D7000 op transport naar NSP
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: D7000 op transport naar NSP
Meer aansluitende "puntjes" (betere benutting van de microlensjes zoals bij tegenwoordige sensors) tegenover minder goed aansluitende puntjes (er zit meer "loze" afstand tussen de pixels onderling zoals bij oudere sensors), maakt nogal wat uit. De laatste is minder scherp en heeft meer artefacten, meer problemen in het Bayer patroon om te interpoleren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Het gaat in die test om f/32, wat volgens het staatje van LL (geinterpoleerd) een Airy disc van zo'n 40(!) micron zou moeten opleveren. Toch weet een camera met 4.73 micron pixels (8,45 pixels per Airy disc) er meer detail uit te halen dan een camera met 7.8 micron pixels (5,12 pixels per Airy disc). Het lijkt daarom niet waarschijnlijk dat de ruimte tussen de pixels veel invloed heeft op dit resultaat.
- Léon Obers
- Forumlid
De ruimte op zich misschien niet, maar omdat die loze ruimte meer artefacten oplevert wordt alleen om dat feit een sterker AA filter gebruikt dan voor eenzelfde pixel pitch gebruikt zou hoeven worden met pixels die beter op elkaar aansluiten.
In ieder geval vind ik een vergelijking van sensors waar onderling een paar generaties in ontwikkeling tussen zit van minder praktische waarde.
In ieder geval vind ik een vergelijking van sensors waar onderling een paar generaties in ontwikkeling tussen zit van minder praktische waarde.
Zolang de fabrikanten steeds kleinere pixels blijven maken en ze geen camera's uitbrengen met dezelfde techniek maar met grotere pixels kan je die visie, bij gebrek aan bewijs, blijven aanhangen. Mijn idee is dat grotere pixels bij dezelfde techniek een marginaal voordeel hebben op zaken als ISO. DR en detaillering zullen echter ver achter blijven voor zover ik kan zien.
Anyway, ik heb de CEO van Nikon een mailtje gestuurd dus ik verwacht dat wij beiden, gezien onze expertise, ASAP worden ingehuurd door Nikon om de volgende generatie sensors voor de D5 en D900 vorm te geven. Zie je in het Nikon lab :mrgreen:
Anyway, ik heb de CEO van Nikon een mailtje gestuurd dus ik verwacht dat wij beiden, gezien onze expertise, ASAP worden ingehuurd door Nikon om de volgende generatie sensors voor de D5 en D900 vorm te geven. Zie je in het Nikon lab :mrgreen:
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Flip en Léon,
Voordat jullie naar de Nikon R&D afdeling in Japan vertrekken.
Wat zouden jullie mij adviseren te doen met mijn D7000?
Voordat jullie naar de Nikon R&D afdeling in Japan vertrekken.

Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Jan,
Heb je al andere foto's gemaakt? Heb even al die pagina's snel doorgelopen maar na pagina 3 buiten die testfoto's niets gezien.
Maak eens wat zoals jezelf fotografeert en laat zien met de exif. Je hebt hem al een tijdje terug.
Dat duet heb je niets meer aan.
George
Heb je al andere foto's gemaakt? Heb even al die pagina's snel doorgelopen maar na pagina 3 buiten die testfoto's niets gezien.
Maak eens wat zoals jezelf fotografeert en laat zien met de exif. Je hebt hem al een tijdje terug.
Dat duet heb je niets meer aan.
George
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
George,
Ik zal je zeggen dat ik buiten de testfoto's helemaal geen zin heb om foto's te maken. Omdat ik teleurgesteld ben in het resultaat. Ik heb me bewust alsnog op korte termijn (afgelopen week) aangemeld voor 2 cursussen om te kijken of ik weer plezier terug kan krijgen. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel want deze 2 onderwerpen daar wil ik ook wel iets meer van weten. Woensdagavond begin ik met 3 avonden portretfotografie en zaterdagochtend een workshop spelen met licht.
Wanneer ik morgen in de gelegenheid ben dan zal ik wat opnames maken.
Ik zal je zeggen dat ik buiten de testfoto's helemaal geen zin heb om foto's te maken. Omdat ik teleurgesteld ben in het resultaat. Ik heb me bewust alsnog op korte termijn (afgelopen week) aangemeld voor 2 cursussen om te kijken of ik weer plezier terug kan krijgen. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel want deze 2 onderwerpen daar wil ik ook wel iets meer van weten. Woensdagavond begin ik met 3 avonden portretfotografie en zaterdagochtend een workshop spelen met licht.
Wanneer ik morgen in de gelegenheid ben dan zal ik wat opnames maken.
Jan
- Léon Obers
- Forumlid
Dat wordt dan een aardige vergelijking met Canon en Nikon met hun nieuwe camera's die gaan komen.flitslicht schreef:Zolang de fabrikanten steeds kleinere pixels blijven maken en ze geen camera's uitbrengen met dezelfde techniek maar met grotere pixels kan je die visie, bij gebrek aan bewijs, blijven aanhangen. Mijn idee is dat grotere pixels bij dezelfde techniek een marginaal voordeel hebben op zaken als ISO. DR en detaillering zullen echter ver achter blijven voor zover ik kan zien.
Canon die juist minder megapixels in hun nieuwste "top of the line" full frame reflex heeft gestopt, en Nikon die uitkomt met meer megapixels als we de geruchten mogen geloven. Zelfs een factor 2 verschil. Canon met 18 megapixels tegen 36 megapixels bij Nikon.
Jan,
Jettiny en anderen laten zien dat er wel degelijk wat in de camera zit. Moet er bij jou ook uit kunnen komen. Voordeel van zo'n cursus is in ieder geval dat je er niet alleen voor staat. Met de cursusleider moet er wat uit komen waarmee je verder kunt.
Sterkte en laat wat weten.
George
Jettiny en anderen laten zien dat er wel degelijk wat in de camera zit. Moet er bij jou ook uit kunnen komen. Voordeel van zo'n cursus is in ieder geval dat je er niet alleen voor staat. Met de cursusleider moet er wat uit komen waarmee je verder kunt.
Sterkte en laat wat weten.
George
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Beste Jan,
Ik begrijp je gevoel helemaal, ik heb precies hetzelfde gehad.
Maar laat je niet leiden tot wat ik heb gedaan: mijn D7000 ingeruild voor een D90, klinkt stom maar ik ben nogal impulsief en ik werd gek van mijn D7000. Ik kan je wel vertellen dat sindsdien het plezier weer terug is...
Veel sterkte en wijsheid, als ik jou was zou ik eens contact opnemen met NSP in Beverwijk, Nikon Nederland heeft geen zin daar krijg je een helpdesk medewerker die alleraardigst is maar geen beslissingen mag/kan nemen.
Groet
Jeroen
Ik begrijp je gevoel helemaal, ik heb precies hetzelfde gehad.
Maar laat je niet leiden tot wat ik heb gedaan: mijn D7000 ingeruild voor een D90, klinkt stom maar ik ben nogal impulsief en ik werd gek van mijn D7000. Ik kan je wel vertellen dat sindsdien het plezier weer terug is...
Veel sterkte en wijsheid, als ik jou was zou ik eens contact opnemen met NSP in Beverwijk, Nikon Nederland heeft geen zin daar krijg je een helpdesk medewerker die alleraardigst is maar geen beslissingen mag/kan nemen.
Groet
Jeroen
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak
Ik zou de fijnafstelling eens op 0 zetten voor de 50mm, die 50mm erop zetten, de camera op "A" en f/2.8 en met de ISO zorgen dat de sluitertijd minimaal 1/200 is. Dan gewoon eens in de buurt rondlopen en heel rustig wat kiekjes maken waarbij je de 'settle' scherpsteltechniek gebruikt met AF-S terwijl er een goed contrastrijk voorwerp onder het scherpstelpunt zit. Camera goed stilhouden. Lijkt me dat het dan goed moet gaan.jan schreef:Wat zouden jullie mij adviseren te doen met mijn D7000?
Die Canon is, volgens Canon zelf geloof ik, een samenvoeging van de 1D (16MP) en 1Ds (21MP) lijn terwijl de 'experts' verwachten dat de 5DIII het hoge resolutie stokje gaat overnemen. Hetzelfde wordt verwacht van Nikon die een D4 met 18-24MP uit zou brengen en een D800 met 36MP waarbij de D4x komt te vervallen. We zullen het zien.Léon Obers schreef: Dat wordt dan een aardige vergelijking met Canon en Nikon met hun nieuwe camera's die gaan komen.
Canon die juist minder megapixels in hun nieuwste "top of the line" full frame reflex heeft gestopt, en Nikon die uitkomt met meer megapixels als we de geruchten mogen geloven. Zelfs een factor 2 verschil. Canon met 18 megapixels tegen 36 megapixels bij Nikon.
Wel heb ik begrepen dat Canon zijn eigen sensors maakt en een verouderde fabriek heeft die niet aan de Sony Exmoor techniek kan tippen. Nikon besteedt de fabricage uit en kan dus de laatste technieken gebruiken. Als dat zo is moet je oppassen een direct vergelijk te maken tussen Canon en Nikon om het gevolg van verschillen in pixelgrootte te bekijken. Je kan dan beter binnen een merk vergelijken.
- Léon Obers
- Forumlid
Als die mogelijkheid er is, is dat natuurlijk mooi vergelijkingsmateriaal. Maar kijken wat de concurrentie doet is ook nooit verkeerd.flitslicht schreef:Je kan dan beter binnen een merk vergelijken.
In hoeverre een fabriek verouderde machines of technieken gebruikt en de frequentie van vernieuwing heb ik geen zicht in.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Jan erg vervelend dat je het plezier in de fotografie aan het verliezen bent door de D7000 perikelen.
Toch roep ik je op om het hoofd koel te houden als dat lukt.
Een tijdje geleden zat ik ook met een dip dat mijn foto's er niet lekker uitzagen zoals gehoopt.
Nu ben ik weer aan het terugvechten, door gewoon wat praktijkopnames met diverse instellingen te maken.
Mijn grootste probleem zat in de 17-50 mm van Tamron.
-15 voor het objectief en +5 voor de body aan correcties is toch geen kattepis.
Maar toch mooie foto's kunnen maken daarmee, en komt het vertrouwen in de camera toch weer wat terug.
Het hierboven vermelde verhaal is tevens mijn advies aan jou.
De cursussen die je voornemens bent te gaan doen kunnen al de eerste goede stap zijn.
Ik wens je veel succes, een rustig hart, en scherpe platen met je D7000.
Vrgr
Tiny
Toch roep ik je op om het hoofd koel te houden als dat lukt.
Een tijdje geleden zat ik ook met een dip dat mijn foto's er niet lekker uitzagen zoals gehoopt.
Nu ben ik weer aan het terugvechten, door gewoon wat praktijkopnames met diverse instellingen te maken.
Mijn grootste probleem zat in de 17-50 mm van Tamron.
-15 voor het objectief en +5 voor de body aan correcties is toch geen kattepis.
Maar toch mooie foto's kunnen maken daarmee, en komt het vertrouwen in de camera toch weer wat terug.
Het hierboven vermelde verhaal is tevens mijn advies aan jou.
De cursussen die je voornemens bent te gaan doen kunnen al de eerste goede stap zijn.
Ik wens je veel succes, een rustig hart, en scherpe platen met je D7000.

Vrgr
Tiny
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Tiny,
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Heb je mijn vrouw gesproken......
Afgelopen vrijdag had ik thuis zo iets van ik zet de Nikon spullen te koop en neem afscheid van Nikon en stap over naar Canon. Ik was er vrijdag helemaal klaar mee. Maar mijn vrouw fungeerde als katalysator en pushte mij om mij alsnog maar aan te melden voor de workshop en cursus om eens te kijken wat daaruit zou komen. Dit advies heb ik maar ten harte genomen en ga vanavond beginnen aan de 1e les portretfotografie. Nu wordt ik wel gedwongen om de camera ter hand te nemen. Dus wie weet.
Bedankt voor de bemoedigende woorden. Heb je mijn vrouw gesproken......

Afgelopen vrijdag had ik thuis zo iets van ik zet de Nikon spullen te koop en neem afscheid van Nikon en stap over naar Canon. Ik was er vrijdag helemaal klaar mee. Maar mijn vrouw fungeerde als katalysator en pushte mij om mij alsnog maar aan te melden voor de workshop en cursus om eens te kijken wat daaruit zou komen. Dit advies heb ik maar ten harte genomen en ga vanavond beginnen aan de 1e les portretfotografie. Nu wordt ik wel gedwongen om de camera ter hand te nemen. Dus wie weet.
Jan