Zelf heb ik de Manfrotto 055 professional een vrij zwaar statief met een vrij zware kogelkop erop.
Maar zelfs met dit statief heb ik wel eens het gevoel dat het te licht is.
Ik heb er een D80 op staan met de 70-200mm 2.8 VR
Dit is geen extreme combinatie, maar toch ............
Verder heb ik geleerd dat ik nooit op een verkoper moet vertrouwen.
Een verkoper wil verkopen en dat is begrijpelijk.
Als die verkoper een beetje feeling voor zijn vak heeft en dat heeft hij schijnbaar, dan zal hij kunnen inschatten aan de hand van het gesprek hoeveel geld jij te besteden heeft.
Als jij maar 100 euro te besteden hebt, dan zal hij jou geen statief van 200 euro adviseren.
Want dan verkoopt hij op dat moment niets, dus zal hij jou iets adviseren dat wel binnen het budget past dat jij wil uitgeven.
Kwaliteit staat dan niet meer voorop, maar omzet.
Binnen is binnen voor die verkoper.
Verder heb je hier op het forum te maken met amateurs, professionals, mensen die allemaal enthousiast zijn van fotograferen.
Maar ook mensen die absoluut geen geld over de balk willen gooien.
Dat blijkt wel dat er soms hele discussies zijn over een afstandbediening van een camera die je bij de Blokker kan halen voor 2 of 3 euro en de originele van Nikon kost rond de 17 euro.
Dus men is er hier echt niet op uit om jou zo duur mogelijk in het pak te hijsen.
Maar datgene wat je koopt moet wel goed zijn en aan het doel beantwoorden.
Dus ik zou eerder het advies opvolgen wat hier gegeven wordt dat naar een verkoper luisteren die alleen maar wil scooren.
Wat de lengte van het statief betreft heb ik gewoon van een site gehaald en daar kwam deze maat van 1.53 regelmatig voor.
Nu zal jij misschien de middenzuil helemaal hebben uitgeschoven, dan zal je wel aan jouw hoogte kunnen komen.
Alleen met uitgeschoven middenzuil heb je niets aan dit statief als je er een beetje camera met objectief op plaatst.
Dan is zo'n statief vreselijk instabiel zeker met buiten werken met een klein beetje wind.
En vergis je niet de trillingen die jouw camera veroorzaakt d.m.v. het opklappen van de spiegel zal met een minder stabiel statief alleen maar veel erger worden.
Als je denkt dat valt wel mee, lees dan de draadjes over statieven maar eens goed door en het verhaal van Hans B.
Daarom een statief gaat vele malen langer mee dan je camera en al je objectieven bij elkaar.
Dan zeg ik en vele anderen zullen dat kunnen bevestigen die 99 euro voor de Bikora 1120 is zonde van je geld.
Groetjes George