :wink:

Ik was toen ook niet wijzer, maar heb mijn kinderen er wel op gewezen. :) Maar het heeft niet geholpen.

En je moet maar zo denken er zijn altijd mensen die het met minder moeten doen.
Met vr gr,

Han

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma feb 18 2013 1:37 pm

Tijd van een studio voor mij is voorbij, en ik doe het nu met relatief eenvoudige spullen. Maar heb in het verleden bij elkaar aan spullen zodanig veel gekocht (altijd nieuw), dat je er alles bij elkaar ook een klein huisje of appartement voor had kunnen kopen. Toen geen vrouw die aan de bel trok. :lol: (Wel los vaste vriendinnen) :mryellow:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » ma feb 18 2013 8:21 pm

Ik ben 8 jaar geleden gestopt met roken en heb dus inmiddels pakweg 3000 pakjes sigaretten bespaard. Daar kom ik al een heel eind mee. Maar ik geef toe dat ik ook geen vrouw (meer) heb die mijn uitgaven bugettteert :D

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma feb 18 2013 8:39 pm

De discussie DX of FX werd mede mogelijk gemaakt door de sigaretten, al dan niet een echtgenote, en het aantal glazen alcohol per week.

Met andere woorden, het gaat nergens meer over en we zijn een eind weg van de oorspronkelijke vraag :wink:

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » di feb 19 2013 8:51 pm

Voor wie tegen de keuze tussen FX en DX zit aan te hikken, en dan in het bijzonder de D800. Thom Hogan heeft een kritische handleiding geschreven van ruim 800 pagina, waarin ook wordt ingegaan op de voor- en nadelen van FX tegenover DX en de voor- en nadelen van de D800 in het bijzonder (want ja, de D800 heeft ook nadelen, of misschien beter gezegd bepaalde karakteristieken waarmee je tijdens het gebruik rekening moet houden) en andere Nikonmodellen.

http://www.bythom.com/nikond800guide.htm

Het is een ebook dat je kunt downloaden na betaling van $29,95. Afgezet tegen het geld dat je kwijt bent voor de aanschaf van een D800 een goede investering. Het heeft mij in ieder geval geholpen de camera beter te begrijpen. Ik wou dat ik dat voor de aanschaf had gedaan (waarmee ik niet wil zeggen dat ik spijt heb, integendeel).
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

throttlemeister
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door throttlemeister » di feb 26 2013 11:00 pm

Thom's boek is inderdaad een grote aanrader als je een D800 hebt of overweegt. Ik vind wel dat de nadelen cq minpunten zwaar overdreven worden, ook in dit boek. Er wordt net gedaan alsof je geen scherpe foto's kunt krijgen met een D800 als je geen statief gebruikt. Ik ben echt geen super fotograaf met bovennatuurlijke techniek, maar ik heb er totaal geen probleem mee om gewoon uit het handje 100% scherpe foto's te maken. Ook niet met sluitertijden gelijk of onder de 1/lengte, zonder VR.

Ook het geleuter over lenzen wordt ik een beetje moe. Natuurlijk haal je pas het maximum uit deze sensor met de beste lenzen, maar tegelijkertijd zal ook een mindere lens beter presteren (lees: deels gecompenseerd worden) door de hoge resolutie van de sensor. Niks nieuws eigenlijk, want dit geld voor elke camera alleen de D800 doet het allemaal wat extremer.

Met andere woorden, je hoeft echt geen halfgod te zijn met lenzen van duizenden euros per stuk en een statief om met de D800 mooie en scherpe platen te maken. Misschien dat je in het begin iets meer aandacht moet geven aan je houding of ademhaling als je techniek wat slordig is, maar daar is het dan ook wel mee gezegd.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » wo feb 27 2013 12:02 am

Even terug ontopic:
Na het analoge tijdperk (wat bij mij gewoon door is gegaan)
Ben ik naast de D300 sinds vandaag ook weer op fullframe crea.

antwoord op de 1e vraagstelling: vandaag dus...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”