nieuw: D7000
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: nieuw: D7000
Beste Mip,
Door het gebruiken van de afstandsinformatie, compositie, kleuren en patronen in het beeld zal de D7000 het onderwerp bepalen en dat zo goed mogelijk belichten. Zelfs als dat ten koste gaat van het behouden van highlights. Dit doet hij anders dan de oudere Nikons. Het is eigenlijk een soort automatische tegenlichtcompensatie.
Als je het niet eens bent met de standaardkeuze van de matrixmeting en je je highlights wilt behouden kun je bij de D7000 per lichtmeetmethode instellen hoeveel je onder of over wilt belichten.
Hier een stukje van Thom Hogan waar hij alle internetproblemen van de D7000 ter ruste legt. Zie "Time heals all internet complaints". Zoals Jan zei gaat hij in zijn review dieper in op de meetmethode van de D7000
Door het gebruiken van de afstandsinformatie, compositie, kleuren en patronen in het beeld zal de D7000 het onderwerp bepalen en dat zo goed mogelijk belichten. Zelfs als dat ten koste gaat van het behouden van highlights. Dit doet hij anders dan de oudere Nikons. Het is eigenlijk een soort automatische tegenlichtcompensatie.
Als je het niet eens bent met de standaardkeuze van de matrixmeting en je je highlights wilt behouden kun je bij de D7000 per lichtmeetmethode instellen hoeveel je onder of over wilt belichten.
Hier een stukje van Thom Hogan waar hij alle internetproblemen van de D7000 ter ruste legt. Zie "Time heals all internet complaints". Zoals Jan zei gaat hij in zijn review dieper in op de meetmethode van de D7000
-
- Forumlid
Heel leuk amusing.
" Time Heals all Internet Complaints
Dec 28 (commentary)--Just for the heck of it I've been doing a little informal study of several Internet forums. According to my latest weekly statistics, the D7000 now overexposes 78% less than it did two months ago, back focuses 70% less, and hot pixels are down an amazing 85%.
Say what?"
" Time Heals all Internet Complaints
Dec 28 (commentary)--Just for the heck of it I've been doing a little informal study of several Internet forums. According to my latest weekly statistics, the D7000 now overexposes 78% less than it did two months ago, back focuses 70% less, and hot pixels are down an amazing 85%.
Say what?"
- ReneG
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens... Ik heb een D90 en D300s en ik heb een D7000 in handen gehad.ATOR schreef:Daar heb je het toch mis. De D7000 is net zo hands on als de D300s alleen wat efficiënter vormgegeven. Zo dubbelen WB, ISO en Qual met menu/playback functietoetsen die je niet gebruikt tijdens het fotograferen. Bovenop de vrij toewijsbare FN knop heb je zelfs aparte knoppen voor bracketing en flitsercompensatie.Patrick schreef: Wil je veel knopjes en dus minder in de menu's doorbrengen? D300s.
Daarbovenop heb je de U1 en U2 geheugens direct op je mode dail waarmee je in een keer al je instellingen van je camera incl. AF mode kunt instellen. Voor mij ideaal omdat ik regelmatig wissel tussen buiten- en studiofotografie. Dat scheelt me al snel elke keer een halve minuut om alles om te zetten.
Kortom hier heeft de D300s niets extra te bieden.
Dus als je verder wat afmeting betreft niets hoeft te compenseren is de D7000 een perfecte keus :mrgreen:
Zaken die ik mis op de D7000: AF veldmeting schakelaar, C/S/M schakelaar, AF-ON knop, scheiding tussen OK en center knop van de selector, gescheiden knop voor de flitser instellingen en het opklappen van de flitser en de Matrix/Center/Spotmeting schakelaar. Op de interne flitser na gebruik ik ze allen zeer regelmatig, vaak in verschillende combinaties; Op een D90 (en D7000) mis ik het continue. En met 2 modes op de dial ben ik er met die combinaties dan ook niet.
Daarnaast vind ik het 'lock' knopje voor de draaischakelaar linksboven niet fijn gepositioneerd op de D7000; Daar zit hij aan de achterkant ipv de voorkant van de body zoals bij de D300s. Tenslotte heb je op de D300s significant meer mogelijkheden om het gedrag van de knoppen (ook enkele 'vaste' knoppen') te beinvloeden. Functieknoppen hebben ook meer programmeeropties.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Ik loop de punten die je mist even door:ReneG schreef: Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens... Ik heb een D90 en D300s en ik heb een D7000 in handen gehad.
Zaken die ik mis op de D7000: AF veldmeting schakelaar, C/S/M schakelaar, AF-ON knop, scheiding tussen OK en center knop van de selector, gescheiden knop voor de flitser instellingen en het opklappen van de flitser en de Matrix/Center/Spotmeting schakelaar. Op de interne flitser na gebruik ik ze allen zeer regelmatig, vaak in verschillende combinaties; Op een D90 (en D7000) mis ik het continue. En met 2 modes op de dial ben ik er met die combinaties dan ook niet.
Daarnaast vind ik het 'lock' knopje voor de draaischakelaar linksboven niet fijn gepositioneerd op de D7000; Daar zit hij aan de achterkant ipv de voorkant van de body zoals bij de D300s. Tenslotte heb je op de D300s significant meer mogelijkheden om het gedrag van de knoppen (ook enkele 'vaste' knoppen') te beinvloeden. Functieknoppen hebben ook meer programmeeropties.
- AF veldmeting en C/S/M schakelaar
Op de AF/M schakelaar zit een knopje en als je dat indrukt kun je met je voorste instelwiel de autofocusstand kiezen (AF-A, S en C) en met je achterste instelwiel de AF veldstand. In Liveview wordt het voorste instelwiel single of fulltime (continuous) AF en het achterste wiel blijft de AF veldstand.
- Matrix/Center/Spotmeting schakelaar
De D7000 heeft een aparte knop waarmee je dan in combinatie met de hoofdinstelschijf kunt kiezen tussen Matrix/Center/Spotmeting
- AF-On
Dat klopt die zit er niet op. Maar je hebt hetzelfde als je de shutter half indrukt. Om deze reden gebruik ik de AE-L en AF-L knop ook nooit, ik hou gewoon de shutter half ingedrukt.
- Gescheiden knop voor de flitser instellingen en het opklappen van de flitser.
Is dit een voordeel? Met de ene flitserknop van de D7000 doe je precies hetzelfde als met de twee knoppen van de D300s.
Voor het customisen van knopfuncties heb ik te weinig fotografie ervaring om daar behoefte aan te hebben. De Fn knop op de D7000 heb ik op het waterpas staan, van de andere functies die ik daaraan toe kan wijzen zou ik niet weten wanneer ik ze ooit nodig zou kunnen hebben. Ik neem van je aan dat je daar met de D300s veel meer mee kunt.
De D300s is groter, overzichtelijker en heeft meer knoppen. De D7000 is compacter en heeft minder knoppen die meer functies hebben dus je moet hem wel kennen om alles te kunnen vinden. Het ongemerkte knopje op de AF schakelaar is daar een goed voorbeeld van. De D300s heeft voor een aantal instellingen fysieke schakelaars, bv. C/S/M en veldmeting, bij de D7000 zijn deze elektronisch. Wat betreft het fotograferen zonder het menu in te hoeven duiken ontlopen ze elkaar volgens mij niet veel.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik gebruik de AF-ON knop juist aldoor. Ik heb het scherpstellen door half indrukken dan ook uitgeschakeld. Ik zou 'm dus niet willen missen.
Gevolg is wel dat ik niet zomaar even m'n camera aan een ander kan geven en verwachten dat er scherpe foto's worden gemaakt.
Gevolg is wel dat ik niet zomaar even m'n camera aan een ander kan geven en verwachten dat er scherpe foto's worden gemaakt.

- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
jongens, jongens toch... wat een 'oorlogvoering' om deze twee camera's
De Dx00 serie vind ik zeker ook ergonomisch beter, maar heb toch voor een D7000 gekozen.....en die kan ook veel, maar moet dan inderdaad vaker wat meer handelingen verrichten.
Maar kom op..... het zijn beide prima toestellen..... en vooral Nikon

De Dx00 serie vind ik zeker ook ergonomisch beter, maar heb toch voor een D7000 gekozen.....en die kan ook veel, maar moet dan inderdaad vaker wat meer handelingen verrichten.
Maar kom op..... het zijn beide prima toestellen..... en vooral Nikon

Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
-
- Forumlid
Nou ja dan toch in ieder geval een papieren oorlogsvoering :mrgreen:
Maar het moge duidelijk zijn dat beide Camera's een wat andere bediening hebben.
En dat is in beide gevallen niet goed of slecht.
Wat ik af en toe mis is een beetje nuance.
De D300s bezitters gaan voor hun Camera, en als je dan stelt dat de D300s ineens een slechte camera is omdat de D7000 met wat features komt die geavanceerder zijn. En waardoor de D7000 wat vooruitstrevender is. En dus wat specifieke punten heeft waardoor hij de oudere generatie daarop voorbij gaat. Logisch want hij is voorzien van nieuwere technologie.
De redenatie van slecht zijn kan ik dan niet volgen. De D300s blijft de camera die het was/is. En zijn opvolger zal hem waarschijnlijk op alle punten in het stof doen bijten. Is de D300s dan slecht, rare gedachte. Is de D100 of de D70 slecht, nee maar ze hebben een groot aantal moderne features niet, en als je daar mee kunt leven helemaal goed. Maar als je er niet mee om kunt gaan heb je aan de toekomstige D5X ook geen malle moer ook al vertoont die op een 750mpx sensor bij 1.200.000 ISO geen ruis.
Laten we wel wezen het is puur persoonlijk waar je voor gaat. En als je dan tevreden bent, wat wil je dan nog meer.
Het zijn beide uitstekende Camera's.
En voor mij is het simpel, ik vind persoonlijk de D7000 voor mij de betere Camera. Daar heb ik dus ook voor gekozen.
Dus lekker foto's maken en elkaars keuze respecteren.
Maar het moge duidelijk zijn dat beide Camera's een wat andere bediening hebben.
En dat is in beide gevallen niet goed of slecht.
Wat ik af en toe mis is een beetje nuance.
De D300s bezitters gaan voor hun Camera, en als je dan stelt dat de D300s ineens een slechte camera is omdat de D7000 met wat features komt die geavanceerder zijn. En waardoor de D7000 wat vooruitstrevender is. En dus wat specifieke punten heeft waardoor hij de oudere generatie daarop voorbij gaat. Logisch want hij is voorzien van nieuwere technologie.
De redenatie van slecht zijn kan ik dan niet volgen. De D300s blijft de camera die het was/is. En zijn opvolger zal hem waarschijnlijk op alle punten in het stof doen bijten. Is de D300s dan slecht, rare gedachte. Is de D100 of de D70 slecht, nee maar ze hebben een groot aantal moderne features niet, en als je daar mee kunt leven helemaal goed. Maar als je er niet mee om kunt gaan heb je aan de toekomstige D5X ook geen malle moer ook al vertoont die op een 750mpx sensor bij 1.200.000 ISO geen ruis.
Laten we wel wezen het is puur persoonlijk waar je voor gaat. En als je dan tevreden bent, wat wil je dan nog meer.
Het zijn beide uitstekende Camera's.
En voor mij is het simpel, ik vind persoonlijk de D7000 voor mij de betere Camera. Daar heb ik dus ook voor gekozen.
Dus lekker foto's maken en elkaars keuze respecteren.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb die punten niet over het hoofd gezien.ATOR schreef:Ik loop de punten die je mist even door:
- AF veldmeting en C/S/M schakelaar
Op de AF/M schakelaar zit een knopje en als je dat indrukt kun je met je voorste instelwiel de autofocusstand kiezen (AF-A, S en C) en met je achterste instelwiel de AF veldstand. In Liveview wordt het voorste instelwiel single of fulltime (continuous) AF en het achterste wiel blijft de AF veldstand.
- Matrix/Center/Spotmeting schakelaar
De D7000 heeft een aparte knop waarmee je dan in combinatie met de hoofdinstelschijf kunt kiezen tussen Matrix/Center/Spotmeting
- AF-On
Dat klopt die zit er niet op. Maar je hebt hetzelfde als je de shutter half indrukt. Om deze reden gebruik ik de AE-L en AF-L knop ook nooit, ik hou gewoon de shutter half ingedrukt.
- Gescheiden knop voor de flitser instellingen en het opklappen van de flitser.
Is dit een voordeel? Met de ene flitserknop van de D7000 doe je precies hetzelfde als met de twee knoppen van de D300s.
Voor het customisen van knopfuncties heb ik te weinig fotografie ervaring om daar behoefte aan te hebben. De Fn knop op de D7000 heb ik op het waterpas staan, van de andere functies die ik daaraan toe kan wijzen zou ik niet weten wanneer ik ze ooit nodig zou kunnen hebben. Ik neem van je aan dat je daar met de D300s veel meer mee kunt.

Voor anderen, het is voor mij ook geen 'camera-oorlog', meer een verschil van inzicht waarover discussie wordt gevoerd.

Maar voor actie en gemak van bediening ben ik dus van mening dat de D300s een veel beter keus is.

- De AF instelknop op de D7000 is een verbetering t.o.v. de D90. Maar toch gaat dat met de D300s sneller. Die knop heb ik altijd direct 'onder de vinger' zitten en met 1 klikje ga ik van AF-S naar AF-C. Geen 'indrukken + draai aan instelschijf' situatie, wat toch weer een extra seconde kost en die makkelijker fout gaat (erg makkelijk om de instelschijf een klik teveel te geven, dat had ik wel eens op mijn D90). Vandaag heb ik er zelfs nog baat bij gehad. Ik wilde een meeuw die dichtbij zat fotograferen, stand AF-S. Toen vloog hij plotseling weg. Ik volgde hem met de kijker en AF ON terwijl ik 'blind switchte' naar AF-C. Dat gebeurde in een fractie van een seconde. Resultaat was een foto van een meeuw in de vlucht met acceptabele scherpte; Bij de D90 (en waarschijnlijk de D7000) had ik die waarschijnlijk niet 'gehaald' omdat de handeling dan langer duurde; Zelfs met lukte dat met de D90 vaak net niet, en als ik hem al scherp had was de meeuw een stuk verder weg.
- Dan inderdaad de methode om met AF-ON te werken waar Patrick op doelt. Die is overigens uitgebreid beschreven op het internet, zoek maar eens naar 'nikon mastering af-on'. Dat begin ik nu te gebruiken i.p.v. de 'ontspanknop half indrukken' methode, al ben ik er nog niet helemaal aan gewend. Met de D90/D7000 kan dat ook, maar ik vind het toch minder handig. Bovendien ben je de AE-F/AF-L functie dan weer kwijt. En exposure lock gebruik ik ook af en toe.
- Matrix/Center/Spotmeting: In de D300s zie je dat in de viewfinder en is het een fysieke schakelaar. Je kunt dus zien en/of 'voelen' in welke stand hij staat. Bij een D90 en D7000 moet je op een van de LCD's kijken om te controleren op welke stand hij staat (oftewel camera van je gezicht af halen). Bij AF-Veldstand geldt hetzelfde, al zie je die in de D7000 dan weer wel (maar dat kan ik met de knop op de D300s op gevoel).
- De gescheiden knop voor de flitser is een detail, maar je kunt er de externe flitser ook mee regelen, wederom zonder van de kijker af te gaan. Met een D90 of D7000 kan dat niet want dan klapt je interne flitser omhoog tegen de externe flitser, dus moet je het op de externe flitser instellen. Ik geef toe dat ik dit niet vaak gebruik, maar laatst had ik er op een indoor skateboard-baan wel wat aan.
Het is dus een stuk bedieningsgemak en snelheid van reageren. Het verschil is naar mijn mening klein, doch significant. Maar wat de D300s voor mij de iets hogere prijs waard maakt is:
- De veel grotere buffer (voor snelle actie erg belangrijk) en schrijfsnelheid naar de CF kaart.
- De bracketing (9 versus 3 stappen voor de D90 en D7000).
- De degelijkere en betere weather sealing (ik gebruik de camera vaak 'outdoor', soms in slechts weer).
- De sterkere AF motor in de Body. De D300s focust echt stukken sneller dan de D90 (en D7000) met een lens zonder motor (en die heb ik).
- Veel meer instelmogelijkheden die ik ook gebruik, waaronder programmeerbare bracketing series etc.
Dat gezegd hebbende, als ik niet steeds meer actie fotografeerde zou de D7000 waarschijnlijk een betere keus zijn, zeker in slechte lichtomstandigheden. Maar voor actie vind ik de D300s toch echt de betere keus.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Mooie bijdrage Rene!
Kleine toevoeging. Ik heb de camera vrijwel altijd op AF-C staan, wat heel handig als je de AF-ON knop gebruikt om scherp te stellen. Zolang ik de AF-ON ingedrukt houd, blijft de camera scherpstellen. Laat ik 'm los, dan stopt dat. Dat is inderdaad even wennen, maar ik vind het ideaal. De meeuw die ineens wegvliegt zou ik in ieder geval niet gemist hebben!
Ik kan het overigens best snel weer terugzetten, want ik heb een van de 4 groepen instelling volgens de normale stand staan. Maar in de praktijk gaat hij zelden terug.
Kleine toevoeging. Ik heb de camera vrijwel altijd op AF-C staan, wat heel handig als je de AF-ON knop gebruikt om scherp te stellen. Zolang ik de AF-ON ingedrukt houd, blijft de camera scherpstellen. Laat ik 'm los, dan stopt dat. Dat is inderdaad even wennen, maar ik vind het ideaal. De meeuw die ineens wegvliegt zou ik in ieder geval niet gemist hebben!

Ik kan het overigens best snel weer terugzetten, want ik heb een van de 4 groepen instelling volgens de normale stand staan. Maar in de praktijk gaat hij zelden terug.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben er ook mee bezig, al ben ik pas net begonnen en is het nog niet mijn 'default'. Maar de meeuw is idd. wel 'geschoten'.Patrick schreef:Mooie bijdrage Rene!
Kleine toevoeging. Ik heb de camera vrijwel altijd op AF-C staan, wat heel handig als je de AF-ON knop gebruikt om scherp te stellen. Zolang ik de AF-ON ingedrukt houd, blijft de camera scherpstellen. Laat ik 'm los, dan stopt dat. Dat is inderdaad even wennen, maar ik vind het ideaal. De meeuw die ineens wegvliegt zou ik in ieder geval niet gemist hebben!![]()

- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
@ ReneG
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik snap nu wat je bedoelt en wat de ergonomische meerwaarde van de D300s is.
Ook geen oorlog hier hoor, al eet de D7000 de D300s natuurlijk wel als ontbijt :mrgreen:
(sorry, kon het niet laten
)
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik snap nu wat je bedoelt en wat de ergonomische meerwaarde van de D300s is.
Ook geen oorlog hier hoor, al eet de D7000 de D300s natuurlijk wel als ontbijt :mrgreen:
(sorry, kon het niet laten

- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Lijkt me dat de D300s een beetje te zware kost is voor zo'n net-niet-body...ATOR schreef:Ook geen oorlog hier hoor, al eet de D7000 de D300s natuurlijk wel als ontbijt :mrgreen:
(sorry, kon het niet laten)

Kunnen we concluderen dat geen van beide beter is, maar dat het afhangt van wat voor sort fotografie je doet en wat je prettig/belangrijk vindt aan de body?
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Wat ik inderdaad jammer vind aan de D7000, is dat hij geen aparte AF-ON knop heeft zoals de x00 serie (en daarboven)
Wat weer wel mogelijk is, dat als je de AE wilt vastzetten, dat je dit kan toewijzen aan je ontspanknop. Als je die dan half ingedrukt houdt, dan zet hij de belichtingswaarde vast..... maar inderdaad.... het is wel een beetje omslachtig.
Maar het went
Wat weer wel mogelijk is, dat als je de AE wilt vastzetten, dat je dit kan toewijzen aan je ontspanknop. Als je die dan half ingedrukt houdt, dan zet hij de belichtingswaarde vast..... maar inderdaad.... het is wel een beetje omslachtig.
Maar het went

Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Niet echt hetzelfde...Ronald-D schreef:Wat ik inderdaad jammer vind aan de D7000, is dat hij geen aparte AF-ON knop heeft zoals de x00 serie (en daarboven)
Maar het went