nog een keer de Tokina 11-16

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Robin

Bericht door Robin » ma jul 14 2008 11:05 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op di dec 15 2009 3:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma jul 14 2008 11:15 am

Antoinette schreef:Kreeg vlot antwoord: m'n lens kan niet gemaakt worden :shock: Hij wordt wel opgestuurd naar Japan (al ontgaat mij de reden waarom)
Simpele reden. De leverancier / importeur wil op zijn beurt ook de lens vergoed hebben. Dat kan alleen als het "bewijs" van een foute lens teruggaat naar de fabriek.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma jul 14 2008 11:47 am

Dat gevoel is mij zo langzamerhand eerlijk gezegd ook bekropen Robin. Dit is ook m'n laatste aanschaf daar geweest. De voorraad is geweldig, maar de service vind ik een stuk minder. Als je binnen 7 dgn na aanschaf wilt ruilen kan dat daar trouwens hoor, daarna niet meer. Heb me trouwens wel even afgevraagd of ik met dit bericht van Tokina niet alsnog m'n geld terug kan gaan vragen bij de winkel.
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 14 2008 5:01 pm

Antoinette schreef:Als je binnen 7 dgn na aanschaf wilt ruilen kan dat daar trouwens hoor, daarna niet meer. Heb me trouwens wel even afgevraagd of ik met dit bericht van Tokina niet alsnog m'n geld terug kan gaan vragen bij de winkel.
Een leverancier mag naar beste vermogen in redelijkheid proberen de zaak op te lossen of jouw een ander exemplaar leveren. Maar wat is redelijk?
Dat jij eerst 3 weken moet wachten en dan nog eens zoveel extra weken voor een ander exemplaar, na al de trammelant, tijd, energie en teleurstellingen die je er mee hebt gehad vindt ik dit niet redelijk.
Daarmee voldoet de koopovereenkomst niet met de verwachtingen die je van het product redelijkerwijs had mogen stellen. Dan heb je wettelijk het recht die overeenkomst te ontbinden en je geld terug te vorderen.
Ga op hoge poten staan (je bent toch al niet zo groot :wink: ), en probeer het alsnog.

In het verleden heb ik in 9 maanden tijd 3 Fuji Finepix 1S Pro digitale reflex camera's gehad met problemen. Fuji stelde toen zelf maar voor om de camera voorgoed terug te nemen, en in samenspraak met de leverancier alsnog mijn geld terug te krijgen. Dat kwam in de vorm van een tergoedbon. Had het feitelijk als "bon" toen niet moeten accepeteren. Maar dacht er toen niet zo over na en dacht dat het prima was. Een tijd nog geen keuze gemaakt om een nieuwe reflex te kiezen omdat er voor het geldbedrag van die Fuji (in het gulden tijdperk iets van pakweg FL 7400,- ) er geen alternatief Nikon model voorhanden was. Die tegoedbon moest ik binnen een jaar inwisselen, om zijn geldigheid niet te laten verlopen.

Heb uiteindelijk toen een Nikon D1x gekocht (met extra accu, lichtnetadapter, geheugen etc. nog net de volle FL 16.000,- uitgegeven incl. BTW voor aftrek van de tegoedbon). Op zichzelf een prima camera hoor, daar niet van. Ik heb er erg veel plezier van gehad. Maar persoonlijk vond ik de uitgave eigenlijk te duur binnen mijn werkwijze. Een Nikon D100 die naar ik dacht een paar maanden later verscheen voor een fractie van de prijs (maar dan omgerekend naar Euro's), was ook prima geweest voor mijn doel. (Vandaar nu tegenwoordig een D80 inplaats van bijv. een D200). Camera's heb je eerder ingewisseld voor nieuwere typen dan je ooit aan slijtage denkt te kunnen verslijten om feitelijk die duurdere uitgave te kunnen verdedigen. (Tenminste in mijn geval).

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jul 14 2008 5:39 pm

Kunt idd je geld terugvragen omdat je een koopovereenkomst met de winkel hebt en niet met de leverancier van de lens. Winkels (ook internetwinkels) verwijzen hier nogal ten onrechte naar.

Het geleverde voldoet niet aan in de koopovereenkomst is overeengekomen. (Boek 7, Artikel 17 Burgerlijk Wetboek) Op grond hiervan kan de koop ontbonden worden.

Zie ook deze link en deze.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 14 2008 6:08 pm

Veneboer schreef:Kunt idd je geld terugvragen omdat je een koopovereenkomst met de winkel hebt en niet met de leverancier van de lens.
Ik zie het verschil niet zo strikt tussen een winkel en een leverancier. 8)
Als die winkel jouw de lens heeft geleverd is die winkel ten opzichte van jouw toch de leverancier :?:

Veneboer
Forumlid
Forumlid

Bericht door Veneboer » ma jul 14 2008 7:18 pm

Er is onderscheid tussen de leverancier aan de winkel (fabrikant, groothandel of bv importeur) en de leverancier aan de consument. In dit voorbeeld heeft ze een (koop-) overeenkomst met de winkel en niet met fabrikant, groothandel of importeur. Hoe de winkelier het verder met de fabrikant, groothandel of importeur oplost is zijn zaak. Koop kan daarom gewoon ontbonden worden omdat het geleverde (de lens) niet voldoet aan hetgeen in de koop is overeengekomen.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma jul 14 2008 7:59 pm

Léon Obers schreef: Ga op hoge poten staan (je bent toch al niet zo groot :wink: ), en probeer het alsnog.
En bedankt hè Léon Afbeelding :wink:
Say what you like
Do what you feel

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door cvdl » ma jul 14 2008 8:38 pm

Hoi Antoinette,

Heb je al eens door de Sigma 10-20 gekeken?

Zelf ben ik aan het stoeien met het poll. filter er op, zo te zien gebruik je die zelf ook wel eens.

Je maakt mooie platen zeg.

Cees.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma jul 14 2008 9:05 pm

Ik heb voor de 11-16 geen pola gekocht Cees, vond het eigenlijk niet nodig. De sigma 10-20 stond voor ik de 11-16 in beeld kreeg bovenaan m'n lijstje, al schijnt Sigma ook niet zo'n hele goede fabriekscontrole te hebben.
Say what you like
Do what you feel

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door cvdl » ma jul 14 2008 9:14 pm

Dus nog niet doorheen gekeken?

Cees,
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma jul 14 2008 10:07 pm

cvdl schreef:Dus nog niet doorheen gekeken?

Cees,
Nee, dat niet nee :wink:
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma jul 14 2008 11:01 pm

Antoinette schreef:...Heb me trouwens wel even afgevraagd of ik met dit bericht van Tokina niet alsnog m'n geld terug kan gaan vragen bij de winkel.
Veneboer schreef:Er is onderscheid tussen de leverancier aan de winkel (fabrikant, groothandel of bv importeur) en de leverancier aan de consument. In dit voorbeeld heeft ze een (koop-) overeenkomst met de winkel en niet met fabrikant,..
Juist, dat lijkt me duidelijk, vandaar dat ik op de reactie van Antoinette of ze zich afvraagd of ze niet alsnog haar geld terug kan gaan vragen bij de winkel aangeef: "...Dan heb je wettelijk het recht die overeenkomst te ontbinden en je geld terug te vorderen..." :roll:

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » di jul 15 2008 8:32 am

Probleem daarbij is alleen dat ik di lens natuurlijk niet meer heb nu en een tegoedbon eigenlijk ook niet meer wil van KE. Die zaak heeft het bij mij, zeker nu ik meer gekke verhalen lees, verbruid. Met het reinigen van m'n sensor was toen ook al gezeik omdat ze een gebruikte swap gebruikt hadden en zelfs dát probeerden ze toen naar mij af te schuiven door te gaan mekkeren over het te kleine diafragma wat ik voor de testfoto's had gebruikt. Ik wacht nu gewoon af tot ik van Tokina een nieuwe lens krijgt toegestuurd en wordt het écht te gek qua wachttijd dan zie ik wel of ik het op een andere manier op kan lossen.
Say what you like
Do what you feel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di jul 15 2008 10:19 am

Antoinette schreef:Probleem daarbij is alleen dat ik die lens natuurlijk niet meer heb nu en een tegoedbon eigenlijk ook niet meer wil van KE.....
.....Ik wacht nu gewoon af tot ik van Tokina een nieuwe lens krijg toegestuurd en wordt het écht te gek qua wachttijd dan zie ik wel of ik het op een andere manier op kan lossen.
Maar ik neem aan dat de lens via hun naar Tokina verstuurd is, of heb jij die rechtstreeks naar Tokina gestuurd? (Dat maakt overigens nog niks uit hoor, maar maakt het wel wat vervelender).
En geen "tegoedbon" accepteren, maar zoals het wettelijk is geregeld, je geld terug.
Met de wachttijd NU bellen en een ultimatum stellen (schriftelijk bevestigen dat je dat dan hebt afgesproken) dat die lens bij je in huis moet zijn, anders zonder pardon je geld terug.
Antoinette schreef:Die zaak heeft het bij mij, zeker nu ik meer gekke verhalen lees, verbruid. Met het reinigen van m'n sensor was toen ook al gezeik omdat ze een gebruikte swap gebruikt hadden en zelfs dát probeerden ze toen naar mij af te schuiven door te gaan mekkeren over het te kleine diafragma wat ik voor de testfoto's had gebruikt.
Ja, het zijn inderdaad echte mekkeraars. Hebben allerlei smoesjes.
Maar ik prik er wel doorheen en laat me daar niet zo makkelijk mee ompraten. Maar het mag ook gezegd worden, aan de andere kant heb ik met hun ook wel eens een telefonische "no-nonsense" deal voor mijn collega geregeld die uiterst snel en zonder er veel woorden aan te besteden "professioneel" is afgerond. Het betrof een inruil van een dure Canon lens die ze van tevoren niet eens hebben gezien waarvoor we een inruilbedrag hadden afgesproken en daarbij met elkaars "woord en vertrouwen" de wederzijdse zendingen elkaar zouden kruisen.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”